16.10.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Citroënin salainen helikopteri – tietysti wankelilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa dronehöyryinen vouhotus siitä, että ilmassa välttyy tieruuhkilta. Citroën harkitsi tätä jo 1970-luvulla – joskin erikoisesta syystä. Voi Citroën, sinä autotehtaiden taidekoululainen. Tehtaan omassa museossa ("konservatoriossa", liittyen enemmän konservointiin kuin musiikkiin) Pariisin laitamilla on hallillinen ihastuttavia aarteita. On konseptiautoja, tutkielmia, prototyyppejä ja miljooniin yltäneitä perusmalleja. Hallin nurkasta löytyy kuitenkin helikopteri. No tietysti, onhan helikopteri ehddottomasti citroënmaisin kaikista ilmailun muodoista.Mallinimellä RE–2 tunnettu helikopteri on ainoa laatuaan ja kertoo mystisestä ajasta nimeltä 1970-luku. Tuolloin nousevana tekniikkana oli wankel-kiertomäntämoottori, jota Citroën tutkiskeli yhdessä NSU:n luxemburgilaisen yhteisyritys Comotorin kautta. Wankelia soviteltiin Citroënin keulalle tieliikenteessäkin. Amista nähtiin harvinainen M35-prototyyppi ja samanlainen auto löytyy myös Citroënin museon riveistä. Myös GS:stä tehtiin pieni erä kiertomäntätekniikalla tehtyjä autoja ja pitipä kolmiroottorisen myllyn päätyä myös ison CX:n keulalle.Mutta sitten tuli 1973 öljykriisi, jonka myötä polttoainejanoinen wankel kuulosti hölmöltä idealta. Myöskään NSU:n oman Ro 80:n tuomat luotettavuusongelmat eivät olleet moottorityypille kunniaksi. Citroën oli kuitenkin panostanut paljon wankeliin, päätynyt Panhardin omistajaksi ja ostanut Maseratin. Saataisiinko investoinnista edes jotain iloa?Wankel-kiertomäntämoottorin muoto näkyy myös Citroënin merkissä.Syntyi RE–2-helikopteriprojekti vuonna 1973. Kevyt kaksipaikkainen kopteri saatiin kahdessa vuodessa lentävään kuntoon koelentoja varten. Citroën rekrysi riviinsä ranskalaisia helikopterialan ammattilaisia ja jouluna 1975 RE–2 lensi ilman katastrofia. Virallinen toimintalupa kuitenkin puuttui, sillä wankelilla oli tapana ylikuumentua korkeammilla kierrosluvuilla.Citroën puolestaan päätyi Peugeotin kanssa yhteen rahojen loputtua jälleen kerran. Peugeotia kuitenkin kiinnosti aluksi ajatus haastaa Ranskan ilmailuteollisuuden helikopterihelmi, Airbus Helicopters, joten RE–2:n kehittely jatkui. Huhuilipa Ranskan armeijakin, että jos vain tuotanto alkaa, koptereita saa laitella sotilaskäyttöön useamman kappaleen verran. Mutta sitten Peugeot joutui pelastamaan myös Chryslerin Euroopan toiminnot 1978 ja armeija valitsi uudeksi kopterikseen (tylsästi) turbiinikäyttöisen Gazellen. 1979 merkitsi RE–2:n loppua.Prototyyppi kellotti itselleen 38 lentotuntia vuosien aikana ja se määrättiin tuhottavaksi, ettei myöhemmille polville jäisi jossiteltavaa. Onneksi romutuspäätöksen toimeenpanijat tiesivät paremmin ja säilöivät kopterin. Sittemmin kopteria on entisöity ja viimeisimmän tiedon mukaan RE–2-eläkeläisjaoston tavoitteena on saada wankel käyttökuntoon. Tuskin kukaan haluaa kokeilla 50-vuotiaalla helikopteriprojektilla lentämistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: Citroën Origins, HagertyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: älä jätä koiraa kuumaan autoon – varmista auton viilennys ja kerro siitä 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: rompetorilöytönä Moottori-lehtiä vuodelta 1977 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster