16.10.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Citroënin salainen helikopteri – tietysti wankelilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa dronehöyryinen vouhotus siitä, että ilmassa välttyy tieruuhkilta. Citroën harkitsi tätä jo 1970-luvulla – joskin erikoisesta syystä. Voi Citroën, sinä autotehtaiden taidekoululainen. Tehtaan omassa museossa ("konservatoriossa", liittyen enemmän konservointiin kuin musiikkiin) Pariisin laitamilla on hallillinen ihastuttavia aarteita. On konseptiautoja, tutkielmia, prototyyppejä ja miljooniin yltäneitä perusmalleja. Hallin nurkasta löytyy kuitenkin helikopteri. No tietysti, onhan helikopteri ehddottomasti citroënmaisin kaikista ilmailun muodoista.Mallinimellä RE–2 tunnettu helikopteri on ainoa laatuaan ja kertoo mystisestä ajasta nimeltä 1970-luku. Tuolloin nousevana tekniikkana oli wankel-kiertomäntämoottori, jota Citroën tutkiskeli yhdessä NSU:n luxemburgilaisen yhteisyritys Comotorin kautta. Wankelia soviteltiin Citroënin keulalle tieliikenteessäkin. Amista nähtiin harvinainen M35-prototyyppi ja samanlainen auto löytyy myös Citroënin museon riveistä. Myös GS:stä tehtiin pieni erä kiertomäntätekniikalla tehtyjä autoja ja pitipä kolmiroottorisen myllyn päätyä myös ison CX:n keulalle.Mutta sitten tuli 1973 öljykriisi, jonka myötä polttoainejanoinen wankel kuulosti hölmöltä idealta. Myöskään NSU:n oman Ro 80:n tuomat luotettavuusongelmat eivät olleet moottorityypille kunniaksi. Citroën oli kuitenkin panostanut paljon wankeliin, päätynyt Panhardin omistajaksi ja ostanut Maseratin. Saataisiinko investoinnista edes jotain iloa?Wankel-kiertomäntämoottorin muoto näkyy myös Citroënin merkissä.Syntyi RE–2-helikopteriprojekti vuonna 1973. Kevyt kaksipaikkainen kopteri saatiin kahdessa vuodessa lentävään kuntoon koelentoja varten. Citroën rekrysi riviinsä ranskalaisia helikopterialan ammattilaisia ja jouluna 1975 RE–2 lensi ilman katastrofia. Virallinen toimintalupa kuitenkin puuttui, sillä wankelilla oli tapana ylikuumentua korkeammilla kierrosluvuilla.Citroën puolestaan päätyi Peugeotin kanssa yhteen rahojen loputtua jälleen kerran. Peugeotia kuitenkin kiinnosti aluksi ajatus haastaa Ranskan ilmailuteollisuuden helikopterihelmi, Airbus Helicopters, joten RE–2:n kehittely jatkui. Huhuilipa Ranskan armeijakin, että jos vain tuotanto alkaa, koptereita saa laitella sotilaskäyttöön useamman kappaleen verran. Mutta sitten Peugeot joutui pelastamaan myös Chryslerin Euroopan toiminnot 1978 ja armeija valitsi uudeksi kopterikseen (tylsästi) turbiinikäyttöisen Gazellen. 1979 merkitsi RE–2:n loppua.Prototyyppi kellotti itselleen 38 lentotuntia vuosien aikana ja se määrättiin tuhottavaksi, ettei myöhemmille polville jäisi jossiteltavaa. Onneksi romutuspäätöksen toimeenpanijat tiesivät paremmin ja säilöivät kopterin. Sittemmin kopteria on entisöity ja viimeisimmän tiedon mukaan RE–2-eläkeläisjaoston tavoitteena on saada wankel käyttökuntoon. Tuskin kukaan haluaa kokeilla 50-vuotiaalla helikopteriprojektilla lentämistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: Citroën Origins, HagertyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 14.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Transit-mies pian jo 60 vuoden ajan 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä