16.10.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Citroënin salainen helikopteri – tietysti wankelilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa dronehöyryinen vouhotus siitä, että ilmassa välttyy tieruuhkilta. Citroën harkitsi tätä jo 1970-luvulla – joskin erikoisesta syystä. Voi Citroën, sinä autotehtaiden taidekoululainen. Tehtaan omassa museossa ("konservatoriossa", liittyen enemmän konservointiin kuin musiikkiin) Pariisin laitamilla on hallillinen ihastuttavia aarteita. On konseptiautoja, tutkielmia, prototyyppejä ja miljooniin yltäneitä perusmalleja. Hallin nurkasta löytyy kuitenkin helikopteri. No tietysti, onhan helikopteri ehddottomasti citroënmaisin kaikista ilmailun muodoista. Mallinimellä RE–2 tunnettu helikopteri on ainoa laatuaan ja kertoo mystisestä ajasta nimeltä 1970-luku. Tuolloin nousevana tekniikkana oli wankel-kiertomäntämoottori, jota Citroën tutkiskeli yhdessä NSU:n luxemburgilaisen yhteisyritys Comotorin kautta. Wankelia soviteltiin Citroënin keulalle tieliikenteessäkin. Amista nähtiin harvinainen M35-prototyyppi ja samanlainen auto löytyy myös Citroënin museon riveistä. Myös GS:stä tehtiin pieni erä kiertomäntätekniikalla tehtyjä autoja ja pitipä kolmiroottorisen myllyn päätyä myös ison CX:n keulalle. Mutta sitten tuli 1973 öljykriisi, jonka myötä polttoainejanoinen wankel kuulosti hölmöltä idealta. Myöskään NSU:n oman Ro 80:n tuomat luotettavuusongelmat eivät olleet moottorityypille kunniaksi. Citroën oli kuitenkin panostanut paljon wankeliin, päätynyt Panhardin omistajaksi ja ostanut Maseratin. Saataisiinko investoinnista edes jotain iloa? Wankel-kiertomäntämoottorin muoto näkyy myös Citroënin merkissä. Syntyi RE–2-helikopteriprojekti vuonna 1973. Kevyt kaksipaikkainen kopteri saatiin kahdessa vuodessa lentävään kuntoon koelentoja varten. Citroën rekrysi riviinsä ranskalaisia helikopterialan ammattilaisia ja jouluna 1975 RE–2 lensi ilman katastrofia. Virallinen toimintalupa kuitenkin puuttui, sillä wankelilla oli tapana ylikuumentua korkeammilla kierrosluvuilla. Citroën puolestaan päätyi Peugeotin kanssa yhteen rahojen loputtua jälleen kerran. Peugeotia kuitenkin kiinnosti aluksi ajatus haastaa Ranskan ilmailuteollisuuden helikopterihelmi, Airbus Helicopters, joten RE–2:n kehittely jatkui. Huhuilipa Ranskan armeijakin, että jos vain tuotanto alkaa, koptereita saa laitella sotilaskäyttöön useamman kappaleen verran. Mutta sitten Peugeot joutui pelastamaan myös Chryslerin Euroopan toiminnot 1978 ja armeija valitsi uudeksi kopterikseen (tylsästi) turbiinikäyttöisen Gazellen. 1979 merkitsi RE–2:n loppua. Prototyyppi kellotti itselleen 38 lentotuntia vuosien aikana ja se määrättiin tuhottavaksi, ettei myöhemmille polville jäisi jossiteltavaa. Onneksi romutuspäätöksen toimeenpanijat tiesivät paremmin ja säilöivät kopterin. Sittemmin kopteria on entisöity ja viimeisimmän tiedon mukaan RE–2-eläkeläisjaoston tavoitteena on saada wankel käyttökuntoon. Tuskin kukaan haluaa kokeilla 50-vuotiaalla helikopteriprojektilla lentämistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähteet: Citroën Origins, Hagerty Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe