14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huoltotarra – entisajan huoltomuistutin Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavuosina huollossa liimattiin usein kuljettajan ovenkarmiin huollon ajankohdasta, huoltokohteista ja käytetyistä öljylaaduista kertova tarra. Vieläkö muistat auton oven karmiin liimattavat huoltotarrat? Niistä oli näppärä vilkaista nopeasti, milloin auto on viimeksi huollettu ja siitä taas vetää johtopäätöksensä seuraavan huollon ajankohdasta. Itse asiassa paperinen huoltotarra oli helpommin saatavilla kuin monen nykyauton huoltomuistutin, joka on usein kaivettava kosketusnäytön lukuisten alavalikoiden syövereistä – toki huollon lähestyessä nämä uudet järjestelmät muistuttavat kuljettajaa ihan oma-aloitteisesti.Huoltotarraan oli usein merkitty myös, mitä öljyä auton moottoriin, vaihteistoon tai perään oli öljynvaihdon yhteydessä laitettu, jolloin käyttäjän – tai autoa seuraavalla kerralla huoltovan – oli helppo hankkia täsmälleen samaa lisäysöljyksi tms. Nykyään käytetty öljylaatu pitää muistaa kysyä korjaamolta huoltokäynnin yhteydessä, ellei sitä ole merkitty huoltokuittiin.Vanha, perinteinen tarra, oli siis kaikessa yksinkertaisuudessaan varsin informatiivinen ja käyttäjäystävällinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytössä monenlaisia variaatioitaTarrojen käyttötapa oli hyvin korjaamokohtaista: Osa korjaamoista repi edellisen tarran pois ja liimasi uuden sen tilalle – tai vanhasta jääneiden liima- ja paperirääppeiden päälle. Toiset korjaamot puolestaan liimasivat uuden tarran hieman eri kohtaan kuin edellisen, jotta huoltohistoriaa pystyi seuraamaan pidemmältä ajalta. Onpa mieleeni jäänyt myös auto, jossa keskenään täsmälleen samanlaiset huoltotarrat olivat tallessa auton koko taipaleelta pilkuntarkasti päällekkäin liimattuina. Tässä kai ajatuksena oli, että myyntitilanteessa niitä irti repimällä pystyisi todentamaan huoltohistorian alusta saakka. Kuinka luettavia sitten alimmat tarrat olisivat olleet, onkin taas ihan eri juttu.Missään tapauksessa asiallisesti täytettyä huoltokirjaa nämä tarrat eivät korvanneet vaan niiden rooli oli enemmänkin toimia käyttäjälle huoltomuistuttimena.Kadonnutta kansanperinnettäEnää en muista korjaamoiden pitkään aikaan liimanneen huoltotarraa ovenkarmiin. Liekö syy niiden käytön loppumiseen tai vähenemiseen juuri autokohtaisten huoltomuistuttimien yleistyminen?Osassa vanhempia harrasteautoja kuitenkin näkee edelleen aikakautensa mukaisia tarroja, joita harrastajat haalivat korjaamoiden jäämistöistä tai antikvariaateista ja kirpputoreilta – muun muassa itsekin olen näin tehnyt. Monesti kuitenkin näiden kymmeniä vuosia vanhojen löytöjen liimapintaa joutuu elvyttelemään liimapuikolla tai vastaavalla ennen kuin sen saa tarttumaan entisen tarran päälle. Toki ihan tuoreitakin tarroja näyttää olevan tarjolla ainakin ulkomaisissa verkkokaupoissa, mutta ainakaan itselle ne eivät oikein ole se juttu, koska niistä puuttuu omasta mielestä olennainen ja nostalginen öljy-yhtiön logo. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: autotoimittajat ammattitaitoa ylläpitämässä – Auto- ja liikennetoimittajat ry:n koeajopäivä 13.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kelluu aika hyvin 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 30.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: ikiliikkujakin tarvitsee joskus vähän tiepalvelua 30.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vapulta se alkaa – kuuma mutta niin lyhyt grillikesä! 25.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jopa kuulu Ala-Tikkurilan Shell katoaa – muuttuakseen St1:ksi! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous