20.5.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: mitäs tästä oikein tapahtuu? – Esittelyssä Formula E:n ratti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustui Formula E -sarjan saloihin Monacon osakilpailussa, ja luvassa on myöhemmin tarkempaa esittelyä lajin parista. Maistiaisiksi esitellään kuitenkin jo nyt kyseisen sarjan kilpa-autojen ohjauspyörä. Formula E on täyssähköinen formulasarja, jossa on mukana kaikkiaan 11 tiimiä, joissa jokaisessa ajaa kaksi kuljettajaa. Sarja poikkeaa luonteeltaan melkoisesti rata-autoilun kuninkuusluokkana pidetystä Formula 1:stä, niin autojen tekniikan kuin kilpailujen luonteenkin puolesta.Yksi asia näiden kahden sarjan autoja kuitenkin yhdistää – nimittäin monimutkainen ratti, josta säädetään huimaa määrää ominaisuuksia joilla on ratkaiseva merkitys kilpailun kulun kannalta. Nyt perehdytään hieman siihen mitä Formula E -auton ratista löytyy.Ensimmäisenä huomio kiinnittyy ratin keskiössä sijaitsevaan näyttöön. Näytöllä on Formula E:ssä ratkaiseva merkitys, sillä kisan aikana varikkopilttuuseen ei välity kaikkea saatavilla olevaa telemetriatietoa. Kuljettajan täytyy siis itse seurata auton tilaa, ja kommunikoida siitä radioteitse tiimille.Ratista löytyy myös muun muassa ATK-painike, joka ei nimestään huolimatta läväytä näyttöruutuun komentokehotetta, vaan aktivoi Attack moden, jonka aikana kuljettaja saa käyttöönsä hetkellisesti 35 kilowattia lisätehoa.Alaosan kolme pyöritettävää kytkintä kantaa nimeä ”Multi-switches”, ja ne ovat nimensä mukaisesti melkoisen monikäyttöisiä. Kytkimistä voi esimerkiksi muuttaa erilaisia karttoja, joilla voi vaikuttaa muun muassa energianhallintaan.Plus- ja miinusnäppäimistä säädetään jarrubalanssia etu- ja takapään välillä. Kyseinen toiminto on tuttu muistakin kilpa-autosarjoista.Sen sijaan ratin takaosan läpykät on yleensä tarkoitettu polttomoottorisissa autoissa vaihteiden vaihtamiseen. Formula E -autoissa ei kuitenkaan ole vaihteita, mutta läpyköitä on kuitenkin kahden sijaan kuusi ja niillä säädetään energian talteenottoa, eli regenerointia.Teksti ja kuva: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa