13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tallink Silja Linen Turun-laiva Baltic Princess on parhaillaan Turun korjaustelakalla Naantalissa tavallista laajemman ehostuksen kohteena. Siitä on vain muutama viikko, kun Baltic Princess oli edellisen kerran tämän Päivän kuva -juttusarjan kohteena. Tuolloin Moottori bongasi aluksen pitkästä, pitkästä aikaa Helsingissä, johon se teki pari tuurausvuoroa Tukholmasta, sillä reitillä normaalisti Silja Symphonyn parina seilaavan Silja Serenaden telakointi Puolassa venyi aikataulustaan.Nyt on Baltic Princessin oma vuoro olla telakalla, ja kaikki tekevät töitä sen eteen, että tämä telakointi tulisi valmiiksi suunnitellussa aikataulussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPukkien päälläMoottori tulee palaamaan Baltic Princessin uudistuksiin ja telakointiin laajemman kuvauksen muodossa, mutta mielenkiintoinen juttu on jo itsessään se, millaisissa puitteissa telakointi toteutetaan.Alus on todellakin Turku Repair Yardilla eli Turun korjaustelakalla, joka nimestään huolimatta sijaitsee Naantalissa, varsinaista Naantalin satamaa vastapäätä. Kyseessä on kuivatelakka, jossa on noin 250 metriä pitkä allas. Alus ajetaan altaaseen, minkä jälkeen se suljetaan, ja sieltä pumpataan vesi pois. Tämä kestää noin kahdeksan tuntia. Kun altaasta pumpataan vesi pois, siitä tulee telakkamonttu. Vedenpinnan hiljalleen laskiessa alus jää kuiville telakkamonttuun vahvojen betonisten paalujen varaan. Paalut on järjestetty etukäteen erittäin tarkasti laivan pohjan muodon mukaan, sillä kymmenienkin senttimetrien heitto niiden asemoinnissa saattaisi tuottaa pohjaan lommoja. Luonnollisesti myös laivan ohjaaminen telakalle niin, että se jää juuri oikein pukkien päälle, on erittäin tarkkaa puuhaa.Korjaustelakan montussa huollettavana on myös 102-metrinen rahtialus Aura, joka ei varsinaisesti häikäise koollaan Baltic Princessin vieressä. Koska telakan tyhjentäminen ja täyttäminen on työlästä, samanaikaisesti työstettävät alukset saapuvat ja lähtevät "samalla ovenavauksella". Kuivatelakalla laivalle voidaan tehdä paljon sellaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka eivät sen kelluessa saati ajaessa ole mahdollisia. Keskeisimmät niistä liittyvät propulsioon eli tuttavallisemmin potkureihin sekä ruoriperäsimiin sekä laivan sivulta löytyviin evävakaimiin. Myös itse pohjan kunto päästään kuivatelakalla tarkastamaan läpikotaisin. Kuivatelakointi pitää säädösten mukaan tehdä laivoille kaksi kertaa viiden vuoden aikana. Tämän minimitoimen lisäksi laivayhtiöt tapaavat ottaa telakkakäynnistä hyödyn irti myös matkustajakokemuksen näkökulmasta. Baltic Princessillä onkin tällä kertaa normaalia telakointia jopa kolme kertaa pidempi telakkakäynti, joka tuo näkyviä ja tuntuvia uudistuksia myös sisätiloihin. Kuten todettua, Moottori tulee palaamaan telakkakäynnin antiin laajemmin lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: älä jätä koiraa kuumaan autoon – varmista auton viilennys ja kerro siitä 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: rompetorilöytönä Moottori-lehtiä vuodelta 1977 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli ”Nallevanteet” varastavat kaikkien huomion 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster