13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tallink Silja Linen Turun-laiva Baltic Princess on parhaillaan Turun korjaustelakalla Naantalissa tavallista laajemman ehostuksen kohteena. Siitä on vain muutama viikko, kun Baltic Princess oli edellisen kerran tämän Päivän kuva -juttusarjan kohteena. Tuolloin Moottori bongasi aluksen pitkästä, pitkästä aikaa Helsingissä, johon se teki pari tuurausvuoroa Tukholmasta, sillä reitillä normaalisti Silja Symphonyn parina seilaavan Silja Serenaden telakointi Puolassa venyi aikataulustaan.Nyt on Baltic Princessin oma vuoro olla telakalla, ja kaikki tekevät töitä sen eteen, että tämä telakointi tulisi valmiiksi suunnitellussa aikataulussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPukkien päälläMoottori tulee palaamaan Baltic Princessin uudistuksiin ja telakointiin laajemman kuvauksen muodossa, mutta mielenkiintoinen juttu on jo itsessään se, millaisissa puitteissa telakointi toteutetaan.Alus on todellakin Turku Repair Yardilla eli Turun korjaustelakalla, joka nimestään huolimatta sijaitsee Naantalissa, varsinaista Naantalin satamaa vastapäätä. Kyseessä on kuivatelakka, jossa on noin 250 metriä pitkä allas. Alus ajetaan altaaseen, minkä jälkeen se suljetaan, ja sieltä pumpataan vesi pois. Tämä kestää noin kahdeksan tuntia. Kun altaasta pumpataan vesi pois, siitä tulee telakkamonttu. Vedenpinnan hiljalleen laskiessa alus jää kuiville telakkamonttuun vahvojen betonisten paalujen varaan. Paalut on järjestetty etukäteen erittäin tarkasti laivan pohjan muodon mukaan, sillä kymmenienkin senttimetrien heitto niiden asemoinnissa saattaisi tuottaa pohjaan lommoja. Luonnollisesti myös laivan ohjaaminen telakalle niin, että se jää juuri oikein pukkien päälle, on erittäin tarkkaa puuhaa.Korjaustelakan montussa huollettavana on myös 102-metrinen rahtialus Aura, joka ei varsinaisesti häikäise koollaan Baltic Princessin vieressä. Koska telakan tyhjentäminen ja täyttäminen on työlästä, samanaikaisesti työstettävät alukset saapuvat ja lähtevät "samalla ovenavauksella". Kuivatelakalla laivalle voidaan tehdä paljon sellaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka eivät sen kelluessa saati ajaessa ole mahdollisia. Keskeisimmät niistä liittyvät propulsioon eli tuttavallisemmin potkureihin sekä ruoriperäsimiin sekä laivan sivulta löytyviin evävakaimiin. Myös itse pohjan kunto päästään kuivatelakalla tarkastamaan läpikotaisin. Kuivatelakointi pitää säädösten mukaan tehdä laivoille kaksi kertaa viiden vuoden aikana. Tämän minimitoimen lisäksi laivayhtiöt tapaavat ottaa telakkakäynnistä hyödyn irti myös matkustajakokemuksen näkökulmasta. Baltic Princessillä onkin tällä kertaa normaalia telakointia jopa kolme kertaa pidempi telakkakäynti, joka tuo näkyviä ja tuntuvia uudistuksia myös sisätiloihin. Kuten todettua, Moottori tulee palaamaan telakkakäynnin antiin laajemmin lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 25.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jopa kuulu Ala-Tikkurilan Shell katoaa – muuttuakseen St1:ksi! 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 18.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Italian poliisi ehtii tehtäville henkiä säästävän rivakasti 15.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pysäköintiä roomalaisittain 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 9.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: liikennettä voi lähestyä myös enemmän positiivisuuden kuin kieltojen kautta 2.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hämähäkki karusellissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous