25.3.2025

Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos

Kuva Benjamin Helander

Royal Caribbean on tilannut Meyer Turun telakalta yhteensä neljä kappaletta maailman suurimpia risteilijöitä, joista yksi seilaa jo maailman merillä ja kaksi seuraavaa ovat eri vaiheissaan matkalla uunista ulos.

Suomen Turussa on rakennettu lukuisia laivoja, joita on voinut omana aikanaan nimittää maailman suurimmiksi, ja nyt puhutaan aivan erityisesti loistoristeilijöitä. Turun telakan pitkäaikainen asiakas, risteilyvarustamojätti Royal Caribbean International on tunnettu maailman johtavana varustamona ainakin kokomielessä. RCI on monta monituista kertaa ottanut "sen seuraavan askeleen", ja esitellyt maailmalle kaikkien aikojen suurimman risteilyaluksen.

Royal Caribbeanin laivastossa on useita eri alusluokkia, joista kahden suurimman kaikki tähänastiset jäsenet mahtuvat maailman seitsemän suurimman risteilijän joukkoon. Ne ovat bruttovetoisuudeltaan omaa luokkaansa, sillä vain MSC Cruisesin MSC World Europa on tämän artikkelin ilmestymishetkellä ylittänyt niiden tavoin 200 000 GT:n rajan.

Nuo kaksi RCI:n ja samalla koko maailman suurinta risteilyalusluokkaa ovat Oasis-luokka ja Icon-luokka. Oasis-luokan ensimmäiset jäsenet Oasis- ja Allure of the Seas rakennettiin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa Turun telakalla, silloin maailman suurimpina. Oasis-luokan seuraavat jäsenet on puolestaan rakennettu Ranskan Saint-Nazairessa Chantiers de l'Atlantiquen telakalla.

Icon-luokan ensimmäinen jäsen, bruttovetoisuudeltaan 248 663 GT:n Icon of the Seas eli hallitseva maailman suurin risteilijä on ollut reilun vuoden verran palveluksessa. Icon-luokasta näyttää Oasis-luokasta poiketen tulevan Turun telakan yksinoikeus, sillä RCI on tilannut Meyer Turulta neljä luokan jäsentä, ja sillä on optio vielä kahteen lisää. Chantiers de l'Atlantique puolestaan sai hieman yllättäenkin RCI:ltä tilauksen jälleen uudesta, jo seitsemännestä Oasis-luokan jäsenestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tahti on kova

Meyer Turun telakka rakentaa parhaillaan kahta seuraavaa Icon-luokan jäsentä Icon of the Seasin kaveriksi. Kuten Moottori jo aiemmin uutisoi, Royal Caribbean on hiljattain nimennyt rakenteilla olevan kolmannen jäsenen Legend of the Seasiksi, ja ottanut täten käyttöön jo eräässä aiemmassa laivassaan käyttämänsä nimen. Tuolloin kuultiin myös, että Legend of the Seas tulee aloittamaan uransa Euroopan vesiltä luovutuksensa jälkeen vuonna 2026.

Legend of the Seas nousee sisarensa perässä. Aluksesta tulee todennäköisesti virallinen maailman suurin risteilijä hienoisella erolla Stariin, joka tulee jo varmuudella ohittamaan Iconin marginaalisella erolla.

Legend of the Seas on tämän artikkelin julkaisun aikaan maaliskuussa 2025 vielä visusti kuivatelakan puolella, jossa sen runkoa hiljalleen kootaan. Pisimmällä näyttää olevan pätkä laivan keskirunkoa, jonka jo tunnistaa risteilylaivan osaksi. Kun siihen yhdistetään eri valmiusasteissa olevat rungon loput osat, laiva on valmis vesillelaskuun.

Legendin etupuolella varustelulaiturissa kelluu puolestaan Star of the Seas, jonka vesillelasku tapahtui 25. syyskuuta 2024. Se on jo huomattavasti lähempänä valmista, ja syytä on ollakin, sillä 31. elokuuta kuluvana vuonna Star of the Seasin on määrä lähteä neitsytmatkalleen.

Edellisen kerran Star of the Seas esiintyi Moottorin sivuilla viime vuoden heinäkuussa, kun käynnissä oli vielä kokoonpanovaihe.

Lähteet: Royal Caribbean International, Meyer Turku

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat