25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Caribbean on tilannut Meyer Turun telakalta yhteensä neljä kappaletta maailman suurimpia risteilijöitä, joista yksi seilaa jo maailman merillä ja kaksi seuraavaa ovat eri vaiheissaan matkalla uunista ulos. Suomen Turussa on rakennettu lukuisia laivoja, joita on voinut omana aikanaan nimittää maailman suurimmiksi, ja nyt puhutaan aivan erityisesti loistoristeilijöitä. Turun telakan pitkäaikainen asiakas, risteilyvarustamojätti Royal Caribbean International on tunnettu maailman johtavana varustamona ainakin kokomielessä. RCI on monta monituista kertaa ottanut "sen seuraavan askeleen", ja esitellyt maailmalle kaikkien aikojen suurimman risteilyaluksen.Royal Caribbeanin laivastossa on useita eri alusluokkia, joista kahden suurimman kaikki tähänastiset jäsenet mahtuvat maailman seitsemän suurimman risteilijän joukkoon. Ne ovat bruttovetoisuudeltaan omaa luokkaansa, sillä vain MSC Cruisesin MSC World Europa on tämän artikkelin ilmestymishetkellä ylittänyt niiden tavoin 200 000 GT:n rajan.Nuo kaksi RCI:n ja samalla koko maailman suurinta risteilyalusluokkaa ovat Oasis-luokka ja Icon-luokka. Oasis-luokan ensimmäiset jäsenet Oasis- ja Allure of the Seas rakennettiin 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopussa Turun telakalla, silloin maailman suurimpina. Oasis-luokan seuraavat jäsenet on puolestaan rakennettu Ranskan Saint-Nazairessa Chantiers de l'Atlantiquen telakalla. Icon-luokan ensimmäinen jäsen, bruttovetoisuudeltaan 248 663 GT:n Icon of the Seas eli hallitseva maailman suurin risteilijä on ollut reilun vuoden verran palveluksessa. Icon-luokasta näyttää Oasis-luokasta poiketen tulevan Turun telakan yksinoikeus, sillä RCI on tilannut Meyer Turulta neljä luokan jäsentä, ja sillä on optio vielä kahteen lisää. Chantiers de l'Atlantique puolestaan sai hieman yllättäenkin RCI:ltä tilauksen jälleen uudesta, jo seitsemännestä Oasis-luokan jäsenestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTahti on kovaMeyer Turun telakka rakentaa parhaillaan kahta seuraavaa Icon-luokan jäsentä Icon of the Seasin kaveriksi. Kuten Moottori jo aiemmin uutisoi, Royal Caribbean on hiljattain nimennyt rakenteilla olevan kolmannen jäsenen Legend of the Seasiksi, ja ottanut täten käyttöön jo eräässä aiemmassa laivassaan käyttämänsä nimen. Tuolloin kuultiin myös, että Legend of the Seas tulee aloittamaan uransa Euroopan vesiltä luovutuksensa jälkeen vuonna 2026.Legend of the Seas nousee sisarensa perässä. Aluksesta tulee todennäköisesti virallinen maailman suurin risteilijä hienoisella erolla Stariin, joka tulee jo varmuudella ohittamaan Iconin marginaalisella erolla. Legend of the Seas on tämän artikkelin julkaisun aikaan maaliskuussa 2025 vielä visusti kuivatelakan puolella, jossa sen runkoa hiljalleen kootaan. Pisimmällä näyttää olevan pätkä laivan keskirunkoa, jonka jo tunnistaa risteilylaivan osaksi. Kun siihen yhdistetään eri valmiusasteissa olevat rungon loput osat, laiva on valmis vesillelaskuun. Legendin etupuolella varustelulaiturissa kelluu puolestaan Star of the Seas, jonka vesillelasku tapahtui 25. syyskuuta 2024. Se on jo huomattavasti lähempänä valmista, ja syytä on ollakin, sillä 31. elokuuta kuluvana vuonna Star of the Seasin on määrä lähteä neitsytmatkalleen.Edellisen kerran Star of the Seas esiintyi Moottorin sivuilla viime vuoden heinäkuussa, kun käynnissä oli vielä kokoonpanovaihe. Lähteet: Royal Caribbean International, Meyer Turku Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa