1.8.2024

Päivän kuva: tällä Lokariautolla Jari-Matti Latvala aloitti ajamisen 4-vuotiaana

Kuva Rikhard Wacker

Moni 1980-luvulla lapsuuttaan elänyt on päässyt tarttumaan Lokariauton rattiin. Näin teki myös Jari-Matti Latvala.

Leo Laine Oy:n valmistamat Lokariautot muistetaan vielä hyvin, vaikka näitä autoja ei ole enää aikoihin uutena valmistettukaan. Internetin syövereistä löytyy kuitenkin yhä säännöllisesti myynnistä erilaisin kattein varustettuja Lokariautoja.

Lokariauto oli monen lapsen ensikosketus ajamiseen. Se oli varustettu neljän hevosvoiman Hondan valmistamalla bensiimoottorilla, joka liikutti lapsia monesti vähän liiankin hurjaa vauhtia.

Myös Toyotan tallipäällikkönä nykyään toimivan Jari-Matti Latvalan autoilu-ura alkoi Lokariauton ratista. Latvala sai auton vuonna 1989 ollessaan 4-vuotias. Lokariauton saamista Latvala muistelee seuraavasti.

Muistan, kun olin nelivuotias. Tulimme mummolasta ja minulle sanottiin, että kotona odottaisi yllätys. Olin vähän unenpöpperössä tullessamme perille. Menin halliin katsomaan ja siellä oli lokariauto. Olin aivan innoissani!

Lokariautolla ajettiin Latvaloiden pihassa kuin ralliautolla konsanaan - eikä ihme, sillä olihan Jari-Matti päässyt seuraamaan läheltä isänsä Jari Latvalan ralliautoilua. Jari-Matti sai jo pienenä myös mekaanikoiden apua, sillä Latvalan perheen työntekijät kantoivat kortensa kekoon vauhdin lisäämiseksi.

- Halusin, että meidän työntekijät vähän niin sanotusti virittävät autoani, joten se kulki parhaimmillaan viittäkymppiä, Latvala muisteli vuonna 2014 Ylelle.

Vaikka Lokariauto on pieni ja lapsille suunnattu, sillä ajaessa saattoi sattua myös haavereita. Latvalan mukaan autossa oli tyyppivika, jonka vuoksi sen kaasuvaijeri keräsi ajan myötä pölyä, josta seurasi kaasun hirttäminen kiinni.

Lokariautolla Latvala koki myöhemmin elämänsä ensimmäisen auton kaatamisen. Muitakin vaaratilanteita nähtiin, mutta niistä selvittiin yleensä säikähdyksellä.

- Kerran ajoinkin päin hallin seinää ja löin etuhampaani suojatankoon. Toinen etuhampaistani halkesi, ja toinen niistä murtui, joten jouduin hammaslääkäriin. Hampailleni ei kuitenkaan tarvinnut tehdä mitään, koska maitohampaiden tilalle kasvoivat rautahampaat, Latvala kertasi vuonna 2014.

Lokariauto toimi Latvalan menopelinä vuoteen 1992 asti. Sittemmin meno jatkui 8-vuotiaana saadulla Jokkis-luokan Ford Escortilla ja pian sen jälkeen ensimmäisellä oikealla ralliautolla, Sunbeam Avengerilla (tämän jutun kuvissa Lokariauton takana).

Jari-Matti Latvalan ensimmäisenä ajopelinä toiminut Lokariauto on esillä Latvalan omassa rallimuseossa eli JM-Rally Parc Ferméssä. Auto on entisöity vuonna 2010 ja se on museon ainoa auto, jonka rattiin yleisökin pääsee istumaan - avokätinen mahdollisuus koskee tosin vain perheen pienimpiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat