1.8.2024 Moottoriurheilu Päivän kuva: tällä Lokariautolla Jari-Matti Latvala aloitti ajamisen 4-vuotiaana Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni 1980-luvulla lapsuuttaan elänyt on päässyt tarttumaan Lokariauton rattiin. Näin teki myös Jari-Matti Latvala. Leo Laine Oy:n valmistamat Lokariautot muistetaan vielä hyvin, vaikka näitä autoja ei ole enää aikoihin uutena valmistettukaan. Internetin syövereistä löytyy kuitenkin yhä säännöllisesti myynnistä erilaisin kattein varustettuja Lokariautoja. Lokariauto oli monen lapsen ensikosketus ajamiseen. Se oli varustettu neljän hevosvoiman Hondan valmistamalla bensiimoottorilla, joka liikutti lapsia monesti vähän liiankin hurjaa vauhtia.Myös Toyotan tallipäällikkönä nykyään toimivan Jari-Matti Latvalan autoilu-ura alkoi Lokariauton ratista. Latvala sai auton vuonna 1989 ollessaan 4-vuotias. Lokariauton saamista Latvala muistelee seuraavasti. Muistan, kun olin nelivuotias. Tulimme mummolasta ja minulle sanottiin, että kotona odottaisi yllätys. Olin vähän unenpöpperössä tullessamme perille. Menin halliin katsomaan ja siellä oli lokariauto. Olin aivan innoissani! Lokariautolla ajettiin Latvaloiden pihassa kuin ralliautolla konsanaan - eikä ihme, sillä olihan Jari-Matti päässyt seuraamaan läheltä isänsä Jari Latvalan ralliautoilua. Jari-Matti sai jo pienenä myös mekaanikoiden apua, sillä Latvalan perheen työntekijät kantoivat kortensa kekoon vauhdin lisäämiseksi. - Halusin, että meidän työntekijät vähän niin sanotusti virittävät autoani, joten se kulki parhaimmillaan viittäkymppiä, Latvala muisteli vuonna 2014 Ylelle. Vaikka Lokariauto on pieni ja lapsille suunnattu, sillä ajaessa saattoi sattua myös haavereita. Latvalan mukaan autossa oli tyyppivika, jonka vuoksi sen kaasuvaijeri keräsi ajan myötä pölyä, josta seurasi kaasun hirttäminen kiinni. Lokariautolla Latvala koki myöhemmin elämänsä ensimmäisen auton kaatamisen. Muitakin vaaratilanteita nähtiin, mutta niistä selvittiin yleensä säikähdyksellä. - Kerran ajoinkin päin hallin seinää ja löin etuhampaani suojatankoon. Toinen etuhampaistani halkesi, ja toinen niistä murtui, joten jouduin hammaslääkäriin. Hampailleni ei kuitenkaan tarvinnut tehdä mitään, koska maitohampaiden tilalle kasvoivat rautahampaat, Latvala kertasi vuonna 2014.Lokariauto toimi Latvalan menopelinä vuoteen 1992 asti. Sittemmin meno jatkui 8-vuotiaana saadulla Jokkis-luokan Ford Escortilla ja pian sen jälkeen ensimmäisellä oikealla ralliautolla, Sunbeam Avengerilla (tämän jutun kuvissa Lokariauton takana). Jari-Matti Latvalan ensimmäisenä ajopelinä toiminut Lokariauto on esillä Latvalan omassa rallimuseossa eli JM-Rally Parc Ferméssä. Auto on entisöity vuonna 2010 ja se on museon ainoa auto, jonka rattiin yleisökin pääsee istumaan - avokätinen mahdollisuus koskee tosin vain perheen pienimpiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 14.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Transit-mies pian jo 60 vuoden ajan 8.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Riga 19S on neuvostoliittolainen 50-kuutioinen kilpamoottoripyörä 1970-luvulta 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pari tuntia burgerijonossa – ja oli sen arvoista! 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 22.10.2024 Matkailu Päivän kuva: Islanninhevoset – omapäisiä ja ystävällisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä