Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä

Kuva Jari Saarentaus

Jari-myrsky antoi ensimmäiset maistiaiset siitä, miten yllättävä ja haastava talvikeli voi olla – jok’ikinen talvi uudestaan.

Kun ajo-olosuhteet muuttuvat äkisti, on kuljettajankin kyettävä asettautumaan nopeasti olosuhteiden mukaiseen ajotapaan. Kuivien ja pitävien tienpintojen jäljiltä tuntuma liukkaalla pinnalla ajoon on kaikilla kuljettajilla heikompi kuin lopputalvesta. Lisämausteen muuttuviin ajo-olosuhteisiin tuovat ajoavustimet ja vetotapojen muutos.

Kaikki ajamista vakauttavat avustimet kannattaa pitää käytössä vaikeissa olosuhteissa, mutta vakionopeussäädin on parempi ottaa pois käytöstä, sillä yllättävässä tilanteessa sen nollaus voi aiheuttaa varomattoman jarrutuksen, mikä puolestaan on omiaan lisäämään pidon menetyksen riskiä. Mukautuvat vakionopeussäätimet yleensä nollaavat jo itse itsensä, kun olosuhteet muuttuvat sohjoisiksi.

Vuosikymmenten ajan useimmat meistä ovat tottuneet ajamaan enimmäkseen etuvetoisilla autoilla. Sähköautojen myötä takavetoisuus on yleistymässä nopeasti ja moni pitkään etuvetoisella ajanut huomaakin olevansa takavetoisen auton kuljettaja ehkä ensimmäistä kertaa elämässään.

Raskas ja tehokas takaveto vaatii kuljettajaltaan erityistä varovaisuutta liukkaalla kelillä. edes ajoavustimet eivät auta, kun pito menetetään täysin.

Tuntuma omaan autoon, onpa vetotapa mikä tahansa, on paras tae turvalliseen perille pääsyyn kelissä kuin kelissä. Jos tarjolla on mahdollisuus oman auton ominaisuuksien testaamiseen tai harjoitteluun suljetulla alueella, kannattaa se mahdollisuus hyödyntää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat