30.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tämä tarpeettomalta tuntuva toimenpide saattaa säästää ihmishenkiä Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Momenttiavain on tarkkuustyökalu, jota on kohdeltava hyvin ja käytettävä oikein. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Jälkikiristys koetaan usein turhaksi, kun pyörät ovat aina pysyneet kiinni ilmankin. Ei kuitenkaan tarvita kuin yksi kerta, kun pultit tai mutterit ovatkin löystyneet, niin vuosikymmenien ”turhat” jälkikiristykset tulee kerralla kuitattua. Aina näin renkaiden kausivaihtojen aikaan meille Autoliittoon tulee useita kyselyitä siitä, että kuka vastaa vahingoista, kun pyörä irtosi. Pääsääntöisesti kaikissa näissä tapauksissa pyörän irtoamiselta olisi vältetty, jos jälkikiristys olisi tehty 150-200 km:n sisällä renkaanvaihdosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi pyöränpultit tai -mutterit saattavat löystyä? Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Ajettaessa ne sitten vähitellen hienontuvat ja putoavat pois, mikä aiheuttaa pulttien tai mutterien löystymisen. Jos autolla ajamista vain jatketaan, pultit tai mutterit löystyvät yhä enemmän, kunnes pyörä irtoaa. Jälkikiristys on tärkeä siitä riippumatta, onko kyseessä alumiini- vai peltivanteet tai onko vaihtotyö tehty kotona vai rengasliikkeessä. Erityisen usein unohdetaan se, että tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, mikäli jokin pyöristä on jouduttu irrottamaan. Hyvää asiakaspalvelua olisi, että autoa huollosta tai korjauksesta hakevaa asiakasta muistutettaisiin asiasta – valitettavasti näin tapahtuu kuitenkin vain varsin harvoin. Siksi onkin tärkeää oma-aloitteisesti varmistaa huoltoneuvojalta, onko pyöriä ollut irti tehtyjen toimenpiteiden aikana. Oikeaoppinen jälkikiristys Jälkikiristyksessä tarvitaan sekä ristikko- että momenttiavainta. Ennen niiden käyttöä on tärkeää ymmärtää momenttiavaimen toimintaperiaate: kiristysmomentti on oikea vain, jos kiristettävä pultti tai mutteri pyörii juuri ennen avaimen naksahdusta (merkkiääntä). Mikäli näin ei tapahdu, ei voida olla varmoja pultin tai mutterin kireyden oikeellisuudesta, koska lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Käytännössä on siis mahdollista, että jos pultti tai mutteri on kiristetty 105 Nm kireyteen ja sitä yritetään kiristää lisää, saattaa esimerkiksi 120 Nm arvolle säädetty momenttiavain hyvinkin napsahtaa (eli antaa merkkiäänen) heti, pultin tai mutterin kiristymättä yhtään lisää. Todelliseksi kireydeksi jää tällöin siis vain 105 Nm. Harmillisen usein pyöränpultteja tai -muttereita on alun perin, pyörää alle vaihdettaessa, kiristetty liikaa – siis siitä huolimatta, vaikka toimenpide olisi tehty alan liikkeessä tai korjaamolla ”ammattilaisen” toimesta. Mikäli näin on tapahtunut eli pultti tai mutteri on pyörää alle vaihdettaessa kiristetty esimerkiksi 180 Nm kireyteen ja sitä yritetään jälkikiristää momenttiavaimella, johon on momentiksi asetettu 120 Nm, avain naksahtaa heti ja pultit tai mutterit jäävät aivan liian kireälle. Tarpeettoman tiukkaan kiristetyt pultit – tai mutterien pinnapultit – saattavat katketa ja aiheuttaa näin pyörän irtoamisen. Ylikireällä olevat pultit tai mutterit vahingoittavat herkästi myös vannetta, minkä lisäksi niitä on vaikeaa avata seuraavan pyöränvaihdon yhteydessä – varsinkin tien päällä, jos autoilija kohtaa rengasrikon. Näin ollen on tärkeää, että jälkikiristystä tehtäessä pultteja tai muttereita löysätään hieman (enintään neljänneskierros) yksi kerrallaan. Sen jälkeen löysätty pultti tai mutteri sitten kiristetään saman tien uudelleen oikeaan momenttiin niin, että se pyörii juuri ennen momenttiavaimen naksahdusta (merkkiääntä). Kun yksi pultti tai mutteri on löysätty ja kiristetty, voidaan siirtyä seuraavaan. Kahta tai useampaa pulttia ei saa jälkikiristettäessä löysätä samanaikaisesti. Näin toimien pultit tai mutterit jäävät varmasti oikeaan kireyteen. Huomioithan myös, että momenttiavain on tarkkuustyökalu, jota ei ole tarkoitettu pyöränpulttien tai muttereiden avaamiseen. Avaus pitääkin tehdä ristikkoavaimella tai vastaavalla. (Tekstissä mainitut momenttiarvot ovat esimerkkejä. Oman auton pyöränpulttien tai -muttereiden oikea momenttiarvo tulee tarkastaa juuri kyseisen auton käyttöohjeesta.) Lue lisää Kaikki artikkelit 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille – vai onko liiankin? 1.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: merkinnät mahdollistavat tasaisen kuluttamisen 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 24.10.2025 Sähköautot Päivän kuva: kun kutsumaton kotilo yritti sabotoida hybridiauton lataamista 22.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tämä kuva paljastaa miten paljon vanteiden koko on kasvanut 20.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tältä näyttää markkinoiden suorituskykyisin pakettiauto 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 13.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tupakoitko autossa huomaamattasi, vai mitä hyötyä tästä kuljettajan tarkkailutoiminnosta oikeasti on? 12.10.2025 Yleinen Päivän kuva: onko tässä maailman tunnetuin Mini? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan