30.10.2025

Päivän kuva: tämä tarpeettomalta tuntuva toimenpide saattaa säästää ihmishenkiä

Kuva Teppo Vesalainen
Momenttiavain on tarkkuustyökalu, jota on kohdeltava hyvin ja käytettävä oikein.

Jälkikiristys koetaan usein turhaksi, kun pyörät ovat aina pysyneet kiinni ilmankin. Ei kuitenkaan tarvita kuin yksi kerta, kun pultit tai mutterit ovatkin löystyneet, niin vuosikymmenien ”turhat” jälkikiristykset tulee kerralla kuitattua. 

Aina näin renkaiden kausivaihtojen aikaan meille Autoliittoon tulee useita kyselyitä siitä, että kuka vastaa vahingoista, kun pyörä irtosi. Pääsääntöisesti kaikissa näissä tapauksissa pyörän irtoamiselta olisi vältetty, jos jälkikiristys olisi tehty 150-200 km:n sisällä renkaanvaihdosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miksi pyöränpultit tai -mutterit saattavat löystyä?

Renkaanvaihdon yhteydessä vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Ajettaessa ne sitten vähitellen hienontuvat ja putoavat pois, mikä aiheuttaa pulttien tai mutterien löystymisen. Jos autolla ajamista vain jatketaan, pultit tai mutterit löystyvät yhä enemmän, kunnes pyörä irtoaa.

Jälkikiristys on tärkeä siitä riippumatta, onko kyseessä alumiini- vai peltivanteet tai onko vaihtotyö tehty kotona vai rengasliikkeessä. Erityisen usein unohdetaan se, että tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, mikäli jokin pyöristä on jouduttu irrottamaan. Hyvää asiakaspalvelua olisi, että autoa huollosta tai korjauksesta hakevaa asiakasta muistutettaisiin asiasta – valitettavasti näin tapahtuu kuitenkin vain varsin harvoin. Siksi onkin tärkeää oma-aloitteisesti varmistaa huoltoneuvojalta, onko pyöriä ollut irti tehtyjen toimenpiteiden aikana.

Oikeaoppinen jälkikiristys

Jälkikiristyksessä tarvitaan sekä ristikko- että momenttiavainta. Ennen niiden käyttöä on tärkeää ymmärtää momenttiavaimen toimintaperiaate: kiristysmomentti on oikea vain, jos kiristettävä pultti tai mutteri pyörii juuri ennen avaimen naksahdusta (merkkiääntä). Mikäli näin ei tapahdu, ei voida olla varmoja pultin tai mutterin kireyden oikeellisuudesta, koska lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Käytännössä on siis mahdollista, että jos pultti tai mutteri on kiristetty 105 Nm kireyteen ja sitä yritetään kiristää lisää, saattaa esimerkiksi 120 Nm arvolle säädetty momenttiavain hyvinkin napsahtaa (eli antaa merkkiäänen) heti, pultin tai mutterin kiristymättä yhtään lisää. Todelliseksi kireydeksi jää tällöin siis vain 105 Nm.

Harmillisen usein pyöränpultteja tai -muttereita on alun perin, pyörää alle vaihdettaessa, kiristetty liikaa – siis siitä huolimatta, vaikka toimenpide olisi tehty alan liikkeessä tai korjaamolla ”ammattilaisen” toimesta. Mikäli näin on tapahtunut eli pultti tai mutteri on pyörää alle vaihdettaessa kiristetty esimerkiksi 180 Nm kireyteen ja sitä yritetään jälkikiristää momenttiavaimella, johon on momentiksi asetettu 120 Nm, avain naksahtaa heti ja pultit tai mutterit jäävät aivan liian kireälle. Tarpeettoman tiukkaan kiristetyt pultit – tai mutterien pinnapultit – saattavat katketa ja aiheuttaa näin pyörän irtoamisen. Ylikireällä olevat pultit tai mutterit vahingoittavat herkästi myös vannetta, minkä lisäksi niitä on vaikeaa avata seuraavan pyöränvaihdon yhteydessä – varsinkin tien päällä, jos autoilija kohtaa rengasrikon.

Näin ollen on tärkeää, että jälkikiristystä tehtäessä pultteja tai muttereita löysätään hieman (enintään neljänneskierros) yksi kerrallaan. Sen jälkeen löysätty pultti tai mutteri sitten kiristetään saman tien uudelleen oikeaan momenttiin niin, että se pyörii juuri ennen momenttiavaimen naksahdusta (merkkiääntä). Kun yksi pultti tai mutteri on löysätty ja kiristetty, voidaan siirtyä seuraavaan. Kahta tai useampaa pulttia ei saa jälkikiristettäessä löysätä samanaikaisesti. Näin toimien  pultit tai mutterit jäävät varmasti oikeaan kireyteen.

Huomioithan myös, että momenttiavain on tarkkuustyökalu, jota ei ole tarkoitettu pyöränpulttien tai muttereiden avaamiseen. Avaus pitääkin tehdä ristikkoavaimella tai vastaavalla.

(Tekstissä mainitut momenttiarvot ovat esimerkkejä. Oman auton pyöränpulttien tai -muttereiden oikea momenttiarvo tulee tarkastaa juuri kyseisen auton käyttöohjeesta.)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat