26.11.2021 Liikenne Pakettiautot aiheuttavat kolmasosan Helsingin liikenteen pienhiukkaspäästöistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n tutkija liikenteen sähköistymisestä: taksien, jakeluautojen ja muun hyötyliikenteen latausjärjestelyihin pitäisi saada vauhtia ja investointeja. Pakettiautojen osuus Helsingin kaupungin alueen liikenteen pienhiukkaspäästöistä on merkittävä.– Helsingin kaupungin alueella liikkuvien dieselpakettiautojen hiilidioksidipäästöt ovat vain 7 prosenttia kaikista alueen tieliikenteen päästöistä, mutta pienhiukkasten suhteen tilanne on toinen, VTT:n sähköisten voimalinjojen tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen kertoo.Paakkinen pohjaa arvionsa VTT:n LIPASTO-mallin mukaiseen mallinnukseen.Pakettiautojen aiheuttama pienhiukkaspäästöjen osuus on peräti kolmasosa Helsingin kaupungin alueen tieliikenteen pienhiukkaspäästöistä, vaikka pakettiautojen ajosuorite on noin 10 prosenttia koko Helsingin kaupungin alueen tieliikenteen ajosuoritteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen tarjonta luo kysyntääLiikenne sähköistyy etenkin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa rivakasti, mutta muissa hyötyajoneuvoissa tahmaisemmin. Syytkin ovat ilmeisiä: ajoneuvokaluston tyyriimpi hankintahinta, nykyisten ajoneuvojen yhä kelpo käyttöikä sekä latausratkaisujen haasteet ja puutteet.Paakkisen mukaan sähköajoneuvojen lisääntyminen kohentaa kaupunkien hengitysilman laatua. Pakokaasupäästöjen vähenemisen lisäksi myös jarru- ja rengaspölyn määrä vähenee liikenteen sähköistyessä. Paakkisen mukaan latausjärjestelyihin tulisi nyt kiinnittää huomiota ja satsauksia, jotta julkisen liikenteen ja hyötyliikenteen sähköistyminen voisi edetä. Ja on jo edettykin.– Sähköbussien taloudellinen kannattavuus alkaa näkyä uusissa liikennöintisopimuksissa. Liikennöitsijä ei välttämättä halua enää sitoutua esimerkiksi seitsemäksi vuodeksi yksinomaan dieselkaluston varaan, Paakkinen taustoittaa.– Tämän vuoden aikana linja-autojen ensirekisteröinneistä joka toinen on ollut sähköbussi.Paakkinen iloitsee myös siitä, että eri autonvalmistajat ovat tuoneet pakettiautoihin tarjolle erilaisia sähköisiä vaihtoehtoja, joka on näkynyt niiden suosion kasvussa. Tarjonta on luonut kysyntää.Raskas liikenne tulee perässäKuorma-autoliikenteen sähköistymisen suhteen ollaan kauempana, vaikka lukuisat valmistajat ovat tuoneet tarjolle omat sähköautomallinsa.– Haasteena kuorma-autoissa on toistaiseksi nykytuotannon pienuus, mutta suurempi tekijä on dieselversioita selvästi kalliimpi hankintahinta.Elokuun lopussa Suomessa oli käytössä vasta seitsemän sähkökuorma-autoa.Ajoneuvon koko elinkaaren aikaiset päästöt puoltaisivat Paakkisen mukaan myös kuorma-autoliikenteen sähköistymistä. Paakkinen ottaa esiin Scanian julkaiseman sähkökuorma-auton elinkaarilaskelman, jonka mukaan sähköinen ajoneuvo tuottaa elinkaarensa aikana vain 14 prosenttia vastaavan dieselversion hiilidioksidipäästöistä.Paakkinen siteeraa tässä yhteydessä kattavaa Euroopan komission tilaamaa raporttia sähköisten ajoneuvojen ympäristövaikutuksista. Raportin mukaan sähköisen ajoneuvokaluston ympäristövaikutukset ovat jo nykyisin selkeästi muita vaihtoehtoja pienemmät lähes kaikissa vertailluissa kategorioissa ja ajoneuvoluokissa – mutta raskaimpia ajoneuvoja lukuun ottamatta.Paakkisen mukaan tilanne kuitenkin muuttuu.Raportin mukaan vuoteen 2050 mennessä tilanne on muuttunut lähes täysin akkusähkövoimalinjan eduksi myös raskaissa ajoneuvoissa.Mutta se lataus!VTT:n Marko Paakkinen tähdentää, että liikenteen sähköistymisestä puhuttaessa on miellettävä, että sähköverkon puhtaus vaikuttaa sähköajoneuvojen elinkaaripäästöihin. Sähköntuotannon tavat ja haitallisuus ympäristölle vaikuttavat.– Kannattaa kuitenkin huomioida, että sähkön tuotanto on kehittymässä koko ajan puhtaammaksi.Hyötyajoneuvojen ja julkisen liikenteen sähköistymisen haasteena on latauksen järjestäminen. Paakkisen mukaan seuraavaksi olisi keskityttävä kaupunkijakeluun, takseihin ja pakettiautoihin.– Helposti sähköistettävät käyttökohteet kannattaa sähköistää mahdollisimman nopeasti. Kaupallinen ajoneuvokalusto tarvitsee toimivan latausinfran.Paakkisen mukaan julkisia latauspisteitä täytyy olla riittävästi myös alueilla, missä ei ole mahdollisuutta kotilataukseen esimerkiksi asukaspysäköinnissä. Kaupunkialueiden kaavoituksessa tulisi huomioida raskaiden ajoneuvojen latauksen tarpeet.Kaupallisen liikenteen sähköajoneuvojen latauksen järjestämisessä on Paakkisen mukaan paljon vielä tekemättä ja monia kiinnostavia mahdollisuuksia kokeiltavaksi.– Yksi ratkaisu voisivat olla yhteiskäytössä olevat älykkääseen latauksen ohjaukseen perustuvat latauskentät, missä niin henkilöautot kuin raskaskin liikenne voisivat ladata, niin kaupungeissa kuin tärkeimmissä liikenteen solmukohdissa ja taukopaikoissa., Paakkinen ideoi.– Latauskentillä tulisi huomioida ajoittaisten huippukuormitustilanteiden aiheuttamat energiankulutuspiikit, kuten esimerkiksi loma-aikojen meno- ja paluuliikenne.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauksesta menestystarina?Latausinfrasta voi Paakkisen mukaan kehkeytyä Suomeen peräti menestystarina.– Esimerkiksi lahtelaisen latausjärjestelmiä valmistavan Kempowerin kasvuvauhtia seuratessa, voi hyvin nähdä, että sähköisessä liikenteessä ollaan uuden Nokian syntytarinan alkulähteillä.Paakkinen tähdentää, että menestys vaatii taustakseen kuitenkin järkeviä, riittäviä ja oikea-aikaisia päätöksiä.– Riippuu nyt tehtävistä päätöksistä, miten paljon tuosta uudesta potentiaalista saadaan siirrettyä kotimaisiksi työpaikoiksi ja vientituotteiden kautta myös hiilikädenjäljeksi.Marko Paakkinen heittää asiassa palloa kaupungeille.– Kaupungit ovat tässä tärkeässä roolissa, mahdollistamalla uusien ajoneuvoluokkien sähköistymisen nopean liikkeellelähdön. Latauskentille tarvitaan tilaa, ja lupaprosesseja olisi hyvä saada nopeutettua.Sähkölentokoneet lyhyille reiteillePaakkinen toisi sähkön ratkaisuksi myös kaupalliseen ilmaliikenteeseen lyhyille reiteille.– Ensimmäiset pienen kapasiteetin sähkölentokoneet ovat arvioiden mukaan tulossa käyttöön vuosikymmenen puolivälissä. Tämä on mahdollisuus esimerkiksi Suomen poikittaisliikenteeseen, missä junaliikenne ei ole kovin sujuvaa, Paakkinen pohtii.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, henkilökuva VTT / Liisa Mäkinena:5:{i:0;s:6:"103929";i:1;s:5:"75730";i:2;s:5:"97379";i:3;s:6:"104160";i:4;s:5:"97387";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”