12.11.2023

Peräti 14 avustinta! Autoliitto valistaa kuinka kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat

Kuva Moottorin arkisto
Kaistavahti suojelee jopa ärsyttävyyteen saakka.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen: ”On erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.”

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tähdentää, että edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyessä autoilijoiden on hyvä ymmärtää, miten järjestelmät toimivat.

Vaikka täysin autonomisten ajoneuvojen yleistymiseen liikenteessä on vielä matkaa, niin automaation eri vaiheita on jo tällä hetkellä käytössä uusissa autoissa.

– On myös erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.

Mercedes-Benz E 220d

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kansainvälinen kampanja käynnissä

Autoliitto on mukana Euroopan laajuisessa autoilijoiden Hi-Drive-valistuskampanjassa, jossa esitellään kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, mahdollisuuksia ja rajoitteita.

Jotta eri järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, käyttäjien on tärkeää ymmärtää niiden toimintaperiaatteita, mahdollisuuksia sekä järjestelmien rajoitteita. Euroopan laajuisen valistuskampanjan tavoitteena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta kuljettajaa avustavista järjestelmistä.

Audi Q7 Business S line 50 TDI 210 kW MHEV Quattro Tiptronic

14 eri järjestelmää

Kampanja esittelee havainnollistavin kuvin yksi kerrallaan 14 järjestelmää, jotka joko tukevat kuljettajaa, avustavat tätä tai pitävät sisällään jo autonomisen ajamisen ominaisuuksia.

Autonominen ajamisen tasot on jaettu viiteen osaan sekä niin sanottuun 0-tasoon, jossa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nykyautoissa liikutaan pääasiassa tasojen 0–3 välillä.

Käynnistynyt valistuskampanja on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman osittain rahoittamaa Hi-Drive-projektia. Kampanjan vastuutahona on kansainvälisen autoliitto FIA:n Alue 1 ja mukana kampanjassa on 11 eri autojärjestöä yhtä monesta Euroopan maasta Autoliitto mukaan lukien.

Hi-Drive -kampanjassa esiteltävät järjestelmät

  • Mukautuva vakionopeudensäädin
  • Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
  • Etutörmäysvaroitin
  • Kaista-avustin
  • Kaistakeskitin
  • Kaistavahti
  • Kaistanvaihtoavustin
  • Katveavustin
  • Ruuhka-avustin
  • Moottoritieavustin
  • Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä
  • Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kevyen liikenteen tunnistuksella
  • Peruutusvaroitin hätäjarrutuksella
  • Kädet ratissa -tunnistus

Osasta järjestelmiä löytyy ohjevideot Autoliiton YouTube kanavalta.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat