12.11.2023 Ajoneuvot Peräti 14 avustinta! Autoliitto valistaa kuinka kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Kaistavahti suojelee jopa ärsyttävyyteen saakka. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen: ”On erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tähdentää, että edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyessä autoilijoiden on hyvä ymmärtää, miten järjestelmät toimivat.Vaikka täysin autonomisten ajoneuvojen yleistymiseen liikenteessä on vielä matkaa, niin automaation eri vaiheita on jo tällä hetkellä käytössä uusissa autoissa.– On myös erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansainvälinen kampanja käynnissäAutoliitto on mukana Euroopan laajuisessa autoilijoiden Hi-Drive-valistuskampanjassa, jossa esitellään kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, mahdollisuuksia ja rajoitteita.Jotta eri järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, käyttäjien on tärkeää ymmärtää niiden toimintaperiaatteita, mahdollisuuksia sekä järjestelmien rajoitteita. Euroopan laajuisen valistuskampanjan tavoitteena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta kuljettajaa avustavista järjestelmistä.14 eri järjestelmääKampanja esittelee havainnollistavin kuvin yksi kerrallaan 14 järjestelmää, jotka joko tukevat kuljettajaa, avustavat tätä tai pitävät sisällään jo autonomisen ajamisen ominaisuuksia.Autonominen ajamisen tasot on jaettu viiteen osaan sekä niin sanottuun 0-tasoon, jossa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nykyautoissa liikutaan pääasiassa tasojen 0–3 välillä.Käynnistynyt valistuskampanja on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman osittain rahoittamaa Hi-Drive-projektia. Kampanjan vastuutahona on kansainvälisen autoliitto FIA:n Alue 1 ja mukana kampanjassa on 11 eri autojärjestöä yhtä monesta Euroopan maasta Autoliitto mukaan lukien.Hi-Drive -kampanjassa esiteltävät järjestelmätMukautuva vakionopeudensäädin Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Etutörmäysvaroitin Kaista-avustin Kaistakeskitin Kaistavahti Kaistanvaihtoavustin Katveavustin Ruuhka-avustin Moottoritieavustin Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kevyen liikenteen tunnistuksella Peruutusvaroitin hätäjarrutuksella Kädet ratissa -tunnistusOsasta järjestelmiä löytyy ohjevideot Autoliiton YouTube kanavalta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”