8.4.2021 Ajoneuvot Polestarin tavoitteena täysin hiilineutraali auto vuoteen 2030 mennessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri Suomeen saapuneen Polestarin suurempi tavoite on saavuttaa täysin hiilineutraali auto vielä ennen vuotta 2030. Oikotie ei kelpaa. Volvon, ja Volvon Kiinalaisen emoyhtiön Geely Groupin, oma suorituskykyyn tähtäävä automerkki Polestar on asettanut itselleen melkoisen tavoitteen. Merkin pitäisi onnistua valmistamaan täysin hiilineutraali auto vuoteen 2030 mennessä.Juuri Suomeen saapuneella merkillä on tarjolla kaksi automallia. Näistä edullisempi on täyssähköauto Polestar 2, jonka hinta alkaa alta 60 000 euron. Lippulaivatuotteena toimii lataushybridi Polestar 1.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolestar 0 – hiilineutraali autoProjekti on nimeltään Polestar 0. Tämä tarkoittaa automerkille koko kehitys- ja tuotantoprosessin läpikäymistä ja uudistamista elinkaariajattelun näkövinkkelistä. Myös arvoketjua tullaan ravistelemaan aina alihankkijoista jälleenmyyntiin.– Olemme sähköistyneet, joten meidän ei tarvitse huolehtia polttomoottoreiden tuottamista haitallisista paikallispäästöistä, mutta tämä ei tarkoita työnsarkamme olevan ohi. Nyt työskentelemme kitkeäksemme kaikki ajoneuvojemme tuotannosta syntyvät päästöt koko elinkaaren ajalta. Kyseessä on sekä historiallinen että jännittävä aikakausi autonvalmistajille, eräänlainen mahdollisuus tarttua tilaisuuteen toimiakseen paremmin ja uskaltaakseen rakentaa päästöneutraaleja, kestävän kehityksen mukaisia ja kauniita autoja, kertoo Polestarin kestävän kehityksen päällikkö Fredrika Klaren.Polestar painottaa haluavansa saavuttaa tavoitteen ennen kaikkea vähentämällä päästöjä eikä niinkään vain istuttamalla puita päästökompensaatio mielessä. Nämä ovat kaksi hyvin erilaista strategiaa autojen elinkaariajattelun kannalta.– Päästökompensaatio on ongelmien kiertelyä. Pyrkimyksessämme täysin hiilineutraalin auton kehittämiseen, joudumme kurkottamaan pidemmälle kuin tällä hetkellä tekniikka sallii. Joudumme kyseenalaistamaan kaiken, innovoimaan ja etsimään tulevaisuuden teknologiaa tavoitteessamme päästä nollapäästöihin, sanoo Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath.Polestar selvitti elinkaaren aikaisia päästöjä tuotannossa olevan Polestar 2 -mallin osalta. Tuon automallin hiilijalanjälki on tehtaalta lähtiessään 26 tonnia, joista suurin osa syntyy akkujen ja metallien valmistuksesta. Valmistaja aikookin lisätä verkkosivuilleen nähtäville, esimerkiksi ruoka- ja vaateteollisuudesta tutut, ympäristömerkinnät kertomaan hiilijalanjäljestä ja materiaalivalinnoista.– Kuluttajat ovat suurin eteenpäin vievä voima tässä tulevassa muutoksessa kohti kestävää kehitystä ja sen mukaista kiertotaloutta. Heille on kuitenkin tarjottava oikeat työkalut, jotta he voivat tehdä tietoisia ja eettisiä päätöksiä. Näin ollen asiat ovat mielestämme hyvin yksinkertaisia. Tällä hetkellä Polestar 2 poistuu tehtaan porteista hiilijalanjälki nilkassaan. Vuonna 2030 haluamme tarjota auton, jolla ei kyseistä taakkaa enää ole, jatkaa Ingenlath.Kuvat ja lähde: PolestarLisää aiheestaMaistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen