1.2.2021 Liikenne Poliisi lähivuosista: haasteena huumekuskit ja kuolonkolarit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka liikenne on yhä turvallisempaa, on hyvä kehitys seisahtunut ja joiltakin osin kuten päihteissä ajamisen suhteen on menty rajusti kehnompaan suuntaan. Monissa asioissa liikenneympäristömme on eri liikkujille aiempaa turvallisempi – mutta tehtävää on yhä paljon ja osittain liikenneturvallisuus on heikentynyt. Tuoreimmat rattijuopumustilastot ovat karua luettavaa kuten Moottori vastikään uutisoi. Rattijuopumusten määrät ovat kasvussa, mutta huumerattijuopumukset ovat rajussa kasvussa.Poliisitarkastaja Jari Pajunen sisäministeriöstä myöntää, että liikenteen riskikäyttäytymisen lisääntyminen on huolestuttavaa. Hän nostaa esiin poliisin tietoon tulleiden suurten ylinopeuksien ja rattijuopumusten – erityisesti huumerattijuopumusten – selvän lisääntymisen viime vuonna.– Vuonna 2020 poliisin tietoon tulleiden vakavampien liikennerikosten, kuten liikenneturvallisuuden vaarantamisten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten, rattijuopumusten ja kulkuneuvon kuljettamiset oikeudetta lisääntyivät noin viidenneksellä vuoteen 2019 verrattuna, Pajunen taustoittaa.Sisäministeriössä on valmistelussa poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelma vuosille 2021–2024. Sen keskeisiä tavoitteita ovat liikennekuolemien, vakavien loukkaantumisten ja ammattiliikenteessä esiintyvän harmaan talouden vähentäminen.– Lisäksi tavoitteena on ennalta estää, paljastaa, selvittää ja saattaa syyteharkintaan liikenteessä tapahtuvia rikoksia. Myös liikenneturvallisuuden ylläpitäminen on luonnollisesti keskeinen tavoite, Pajunen taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi: ”Työtä on edessä”Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto tuo esiin, että liikenne on nykyisin monelta eri kantilta tarkasteltuna turvallisempaa kuin koskaan aiemmin. Ja sitten tulee se mutta.– Liikenteen turvallisuus ei tietty ole kehittynyt kuitenkaan ihan toivotusti.Kautto viittaa EU-tavoitteisiin, joihin Suomi on sitoutunut. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta.– Liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrien väheneminen on ikävä kyllä tasaantunut, työtä on siis edessä myös poliisin toimin.Onnettomuustietoinstituutin tietojen mukaan vuonna 2020 tapahtui 218 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 233 henkilöä. Onnettomuuksia tapahtui kaksi vähemmän kuin edeltävänä vuonna, ja menehtyneitä oli neljä vähemmän.Muut hälytykset vievät työaikaaKautto huomauttaa, että joissain tilanteissa työajankäyttö liikenteen valvontaan ei tähdellisempien tehtävien vuoksi ole mahdollista.– Liikennepoliisin partiot joutuvat tämän tästä äkillisten muiden hälytystehtävien vuoksi keskeyttämään liikenteenvalvonnan ja rientämään toisaalle. Tämä on arkea, ja näin pitää ollakin: jos ihmisellä on hengen tai terveyden hätä, apua pitää saada, Kautto linjaa.– Poliittisen päätöksenteon kautta poliisille annetut resurssit vaikuttavat suoraan siihen, paljonko voimme suorittaa liikennetapavalvontaa. En voivottele resurssien puutetta, mutta kyllä poliisivoimaa saisi olla lisää, myös liikennevalvontaan.Peltipoliisi ei löydä päihdekuskiaViimeisen vuosikymmenen aikana on apuna käytetty enenevissä määrin tekniikkaa, etenkin automaattista nopeusvalvontaa. Teiden varsilla ja taajamissa on yhä enemmän automaattikameratolppia. Peltipoliisit eivät kuitenkaan auta likimainkaan kaikissa valvonnan haasteissa.– Vaativaa ajotapavalvontaa tehdään ihmistyönä, kyllä se näin on. Esimerkiksi päihtyneiden poistaminen liikenteestä vaatii tien päällä suoritettavaa valvontaa.Vain poliisin paikallaololla voidaan puuttua moneen muuhunkin holtittomuuteen kuten liian lähellä ajamiseen, poukkoileviin kaistanvaihtoihin ja suojatiesääntöjen rikkomisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutakin kuin nopeusvalvontaaKautto odottaa uuden tekniikan tuovan liikennevalvontaan hyötyjä, jossa ei ole kyse vain pistekohtaisesta nopeusvalvonnasta.– Nopeusvalvontaahan se vielä voittopuolisesti yhä on, vaikka jo nytkin voidaan valvontakameran kuvista löytää esimerkiksi turvavöittä ajavat, jos he ovat alun perin ikuistuneet kuviin ylinopeuden vuoksi.Kautto toivoo, että lähitulevaisuudessa oltaisiin tilanteessa, jossa peltipoliisi kykenee erottelemaan ja kuvaamaan tunnistettavasti myös ne liikkuvat ajoneuvot, joissa kuljettaja ajaa kännykkä kädessä ja ilman turvavöitä, vaikkei valvontatolpan kohdalla ylinopeutta ajettaisikaan.– Kyllä tekninen valvonta on hiljalleen menossa tähän suuntaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että tekniikka on aina vain apulainen, eikä se korvaa partiointia tien päällä.Valvonnan lisääntymisellä vaikutustaKautto muistuttaa, ettei esimerkiksi viime vuoden kesän jälkeen merkittävästi kasvaneiden törkeiden ylinopeuksien kasvu välttämättä kerro tämän liikennerikollisuustyypin kasvusta yksi yhteen.– Esiin tulleiden törkeiden ylinopeuksien määrää selittää myös poliisin kohdennettu ja lisääntynyt valvonta viime vuoden toisella puoliskolla. Jos valvontaa lisätään, jäädään kiinnikin enemmän. Todennäköisesti kyse ei siis ole siitä, että merkittävää ylinopeutta ajaminen sinänsä olisi kasvanut samassa suhteessa kuin siitä on jääty kiinni, Kautto erittelee.Liikennevalvonnan määrän ylläpidolla ylisummaan on Kauton mukaan merkitystä, sillä tien päällä näkyvän valvonnan lisääntyminen lisää kiinnijäämisriskiä ja myös tunnetta kiinnijäämisriskistä.– Jo riskitunteen kasvu lisää osaltaan liikenneturvallisuutta eli vaikuttaa ajotapoihin ja muuhun käytökseen liikenteessä.Katse kevyeen liikenteeseenKautto tuo esiin myös sen, että poliisin liikennevalvova katse suunnataan entistä tarkemmin myös kevyeen liikenteeseen, ennakoidaanhan esimerkiksi pyöräilyn kasvattavan suosiotaan.– Autojen ajonopeuksien valvonta etenkin taajama-alueilla kevyen liikenteen turvallisuuden lisäämiseksi ja toisaalta kevyen liikenteen liikennekurin valvonta ovat lähitulevaisuuden painopisteitä, joihin poliisi tulee kiinnittämään aiempaa enemmän valvontaa ja valistusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Autoliitto: Automaattinen kameravalvonta ei korvaa poliisia tien päällä Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa Karu tilastotieto: huumekuskien määrä räjähti käsiin Poliisin viimeisin valvontajakso: alkoholi ja huumeet ratissa moninkertaistuneet Huumekuskit kolaroivat myös päivisin – ja ovat usein päihteiden sekakäyttäjiä Poliisi: puhalluskoe, huumetesti ja promilleraja myös pyöräilijöille Nuoret suhtautuvat kriittisesti huumeissa ajamiseen, silti joka neljäs tietää huumekuskin Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinsituutti (pääkuva), Moottorin arkisto Lähteet: Tilastokeskus Suomen virallinen tilasto, rikos- ja pakkokeinotilasto, Poliisihallitus, Onnettomuustietoinstituutti OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja