5.10.2023 Autoilu Polttomoottoriautoilija, oletko akun lataajana intoilija vai välttelijä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erittäin moni suomalaisista ei ole koskaan ladannut polttomoottoriautonsa akkua, käy ilmi ajoneuvojen latausratkaisuja kehittävän CTEKin teettämästä kyselystä. Peräti 44 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan ladannut polttomoottoriautonsa akkua, käy ilmi ajoneuvojen latausratkaisuja kehittävän CTEKin teettämästä kyselystä.Yritys haluaa lisätä tietoisuutta akun ylläpitämisen hyödyistä etenkin taloudellisesta näkökulmasta.– Haluamme juhlistaa akun historiaa, sillä ensimmäisen auton akun keksimisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 111 vuotta, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola avaa.Aholan mukaan akkuihin liittyvät ongelmat ovat kasvava ilmiö, koska moni meistä on vähentänyt autolla ajamista korkeiden polttoaine- ja energiakustannusten vuoksi. CTEKin viime vuoden lopulla teettämästä kyselystä käy ilmi, että lähes puolet polttomoottoriautolla ajavista on vähentänyt ajamista korkeiden polttoainekustannusten takia. Sähköautolla ajavista vain 6 % on toiminut samoin.Isossa-Britanniassa tiepalveluun erikoistuneen RAC:n toteuttama tutkimus osoittaa, että 40 % kaikista tienvarsilla tapahtuvista autojen vioista johtuu akun pettämisestä tai tyhjenemisestä. Myös hybdridi- ja täyssähköautojen suhteen yksi merkittävimmistä matkan keskeytymisen aiheuttamista syistä on tyhjentynyt 12 V:n akku. Akkujen viat pysäyttävät Iso-Britanniassa vuosittain noin 70 000 autoilijaa ja aiheuttavat lähes 32 miljoonan euron kustannukset.– Akun säännöllinen lataaminen on merkittävästi edullisempaa kuin niiden vaihtaminen. Toisin kuin moni luulee, akun lataaminen ei vaadi paljon sähköä. Se vie keskimäärin vähemmän sähköä kuin pyykinpesukonelastillisen peseminen, Ahola vertaa.– Myös hybridiautoissa ja täyssähköautoissa on 12 V:n akku, joka vaatii ylläpitoa ja lataamista.Aholan edustama yritys on löytänyt – vähän leikkimielisesti toki – neljä akunlataajatyyppiä, jotka ovat:Superintoilija: Tarkkailet autoasi päivittäin ja olet kiinnostunut sen toiminnasta. Valitset öljytyypin itse ja renkaasi ovat laadukkaat, eivätkä ne koskaan kulu alle vaaditun kulutuspinnan. Autotalliisi on asennettu ylläpitolaturi, jolla lataat päivittäin. Arvostat akun roolia autossasi, pidät sitä auton sydämenä. Silmäilijä: Tiedät, miten auton kanssa tulee toimia. Tankatessasi tai ladatessasi akkua tarkistat samalla usein renkaiden ilmanpaineen ja lasinpesunesteen. Haluat varautua kaikenlaisiin ongelmatilanteisiin. Pidät autosi takakontissa käynnistyskaapeleita, vaikka samanaikaisesti tiedostat niiden käytön olevan nykyautojen elektroniikalle potentiaalisesti vaarallista. Välttelijä: Autosi ainut tehtävä on viedä sinut haluttuun paikkaan. Vaikka tiedät, että akun lataaminen olisi tärkeää, et saa aikaiseksi avata konepeltiä. Yrität myös olla huomioimatta auton merkkivalojen vilkkumista. Onneksi puhelimestasi löytyy hinauspalvelun numero tallennettuna. Noviisi: Auton toiminnot ja rakenteet ovat sinulle mustaa magiaa. Ajat vain silloin, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Hädin tuskin tiedät, että autossasi on akku, koska auton tärkeimmät varusteet ovat ohjauspyörä ja radion äänenvoimakkuuspainike. Ajatus autosi hajoamisesta kuitenkin kummittelee mielessäsi ajoittain. Onneksi on Apple CarPlay.Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: CTEK Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa