28.11.2021

Porsche 718 Cayman GT4 RS on nopein Cayman Nürburgringin pohjoistaipaleella

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Se on Porsche 718 Cayman 500-heppaisella vapaastihengittävällä bokserilla, isolla spoilerilla ja turvakaarilla. Kuulostaa suunnitelmalta.

Oikein arvattu, nimittäin GT4 RS:n 500-heppainen vapaastihengittävä bokseri on todellakin lainattu 911 GT3 Cup -rata-autosta ja edelleen GT3:n katuversiosta. Korkealta ja kovaa, peräti 9 000 kierrosta minuutissa laulava voimanlähde on saanut hieman maltillisempaan 718 Cayman GT4:ään verrattuna 80 heppaa lisää tehoa ja kaiken kukkuraksi 20 newtonmetriä lisää vääntöä, huippulukeman ollessa nyt 450 Nm. 1 400-kiloisessa kärryssä on yksi hevosvoima 2,83 kilogrammaa kohti. 7-pykäläinen Porsche Doppelkupplung eli PDK -kaksoiskytkinvaihteisto on muidenkin RS-mallien tavoin standardina.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Pakokaasut ja -äänet johdetaan ulos titaaniputkien kautta, joiden ulostulot on tehty muistuttamaan Porsche 935:n pakoputkistoa.

GT4 RS:ään sijoittanut voi kehua autonsa suoriutuvan Nürburgringin Nordschleifesta 23 sekuntia perusmallista GT4:ää nopeammin. RS kellotti tauluun Porschen brändilähettiläs Jörg Bergmeisterin ohjastamana ajan 7 minuuttia, 9 sekuntia ja 3 kymmennystä. Vertailun vuoksi, vajaan 21 kilometrin osuudella katulaillisten autojen ennätys on tällä hetkellä saman tallin hallussa, kun 911 GT2 RS:llä kellotettiin aika 6:43:30. Kaikkien aikojen ennätys on sekin Porschella, jonka superkilpuri 919 Hybrid EVO kiersi radan suorastaan järjettömään aikaan 5 minuuttia 19,55 sekuntia.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Näin kuuluvat Nordschleifen kierrosaikaa käytännönläheisemmät suorituskykylukemat: 0 - 100 km/h: 3,4 sekuntia, huiput 315 km/h.

Moottorin lisäksi myös aerodynamiikka on RS:ssä parantunut GT4:ään verrattuna. Se tarkoittaa erityisesti downforcea; RS painautuu ajorataan valmistajan mukaan 25 prosenttia GT4:ää tehokkaammin. Auto esimerkiksi kulkee 30 millimetriä 718-sarjan standardimalleja matalammalla, siinä on useita tehostavia ilmanohjaimia sekä -ottoaukkoja ympäri koria sekä kookas, kiinteä takasiipi. Parannuksitta ei ole jäänyt myöskään alusta, johon on saatu muun muassa RS-iskunvaimennus. Ekstraa aerodynamiikkaan tuo valinnainen Weissach -paketti.

Kaksipaikkainen sisusta verhoutuu lähes kokonaan tummaan alcantaraan, eikä mitään tässä tapauksessa ylimääräistä blingblingiä löydy. Urheiluistuinten takaa löytyvät turvakaaret.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Sisällä kaikki mikä on voitu tehdä kevyeksi, on tehty kevyeksi. Esimerkiksi ovenkahvat ovat pelkät nauhat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rannekellon kanssa, mitenkäs muutenkaan

GT4 RS:n kaltaisten autojen kanssa asiakkaalle tavataan lykätä myös rannekello käteen. Ainutlaatuinen, titaaninen Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS on suunniteltu pelkästään tämän mallin ostajille. Sen designissa mukaillaan erilaisia yksityiskohtia itse autosta.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Hiilikuitua löytyy esimerkiksi nokkapellistä. Keskelle sijoitettua moottoria ilmataan muiden muassa takasivuikkunat korvanneiden lisäilmanottoaukkojen kautta.

Porsche 718 Cayman GT4 RS, kuten myös sen Clubsport -rataversio, kuuluvat tämän vuoden Los Angelesin autonäyttelyn uutuuksiin. Mallin toimitukset alkavat joulukuussa. Hintaa lystille on kertynyt 141 300 euroa, tämä tosin 19 prosentin arvonlisäverolla ja kokonaan ilman autoveroa.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat