12.8.2019

20 vuotta kilparadoilta kadulle: Porsche 911 GT3 perhekuvissa

Porsche 911 GT3

Porsche havahtui 911 GT3:n kaksikymppisiin näin loppukesän kunniaksi, mutta mikäpä sen parempi syy tutustua mallin taustoihin ja katsella perhekuvia Weissachin albumista.

Porsche 911 GT3 juhlistaa kaksikymppisiään hiukan myöhässä, sillä ensimmäisen sukupolven GT3 esiteltiin maaliskuussa 1999 Geneven autonäyttelyssä. Alusta asti GT3 on ollut Porschen katuautomalliston vahvimpia linkkejä Porsche Motorsportin tekemisiin. Tehdas arvioikin, että noin 80 prosenttia kaikista 911 GT3 -malleista käy moottoriradalla säännöllisin väliajoin.

Nimimuunnoksesta huolimatta 996-mallipolven Porsche 911 GT3:n sukupuusta löytyy vuoden 1973 legendaarinen 911 Carrera RS 2.7. Rennsportin sijaan nimeksi valittiin kuitenkin GT3 viittauksena GT-autojen kilpaluokkaan, johon perustuen katumalli suunniteltiin. Rajummat 911 GT3 RS -muunnokset seurasivat myöhemmin. Vesijäähdytteisestä 3,6-litraisesta kutosbokserista saatiin 360 hevosvoimaa, jonka turvin Walter Röhrl luotsasi auton Nürburgring Nordschleifen ympäri alle kahdeksassa minuutissa.

Porsche 911 GT3
Kaverikuvassa vanhin (996.1) ja uusin (991.2) Porsche 911 GT3.

Moottorin lisäksi suorituskykyä haettiin noin 30 millimetriä madalletulla alustalla, päivitetyillä jarruilla ja 911 GT2:sta lainatulla kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Kiinteä takasiipi ja aggressiivinen painonsäästö kruunasivat kilpahenkisen rakenteen. Tarjolle tuli heti myös Clubsport-versio, joka toi mukanaan turvakaaret.

Porsche 911 GT3

Ensimmäisten Porsche 911 GT3:sten tuotanto alkoi Weissachissa toukokuussa 1999. Autoa käytettiin myös luokittelutarkoituksiin 911 GT3 Cup, 911 GT3 R ja 911 GT3 RSR -kilpureiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reseptin kehittelyä

2003 nähtiin jo seuraava malliversio. Teho oli kasvatettu 381 hevosvoimaan ja lisävarustelistalta löytyi PCCB, eli keraaminen jarrujärjestelmä. Vuonna 2006 997-mallipolven myötä mentiin jo 415 hevosvoiman tahtiin ja ensimmäistä kertaa akronymiviidakkoon liittyi PASM, säädettävä iskunvaimennus porscheksi lausuttuna.

Porsche 911 GT3
2006–2008 valmistettu 997.1

Vuoden 2009 911 GT3:ssa, 997.2-faceliftin myötä, moottorin kasvatettiin iskutilavuus 3,8-litraan ja samalla teholuvuksi kirjattiin 435 hevosvoimaa. Uusi takasiipi ja pohjan kattavat suojalevyt kasvattivat auton aerodynaamisen downforcen yli kaksinkertaiseksi edelliseen malliversioon verrattuna.

Porsche 911 GT3
Edestä taakse: 996.2, 997.2 ja 991.2 GT3

911-malliston juhliessa viisikymppisiä 2013 esiteltiin jo viides versio 911 GT3:sta, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Perustana oli 911:n 991.1-sukupolvi. 3,8-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin perustuva voimalinja sai jatkeekseen ensimmäistä kertaa PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Tehoiksi ilmoitettiin jo 475 hevosvoimaa. Uusin taikatemppu oli nelipyöräohjaus, kiitos aktiivisesti ohjaamiseen osallistuvan taka-akselin. Nordschleifen kierrosaika oli muuten 7:25, leikaten yli puoli minuuttia alkuperäisen 911 GT3:n ajasta.

Porsche 911 GT3

Viimeisin tulkinta Porsche 911 GT3:sta esiteltiin 2017. Edelleen vapaasti hengittävä moottori kasvatettiin jo 4,0-litraan ja tehoksi tuli tasan 500 hevosvoimaa. Manuaalivaihteisto palautettiin valikoimaan PDK-kaksoiskytkinvaihteiston rinnalle. Lisäksi tarjolle tuli Touring-varustepaketti, jonka aktiivinen takasiipi ei herätä muussa liikenteessä niin paljon huomiota kuin GT3:n perinteinen kiinteä siipi. Samalla Touring on täysympyrä, sillä samannimistä malliversiota tarjottiin myös 1970-luvun 911 Carrera RS 2.7:sta.

991.2 Porsche 911 GT3 on viimeisin merkintä mallihistoriassa ennen 992-versiota.

Tänä vuonna saapuneen 992-mallipolven Porsche 911 GT3 on vielä tuntematon muuttuja, mutta muutaman vuoden sisään luvassa lienee jälleen kilparadoilta inspiroitunutta suorituskykyä ja korkealle kiertävä tulkinta bokserikutosesta.

Lähde ja kuvat: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat