17.7.2020 Ajoneuvot Porsche 911 Turbo: Ilman S:ää, silti nopeampi ja tehokkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakoitu Porsche 911 Turbo on julkistettu kahtena korimallina ja kahdella alustavaihtoehdolla. Uutuus on samaan aikaan edeltäjäänsä tehokkaampi ja nopeampi, mutta aiemmin esiteltyä Turbo S -mallia hitaampi ja tehottomampi. Vaikka Geneven autonäyttely peruttiin, sen aikoihin tehtiin monia julkistuksia ja eräs näistä oli uusimman sukupolven Porsche 911 Turbo S. Nyt suurimman osan tuosta julkaisusta voisi kopioida uuteen uutiseen kun markkinoille saadaan Porsche 911 Turbo – huomatkaa puuttuva S-kirjain. Tehoa on aiempaa enemmän, mutta edellä mainittua S-mallia vähemmän.Tuorein 992-sukupolvi saa Turbon heti kahtena koriversiona: coupé ja cabriolet. Porsche 911 Turbo on edustanut jo 45 vuoden ajan malliston lippulaivaa ylellisyyden ja arkikäytetävyyden osalta – suurimman osan ajasta myös tehon ja suorituskyvyn saralla. Jokaisen päivityksen yhteydessä siitä on tehty tehokkaampi, suorituskykyisempi ja käytettävämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy580 hevosvoimaaTällä kertaa lähes 3,8-litrainen kuusisylinterinen vastaiskumoottori on varusteltu symmetrisin muuttuvageometrisin VTG-ahtimin ja sähköisesti ohjatuin ohitusventtiilein tuottamaan 580 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin huippuvääntö. Molemmat arvot tarjoavat 40 yksikköä edeltäjää enemmän. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on ohi 2,8 sekunnissa, eli kaksi kymmenystä edeltäjää ripeämmin.Ehkä mielenkiintoisimpiin asioihin kuuluu uutena Turboon valinnaisena saatavat sporttiputkisto (Porsche Sports Exhaust System), sporttialusta (Porsche Sports Chassis) sekä laihdutuskuuri (Lightweight Design Package). Näistä viimeksi mainittu keventää Coupé-koria 30 kilogrammaa muun muassa poistamalla takaistuimet, osan äänieristyksestä sekä vaihtamalla etupenkkiläisille kevyet kuppi-istuimet. Sporttiputkiston osalta jäämme odottamaan ääninäytettä.Uutta on siis myös mahdollisuus valita Turbo kahdella eri alustavaihtoehdolla, joista molemmat on varustettu sähköisesti säätyvin iskunvaimentimin. Vakiovaruste on tuttu PASM, joka lupailee parasta mahdollista kompromissia arkikäytettävyyden ja ajettavuuden suhteen. Rata-ajoon painottuvaa käyttöä varten on tarjolla 10 millimetriä matalampi ja merkittävästi kovempi sähköisesti ohjattu sporttialusta. Näiden lisäksi lisävarustelistalta on valittavissa hydraulisesti toteutettu aktiivinen kallistuksenvakaus (PDCC) sekä hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä (PCCB), jonka hurjat etujarrusatulat ovat 10-mäntäiset.Vakiovarusteisten jarrulevyjen halkaisija on kunnioitettavat 408 millimetriä edessä ja 380 millimetriä takana. Ympärille on pyöräytetty rengasta koossa 255/30 R20 edessä ja 315/30 R21 takana. Turbo S -mallin tapaan myös Turbo on levinnyt lanteiltaan – etupäässä leveyttä on lisää peräti 45 millimetriä ja takana hieman maltillisemmat 20 millimetriä.PCM 10,9-tuumaaSisätilojen puolella perusilme on tuttu tämän 992-sukupolven Carrera -malliston lisäksi moneen kertaan mainitusta Turbo S -versiosta ja PCM-järjestelmän tuoreimman version tarjoavan keskikonsolin näytön koko on 10,9-tuumaa. Turbon etuna on erittäin kattava vakiovarustelu, johon kuuluu 14-suuntaan säätyvät istuimet, Sport Chrono -paketti, GT sports -monitoimiohjauspyörä sekä Bose-äänentoistojärjestelmä. Tästäkin huolimatta myös lisävarustelista on pitkä, ja merkin tapojen mukaan varmasti kallis, josta löytyy muun muassa Porsche InnoDrive, Night Vision Assist ja Burmester-äänentoistojärjestelmä.Uudet mallit ovat jo halukkaiden tilattavissa. Saksassa uusi Porsche 911 Turbo Coupé maksaa noin 180 000 euroa, mutta Suomessa hinta tulee tietysti olemaan jotakin aivan muuta. Sekin varmasti selviää pian.Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”