17.7.2020 Ajoneuvot Porsche 911 Turbo: Ilman S:ää, silti nopeampi ja tehokkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakoitu Porsche 911 Turbo on julkistettu kahtena korimallina ja kahdella alustavaihtoehdolla. Uutuus on samaan aikaan edeltäjäänsä tehokkaampi ja nopeampi, mutta aiemmin esiteltyä Turbo S -mallia hitaampi ja tehottomampi. Vaikka Geneven autonäyttely peruttiin, sen aikoihin tehtiin monia julkistuksia ja eräs näistä oli uusimman sukupolven Porsche 911 Turbo S. Nyt suurimman osan tuosta julkaisusta voisi kopioida uuteen uutiseen kun markkinoille saadaan Porsche 911 Turbo – huomatkaa puuttuva S-kirjain. Tehoa on aiempaa enemmän, mutta edellä mainittua S-mallia vähemmän.Tuorein 992-sukupolvi saa Turbon heti kahtena koriversiona: coupé ja cabriolet. Porsche 911 Turbo on edustanut jo 45 vuoden ajan malliston lippulaivaa ylellisyyden ja arkikäytetävyyden osalta – suurimman osan ajasta myös tehon ja suorituskyvyn saralla. Jokaisen päivityksen yhteydessä siitä on tehty tehokkaampi, suorituskykyisempi ja käytettävämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy580 hevosvoimaaTällä kertaa lähes 3,8-litrainen kuusisylinterinen vastaiskumoottori on varusteltu symmetrisin muuttuvageometrisin VTG-ahtimin ja sähköisesti ohjatuin ohitusventtiilein tuottamaan 580 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin huippuvääntö. Molemmat arvot tarjoavat 40 yksikköä edeltäjää enemmän. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on ohi 2,8 sekunnissa, eli kaksi kymmenystä edeltäjää ripeämmin.Ehkä mielenkiintoisimpiin asioihin kuuluu uutena Turboon valinnaisena saatavat sporttiputkisto (Porsche Sports Exhaust System), sporttialusta (Porsche Sports Chassis) sekä laihdutuskuuri (Lightweight Design Package). Näistä viimeksi mainittu keventää Coupé-koria 30 kilogrammaa muun muassa poistamalla takaistuimet, osan äänieristyksestä sekä vaihtamalla etupenkkiläisille kevyet kuppi-istuimet. Sporttiputkiston osalta jäämme odottamaan ääninäytettä.Uutta on siis myös mahdollisuus valita Turbo kahdella eri alustavaihtoehdolla, joista molemmat on varustettu sähköisesti säätyvin iskunvaimentimin. Vakiovaruste on tuttu PASM, joka lupailee parasta mahdollista kompromissia arkikäytettävyyden ja ajettavuuden suhteen. Rata-ajoon painottuvaa käyttöä varten on tarjolla 10 millimetriä matalampi ja merkittävästi kovempi sähköisesti ohjattu sporttialusta. Näiden lisäksi lisävarustelistalta on valittavissa hydraulisesti toteutettu aktiivinen kallistuksenvakaus (PDCC) sekä hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä (PCCB), jonka hurjat etujarrusatulat ovat 10-mäntäiset.Vakiovarusteisten jarrulevyjen halkaisija on kunnioitettavat 408 millimetriä edessä ja 380 millimetriä takana. Ympärille on pyöräytetty rengasta koossa 255/30 R20 edessä ja 315/30 R21 takana. Turbo S -mallin tapaan myös Turbo on levinnyt lanteiltaan – etupäässä leveyttä on lisää peräti 45 millimetriä ja takana hieman maltillisemmat 20 millimetriä.PCM 10,9-tuumaaSisätilojen puolella perusilme on tuttu tämän 992-sukupolven Carrera -malliston lisäksi moneen kertaan mainitusta Turbo S -versiosta ja PCM-järjestelmän tuoreimman version tarjoavan keskikonsolin näytön koko on 10,9-tuumaa. Turbon etuna on erittäin kattava vakiovarustelu, johon kuuluu 14-suuntaan säätyvät istuimet, Sport Chrono -paketti, GT sports -monitoimiohjauspyörä sekä Bose-äänentoistojärjestelmä. Tästäkin huolimatta myös lisävarustelista on pitkä, ja merkin tapojen mukaan varmasti kallis, josta löytyy muun muassa Porsche InnoDrive, Night Vision Assist ja Burmester-äänentoistojärjestelmä.Uudet mallit ovat jo halukkaiden tilattavissa. Saksassa uusi Porsche 911 Turbo Coupé maksaa noin 180 000 euroa, mutta Suomessa hinta tulee tietysti olemaan jotakin aivan muuta. Sekin varmasti selviää pian.Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää