17.7.2020

Porsche 911 Turbo: Ilman S:ää, silti nopeampi ja tehokkaampi

Porsche 911 Turbo side - 992 Turbo

Ennakoitu Porsche 911 Turbo on julkistettu kahtena korimallina ja kahdella alustavaihtoehdolla. Uutuus on samaan aikaan edeltäjäänsä tehokkaampi ja nopeampi, mutta aiemmin esiteltyä Turbo S -mallia hitaampi ja tehottomampi.

Vaikka Geneven autonäyttely peruttiin, sen aikoihin tehtiin monia julkistuksia ja eräs näistä oli uusimman sukupolven Porsche 911 Turbo S. Nyt suurimman osan tuosta julkaisusta voisi kopioida uuteen uutiseen kun markkinoille saadaan Porsche 911 Turbo – huomatkaa puuttuva S-kirjain. Tehoa on aiempaa enemmän, mutta edellä mainittua S-mallia vähemmän.

Tuorein 992-sukupolvi saa Turbon heti kahtena koriversiona: coupé ja cabriolet. Porsche 911 Turbo on edustanut jo 45 vuoden ajan malliston lippulaivaa ylellisyyden ja arkikäytetävyyden osalta – suurimman osan ajasta myös tehon ja suorituskyvyn saralla. Jokaisen päivityksen yhteydessä siitä on tehty tehokkaampi, suorituskykyisempi ja käytettävämpi.

Porsche 911 Turbo interior - 992 Turbo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

580 hevosvoimaa

Tällä kertaa lähes 3,8-litrainen kuusisylinterinen vastaiskumoottori on varusteltu symmetrisin muuttuvageometrisin VTG-ahtimin ja sähköisesti ohjatuin ohitusventtiilein tuottamaan 580 hevosvoiman huipputeho ja 750 newtonmetrin huippuvääntö. Molemmat arvot tarjoavat 40 yksikköä edeltäjää enemmän. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on ohi 2,8 sekunnissa, eli kaksi kymmenystä edeltäjää ripeämmin.

Porsche 911 Turbo front - 992 Turbo

Ehkä mielenkiintoisimpiin asioihin kuuluu uutena Turboon valinnaisena saatavat sporttiputkisto (Porsche Sports Exhaust System), sporttialusta (Porsche Sports Chassis) sekä laihdutuskuuri (Lightweight Design Package). Näistä viimeksi mainittu keventää Coupé-koria 30 kilogrammaa muun muassa poistamalla takaistuimet, osan äänieristyksestä sekä vaihtamalla etupenkkiläisille kevyet kuppi-istuimet. Sporttiputkiston osalta jäämme odottamaan ääninäytettä.

Uutta on siis myös mahdollisuus valita Turbo kahdella eri alustavaihtoehdolla, joista molemmat on varustettu sähköisesti säätyvin iskunvaimentimin. Vakiovaruste on tuttu PASM, joka lupailee parasta mahdollista kompromissia arkikäytettävyyden ja ajettavuuden suhteen. Rata-ajoon painottuvaa käyttöä varten on tarjolla 10 millimetriä matalampi ja merkittävästi kovempi sähköisesti ohjattu sporttialusta. Näiden lisäksi lisävarustelistalta on valittavissa hydraulisesti toteutettu aktiivinen kallistuksenvakaus (PDCC) sekä hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä (PCCB), jonka hurjat etujarrusatulat ovat 10-mäntäiset.

Porsche 911 Turbo rear - 992 Turbo

Vakiovarusteisten jarrulevyjen halkaisija on kunnioitettavat 408 millimetriä edessä ja 380 millimetriä takana. Ympärille on pyöräytetty rengasta koossa 255/30 R20 edessä ja 315/30 R21 takana. Turbo S -mallin tapaan myös Turbo on levinnyt lanteiltaan – etupäässä leveyttä on lisää peräti 45 millimetriä ja takana hieman maltillisemmat 20 millimetriä.

Porsche 911 Turbo console - 992 Turbo

PCM 10,9-tuumaa

Sisätilojen puolella perusilme on tuttu tämän 992-sukupolven Carrera -malliston lisäksi moneen kertaan mainitusta Turbo S -versiosta ja PCM-järjestelmän tuoreimman version tarjoavan keskikonsolin näytön koko on 10,9-tuumaa. Turbon etuna on erittäin kattava vakiovarustelu, johon kuuluu 14-suuntaan säätyvät istuimet, Sport Chrono -paketti, GT sports -monitoimiohjauspyörä sekä Bose-äänentoistojärjestelmä. Tästäkin huolimatta myös lisävarustelista on pitkä, ja merkin tapojen mukaan varmasti kallis, josta löytyy muun muassa Porsche InnoDrive, Night Vision Assist ja Burmester-äänentoistojärjestelmä.

Uudet mallit ovat jo halukkaiden tilattavissa. Saksassa uusi Porsche 911 Turbo Coupé maksaa noin 180 000 euroa, mutta Suomessa hinta tulee tietysti olemaan jotakin aivan muuta. Sekin varmasti selviää pian.

Lähde ja kuvat: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat