1.10.2023

Porsche Cayenne S E-Hybrid – yhden kirjaimen erolla lisää hybridivoimaa

Porsche Cayenne "3.5:n" kolmas lataushybridiversio osuu kapasiteetiltaan näistä keskimmäiseksi. Se tarkoittaa, että 3,0-litrainen V6 istuu valtaistuimella, järjestelmätehon ollessa jopa 520 hevosvoimaa.

Hiljattain debytoineessa nykypolven Porsche Cayennen merkittävässä elinkaaripäivityksessä eräs valttikorteista oli lataushybridivaihtoehto E-Hybrid, joka uuden 25,9 kilowattitunnin akkunsa kautta paransi sähköistä toimintamatkaansa kuin sika juoksuaan. Tuo 90 kilometrin kerhoon markkinakärkien tuntumaan ja seuraan yltävä malli saa nyt - Porsche kun on - S-mallin, joka tietenkin tarkoittaa mitäpä muuta kuin tehoa lisää, ja muutamia muita Cayenne S -tyyppiominaisuuksia.

Cayennen lataushybridimalliston huipulla on Turbo E-Hybrid, jonka heiniä on 4,0-litrainen V8, ja joka on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoinen Cayenne-malliversio. Kaikki mainitut mallit ovat saatavilla sekä perinteisellä korimallilla että Coupé -viistokatolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monia malliston sisäisiä vertailukohtia

Porschella malliversioita yleensä riittää, ja tässäkin tapauksessa saa olla kirjaimista tarkka. Tämä Cayenne E-Hybrid on periaatteessa sama auto kuin Cayenne E-Hybrid, mutta sitten on myös Cayenne S ilman sähkömoottoria, ja sen 4,0-litraisesta V8:stahan ei Brysselissä liiemmin pidetä.

Cayenne E-Hybridiin verrattuna S-malli tuo 50 hevosvoimaa lisää järjestelmän kokonaistehoon, ja saman verran lisää newtonmetrejä. Lukemat asettuvat siis nyt 519 hevosvoimaan ja 750 newtonmetriin koko järjestelmän osalta. Kaikki lisäteho on tullut 3,0-litraiseen turbo-V6:een eli sähkömoottori on pysynyt samana 130-kilowattisena, mikä ei ole ollenkaan vähän sekään. Polttomoottorin viritysaste on itse asiassa samat 260 kilowattia kuin malliston lähtötasossa, polttomoottorisessa Cayenne -malliversiossa. Sähköllä päästään molemmilla hybridimalleilla saman verran eli jopa 90 kilometriä.

Ässä piristää hybridi-Cayennea sen verran, että 0 - 100 km/h -tuloksesta lähtee kaksi kymmennystä, lukeman asettuessa 4,7 sekuntiin, ja huippunopeuden ollessa 263 km/h. Miltei 50 hevosvoiman tehoedusta huolimatta kiihtyvyyslukema asettuu hybridijärjestelmän lisäpainon vuoksi suunnilleen samaan kahdeksalla sylinterillä varustetun Cayenne S:n kanssa, mutta kun vauhtiin päästään, 13 sekunnin tuntumaan yltävä varttimailiaika kääntyy lopulta S E-Hybridin eduksi.

Voimalinjapäivityksen ohella Cayenne S E-Hybrid tarkoittaa muutamia S-mallin mukaisia visuaalisia päivityksiä, kuten 20-tuumaisia kevytmetallivanteita, mutta myös Cayennen uusi kaksikammioinen ilmajousitus on tämän mallin tapauksessa säädetty urheilullisemmaksi.

Porsche pyytää tuoreeltaan julkistetun hinnaston mukaan S E-Hybridistä noin 15 000 euroa ässätöntä mallia enemmän, hinnan asettuessa SUV-mallin osalta veroineen päivineen 128 403 euroon, Coupé-mallin kustantaessa vastaavasti 133 213 euroa. Se tosiasia, että kyseessä on matalan autoveron lataushybridi, tekee S E-Hybridistä edelleen huomattavasti edullisemman kuin perus-Cayenne, saati Cayenne S, hintaeron ollessa jälkimmäisen osalta jopa 67 000 euroa. Noin 65 000 euroa S E-Hybridistä on matkaa myös Turbo E-Hybridiin, meikäläisen Cayenne-malliston lippulaivaan.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat