1.10.2023 Ajoneuvot Porsche Cayenne S E-Hybrid – yhden kirjaimen erolla lisää hybridivoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne "3.5:n" kolmas lataushybridiversio osuu kapasiteetiltaan näistä keskimmäiseksi. Se tarkoittaa, että 3,0-litrainen V6 istuu valtaistuimella, järjestelmätehon ollessa jopa 520 hevosvoimaa. Hiljattain debytoineessa nykypolven Porsche Cayennen merkittävässä elinkaaripäivityksessä eräs valttikorteista oli lataushybridivaihtoehto E-Hybrid, joka uuden 25,9 kilowattitunnin akkunsa kautta paransi sähköistä toimintamatkaansa kuin sika juoksuaan. Tuo 90 kilometrin kerhoon markkinakärkien tuntumaan ja seuraan yltävä malli saa nyt - Porsche kun on - S-mallin, joka tietenkin tarkoittaa mitäpä muuta kuin tehoa lisää, ja muutamia muita Cayenne S -tyyppiominaisuuksia.Cayennen lataushybridimalliston huipulla on Turbo E-Hybrid, jonka heiniä on 4,0-litrainen V8, ja joka on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotantoinen Cayenne-malliversio. Kaikki mainitut mallit ovat saatavilla sekä perinteisellä korimallilla että Coupé -viistokatolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonia malliston sisäisiä vertailukohtiaPorschella malliversioita yleensä riittää, ja tässäkin tapauksessa saa olla kirjaimista tarkka. Tämä Cayenne S E-Hybrid on periaatteessa sama auto kuin Cayenne E-Hybrid, mutta sitten on myös Cayenne S ilman sähkömoottoria, ja sen 4,0-litraisesta V8:stahan ei Brysselissä liiemmin pidetä.Cayenne E-Hybridiin verrattuna S-malli tuo 50 hevosvoimaa lisää järjestelmän kokonaistehoon, ja saman verran lisää newtonmetrejä. Lukemat asettuvat siis nyt 519 hevosvoimaan ja 750 newtonmetriin koko järjestelmän osalta. Kaikki lisäteho on tullut 3,0-litraiseen turbo-V6:een eli sähkömoottori on pysynyt samana 130-kilowattisena, mikä ei ole ollenkaan vähän sekään. Polttomoottorin viritysaste on itse asiassa samat 260 kilowattia kuin malliston lähtötasossa, polttomoottorisessa Cayenne -malliversiossa. Sähköllä päästään molemmilla hybridimalleilla saman verran eli jopa 90 kilometriä.Ässä piristää hybridi-Cayennea sen verran, että 0 - 100 km/h -tuloksesta lähtee kaksi kymmennystä, lukeman asettuessa 4,7 sekuntiin, ja huippunopeuden ollessa 263 km/h. Miltei 50 hevosvoiman tehoedusta huolimatta kiihtyvyyslukema asettuu hybridijärjestelmän lisäpainon vuoksi suunnilleen samaan kahdeksalla sylinterillä varustetun Cayenne S:n kanssa, mutta kun vauhtiin päästään, 13 sekunnin tuntumaan yltävä varttimailiaika kääntyy lopulta S E-Hybridin eduksi.Voimalinjapäivityksen ohella Cayenne S E-Hybrid tarkoittaa muutamia S-mallin mukaisia visuaalisia päivityksiä, kuten 20-tuumaisia kevytmetallivanteita, mutta myös Cayennen uusi kaksikammioinen ilmajousitus on tämän mallin tapauksessa säädetty urheilullisemmaksi.Porsche pyytää tuoreeltaan julkistetun hinnaston mukaan S E-Hybridistä noin 15 000 euroa ässätöntä mallia enemmän, hinnan asettuessa SUV-mallin osalta veroineen päivineen 128 403 euroon, Coupé-mallin kustantaessa vastaavasti 133 213 euroa. Se tosiasia, että kyseessä on matalan autoveron lataushybridi, tekee S E-Hybridistä edelleen huomattavasti edullisemman kuin perus-Cayenne, saati Cayenne S, hintaeron ollessa jälkimmäisen osalta jopa 67 000 euroa. Noin 65 000 euroa S E-Hybridistä on matkaa myös Turbo E-Hybridiin, meikäläisen Cayenne-malliston lippulaivaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?