8.7.2023

Porsche juhlii näyttävästi 75-vuotista historiaansa Berliinissä

Porschen 75-vuotisjuhlanäyttely avattiin Berliinin lisäksi myös Porschen museossa Stuttgartissa.

Siitä on kulunut nyt 75 vuotta, kun legendaarinen saksalainen automerkki Porsche syntyi. Kaikki lähti liikkeelle vuonna 1948, kun Ferry Porsche halusi toteuttaa urheiluautounelmansa: yhdessä tiiminsä kanssa hän valmisti Porsche 356 ‘No. 1’ Roadster -mallin.

Siitä syntyi nyt 75 vuoden jälkeen legendaksi muodostunut autobrändi, joka on ollut myös melkoinen menestystarina. Porsche juhlii tänä vuonna 75-vuotista taivaltaan, ja järjestää erilaisia tapahtumia ympäri maailmaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Juhlanäyttely keskellä Berliiniä

Porsche juhlii 75-vuotista taivaltaan muun muassa Driven by Dreams -näyttelyllä, joka on pystytetty keskelle Berliiniä Volkswagen Group Forumiin. Volkswagen Group Forum on keskellä Berliiniä, vain runsaan 500 metrin ja parin korttelin päässä Brandenburgin portista.

Esillä näyttelyssä on läpileikkaus Porschen malleista läpi vuosikymmenien, mutta  näyttelyssä nostetaan esille myös ihmisiä, jotka ovat toteuttaneet näyttelyn Driven by Dreams -nimen mukaisesti unelmiaan.

Porsche ei halua juhlavuotensa kunniaksi esitellä pelkkiä tuotteita, vaan oikeutetusti myös ihmisiä, kuten kilpa-ajajat Gilberte Thirion, Timo Bernhard ja Laurin Heinrich, joiden unelmat ovat ajaneet heidät saavuttamaan jotain poikkeuksellista.

Rataenkka Nordschlaifella

Timo Bernhard muun muassa vuonna 2018 saavutti yhden unelmansa Porsche 919 Tributella, kun hän ajoi Nürburgringin Nordschlaifella kierrosennätyksen, 5:19,55. Ennätys on rata-autojen ennätys tällä huimalla ratakierroksella. Bernhardin hybridityökalun kehittää peräti 1 160 hevosvoimaa.

Porsche 919 Tribute

Ihmiset ja tarinat niiden takana ovat tietysti mielenkiintoisia, mutta niin ovat autotkin. Vaikka Moottorin vieraillessa Driven by Dreams -näyttelyssä siellä ei ollut nähtävillä sitä kaikista ensimmäistä Porschea, tutkittavaa riitti silti yllin kyllin.

911 on ikoni

Klassikkoautoihin kuuluva, 1960-luvun Porsche 911 Coupé on aina kiinnostava – onhan se legendaarisen 911-sarjan ensimmäinen automalli. Porsche 911 syntyi, kun Porsche halusi tehdä 2+2-paikkaisen ja suuremman auton aiemman 356-mallin tilalle. 911-malliin valittiin moottoriksi isompi ja tehokkaampi 2-litrainen ja 6-sylinterinen ilmajäähdytteinen bokserimoottori.

Porsche 911 2.0 Coupé vuodelta 1964.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo edustaa Porschen tätä päivää, joita voi nähdä katukuvassa nykyään joka päivä – kun taas Porsche 914/6 on hieman tuntemattomampaa Porschea.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo edustaa Porschen sähköistä aikakautta.

Porschen 914/6 -malli on itse asiassa Volkswagenin ja Porschen yhdessä tekemä luomus, jota valmistettiin hetken aikaa vuodesta 1970 aina 1970-luvun puoliväliin, auto tunnettiin myös VW Porschena. Auto oli saatavilla vain kaksipaikkaisena roadsterina. Auto syntyi, kun kilpailun kiristyessä sekä Porsche että Volkswagen tarvitsivat uusia automalleja.

Porsche 914/6

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 550 Spyder tunnetaan monesta

Kaikki tietävät, että Porsche on niittänyt vuosikymmenien aikana myös mainetta kilparadoilla. Porsche 550 Spyder on Porschen vuosina 1953–56 valmistama kilpa-auto, jolla on vankka kilpahistoria. Autoja on valmistettu vain 90 kappaletta ja sillä on ajettu muun muassa legendaarisia Le Mansin ja Carrera Panamericanan 24 tunnin ajoja. Yksi ensimmäisistä 550-malleista meni muun muassa näyttelijä James Deanille, jolla hän lopulta kiisi kuolemaansa 24-vuotiaana Kaliforniassa syyskuussa 1955.

Porsche 550 Spyderilla on ajettu myös Ruotsin Grand Prix’ssä vuonna 1956.

Kunnianosoitus 70-luvun Le Mans -autolle

Porsche 935 on Porschen 70-vuotisjuhlien kunniaksi viisi vuotta sitten valmistettu juhlamalli. Se on kilpa-auto, joka on kunnianosoitus 1970-luvun legendaariselle Le Mansiin suunnitellulle Porsche 935/78 -kilpa-autolle.

Porsche 935 -mallia valmistettiin viisi vuotta sitten rajoitettu 77 kappaleen määrä. Auto on rakennettu suorituskykyisen 911 GT2 RS:n aihioon ja sillä on painoa 1380 kiloa. Auton 515 kilowattia (700 hv) kehittävänä voimanlähteenä on 3,8-litrainen kuusisylinterinen tuplaturbo-bokserimoottori. Auton hinta, silloin kun se oli myynnissä oli noin 700 000 euroa ilman maakohtaista arvonlisäveroa.

Kun Porsche täytti 70 vuotta, sen kunniaksi valmistettiin 77 kappaletta uusia Porsche 935 -malleja.
Porsche 911 Dakar

Porsche on menestynyt myös Paris-Dakar -rallissa. Tarkalleen ottaen menestystä tuli vuonna 1984 ja tämän hiekkaerämaakisan voiton kunniaksi Porsche valmisti 911-mallista 911 Dakar -siviiliversion, jossa on asianmukaisesti neliveto sekä korotettu alusta sekä Pirellin erikoisvalmisteiset maastorenkaat. Vauhdista pitää luonnollisesti huolen 3-litrainen bokserikuutonen. Autoa valmistettiin 2 500 kappaleen erikoiserä.

Porsche 911 Dakar

Porschen 75-vuotisnäyttely Berliinissä on avoinna Porschen juhlavuoden kunniaksi vielä syyskuun 10. päivään saakka. Porsche-museon 75-vuotisnäyttely Stuttgartissa on nähtävillä ensi vuoden tammikuun 7. päivään saakka.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat