5.3.2020

PSA selvittää tämän vuoden päästörajat – kiitos sähkön ja dieselin

PSA selvittää tämän vuoden päästörajat

PSA-ryhmän toimitusjohtaja Carlos Tavares on toistaiseksi tyytyväinen vuoden kulkuun. Automerkki on selvittämässä tämän vuoden päästörajat ilman sakkoja, sillä dieselien myynti on vakiintunut painajaisia paremmalle tasolle.

Vaikka kuluvaa vuotta on mennyt vasta kaksi täyttä kuukautta, on PSA-ryhmää luotsaavalla Carlos Tavaresilla hyviä uutisia. Kuukausimyyntien perusteella ranskalaistaustainen autokonserni on selvittämässä Euroopan unionin kiristyvät päästörajat tältä vuodelta ilman sakkoja.

Tavaresin mukaan tavoitteisiin päästään, sillä myynnistä 6 prosenttia koostuu täyssähköisistä ja lataushybrideistä. Muutama vuosi sitten tavoite oli kuitenkin 7 prosenttia.

– 7 prosentin myyntiosuutta oltaisiin tarvittu pahimmassa tapauksessa, jossa dieselin osuus Euroopassa olisi romahtanut 10 prosenttiin. Meidän dieselmyyntimme on vakiintunut noin 30 prosenttiin, joten selvitämme päästörajan noin 6 prosentin sähköistettyjen myyntiosuudella, Tavares kertoi Geneven autonäyttelyn sijaan järjestetyssä verkkotapaamisessa.

Tänä vuonna PSA:n kohdalla tavoite on 93 grammaa per kilometri, ensi vuoden rajan ollessa 91,6 grammaa hiilidioksidiä per kilometri. Analytiikkayhtiö PA Consulting on aiemmin arvioinut, että PSA jäisi noin 4 grammaa vajaaksi ensi vuoden tavoitteesta, merkiten 938 miljoonan euron sakkoja.

PSA-ryhmään kuuluva DS on puolestaan kertonut, että DS 7 Crossback -katumaasturin myynnistä kolmannes on lataushybridiversioita ja DS 3 Crossback -crossoverin myynnistä vajaa viidennes on täyssähköversiota.

DS-mallien käyttämää tekniikkaa nähdään myös Peugeot e-208:ssa, e-2008:ssa, 508 hybridissä, Citroën C5 Aircrossissa, sekä Opel Corsassa ja Grandland X:ssä.

Lähde: Automotive News Kuva: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat