Ajoneuvot | Uutinen | 9.2.2020

Etuvetolataushybriditilacrossover – siis Citroën C5 Aircross Hybrid

Citroën C5 Aircross Hybrid yhdistelee tila-autoisan crossoverin ja lataushybridin samaan pakettiin.

Jaa artikkeli

Peugeot, Opel ja DS ovat jo esitelleet omia tulkintojaan lataushybridikatumaastureista. Nyt joukkoon liittyy vihdoin Citroën C5 Aircross Hybrid, joskin tulokulma on hiukan muista poikkeava. 300 hevosvoiman nelivetojen sijaan Citroënilla luotetaan 225 hevosvoiman etuvetoversioon. Sama voimalinjayhdistelmä on myös Peugeot 508:ssa ja tulee myöhemmin saataville Opel Grandland X:n yhteyeen.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Konsernisisariaan tila-automaisempi crossover C5 Aircross saa 508:n tavoin 180 hevosvoiman PureTech-bensiinimoottorin ja 110 hevosvoiman sähkömoottorin. Järjestelmän yhteisteho on 225 hevosvoimaa ja veto kulkee siis etuakselille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta.

Akuston koko on 13,2 kWh ja Citroënin mukaan se riittää 55 kilometrin sähköajoon WLTP-mittauksella. Sähköajon huippunopeus on 135 km/h. WLTP:n yhdistetty kulutus on 1,4 litraa per 100 km, hiilidioksidien ollessa tuolloin 32 grammaa kilometriltä.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Muuten luvassa on tuttu joukko Citroënin mukavuuspainotteista suunnittelua, eli huomiota on kiinnitetty iskunvaimennukseen, istuimiin, tavaratilaan ja ajoavustimiin. Myös sähköajon hiljaisuus sopii hyvin merkin teemaan. Sähköistetyn ajoneuvon yhteydessä brändi nostaa esiin käsitteen ”ë-Comfort”, onhan merkin nimestä löytyvä erikoiskirjain on kotonaan sähkövillityksen keskellä.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Ranskassa Citroën C5 Aircross Hybridin ennakkohinta jää taktisesti alle 40 000 euron. Euroopassa ensimmäisten toimitusten pitäisi tapahtua ennen juhannusta 2020.

Lähde ja kuvat: Citroën

Jaa artikkeli

Keskustelu