4.8.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun latasimme Mercedes-Benz A 250 e:n täyteen tavaraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mercedes-Benz A 250 e:mme otti heinäkuun lopulla osaa kesän kuljetustalkoisiin. Samalla tuli selvitettyä hybridimallin tavaratilan todellinen kapasiteetti. Tähän asti olemme Puolen vuoden koeajo -juttusarjassa keskittyneet Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusseurantaan niin sähköllä kuin bensiinilläkin, mikä onkin itsestään selvää auton ladattava hybriditekniikka huomioon ottaen. Mutta koska auto on toimituksen käytössä näinkin pitkään, jutussa kulkee rinnalla myös toinen juoni eli se, millainen itse auto on käyttää kaikkien ekosysteemiensä lomassa.Mersumme on ollut testin alkutaipaleet muiden toimituksen jäsenten käytössä, ja sattumoisin allekirjoittaneen ensimmäinen kokemus autosta osui hetkeen, jolloin autolla piti siirtää runsaasti tavaraa paikasta A paikkaan B. Tehtävää ei helpottanut se, että varsin pian kävi selväksi kaman liiallinen määrä; onneksi kyydissä istujia ei ollut kuin kolme, joten kevyempiä kolleja oli mahdollista sijoittaa myös matkustamoon kuljettajan taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila teoriassa kunnossa…Aiemmat kokemuksemme A-sarjan Mercedeksen tavaratilasta ovat olleet hyvin positiivisia, kun ottaa huomioon auton kokoluokan kompaktien premium-autojen segmentin edustajana. Kun A-sarja otti ensiesittelynsä jälkeen tuoreeltaan osaa parivertailuumme luokan hallitsevaa mestaria Audi A3:a vastaan kesällä 2018, ihastelimme sitä, miten kuormausaukkoa oli uuden sukupolven myötä laajennettu. Kun aiemmassa mallissa leveät takavalot olivat suoraan kuormaajan tiellä, nyt viipaleet valoista aukeavat luukun mukana, mikä helpottaa lastattavuutta olennaisesti.Kun vielä luukku aukeaa korkealle ja nostokynnys on alhainen, tavaratilan käytettävyys on kohonnut kaiken kaikkiaan uudelle tasolle. Ja vertailussahan arvostelimme A-mersun kontin sekä pidemmäksi että leveämmäksi kuin Audin vastaavan – A3 puolestaan petrasi tilan syvyydessä eli välimatkassa hattuhyllystä tavaratilan pohjaan.…mutta mataluus väistämättä mukanaJuuri tuo syvyys tulee kuitenkin vastaan, kun tarkastellaan nimenomaan ladattavan hybridimallin A 250 e:n tavaratilaa. Taka-akselin tuntumaan sijoitettu akusto komponentteineen ottaa väkisinkin oman osansa, joten tila on jonkin verran matalampi.Valmistajan ilmoituksen mukaan asia realisoituu 45 litraa pienempänä tilavuutena, kun verrokiksi otetaan nykyisen A 200:n tavaratila (310 vastaan 355 litraa). Virallisten mittojen mukaan A 250 e:n kontin pohja sijaitsee lisäksi 4 cm korkeammalla, mikä alleviivaa aiemmat testikokemuksemme tilan syvyydestä.Asiassa on toki hyvätkin puolensa. Se toinen tärkeä kuormauskynnyksen mittari eli kynnys tilasta ulos on olematon, koska A 250 e:ssä tavaratilan pohja sijaitsee tismalleen samalla korkeudella kuin puskurin yläpintakin. Painavien tavaroiden purkamiseen ei siis tarvitse käyttää ylimääräisiä ponnisteluja. Toisaalta testiauton Burmester-äänentoistoon liittyvä subwoofer vie viimeisenkin latauskaapelille varatun paikan välipohjan alta, kuten aiemmin kerroimme.Näin ollen latausjohto pitää sijoittaa tavaroiden kanssa samaan tilaan, mikä toisaalta on melko yksinkertainen toimenpide – ainahan putkikassien sun muun sälän joukkoon jää jonkin verran ylimääräistä ilmatilaa, johon joustavan johdon häiriönpoistajineen saa sullottua.Edellä mainittu kritiikki haittaisi selvästi enemmän, jos kyseessä olisi varsinaisesti perhekäyttöön tarkoitettu automalli. Viisiovisen pienehkön laatuluokan auton sen sijaan ei tarvitse venyä tällaisiin kuljetustarpeisiin kuin satunnaisesti, ja kuten kokemuksemme kertoo, siitäkin selvittiin loppujen lopuksi ongelmitta lävitse.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla