4.8.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun latasimme Mercedes-Benz A 250 e:n täyteen tavaraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mercedes-Benz A 250 e:mme otti heinäkuun lopulla osaa kesän kuljetustalkoisiin. Samalla tuli selvitettyä hybridimallin tavaratilan todellinen kapasiteetti. Tähän asti olemme Puolen vuoden koeajo -juttusarjassa keskittyneet Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusseurantaan niin sähköllä kuin bensiinilläkin, mikä onkin itsestään selvää auton ladattava hybriditekniikka huomioon ottaen. Mutta koska auto on toimituksen käytössä näinkin pitkään, jutussa kulkee rinnalla myös toinen juoni eli se, millainen itse auto on käyttää kaikkien ekosysteemiensä lomassa.Mersumme on ollut testin alkutaipaleet muiden toimituksen jäsenten käytössä, ja sattumoisin allekirjoittaneen ensimmäinen kokemus autosta osui hetkeen, jolloin autolla piti siirtää runsaasti tavaraa paikasta A paikkaan B. Tehtävää ei helpottanut se, että varsin pian kävi selväksi kaman liiallinen määrä; onneksi kyydissä istujia ei ollut kuin kolme, joten kevyempiä kolleja oli mahdollista sijoittaa myös matkustamoon kuljettajan taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila teoriassa kunnossa…Aiemmat kokemuksemme A-sarjan Mercedeksen tavaratilasta ovat olleet hyvin positiivisia, kun ottaa huomioon auton kokoluokan kompaktien premium-autojen segmentin edustajana. Kun A-sarja otti ensiesittelynsä jälkeen tuoreeltaan osaa parivertailuumme luokan hallitsevaa mestaria Audi A3:a vastaan kesällä 2018, ihastelimme sitä, miten kuormausaukkoa oli uuden sukupolven myötä laajennettu. Kun aiemmassa mallissa leveät takavalot olivat suoraan kuormaajan tiellä, nyt viipaleet valoista aukeavat luukun mukana, mikä helpottaa lastattavuutta olennaisesti.Kun vielä luukku aukeaa korkealle ja nostokynnys on alhainen, tavaratilan käytettävyys on kohonnut kaiken kaikkiaan uudelle tasolle. Ja vertailussahan arvostelimme A-mersun kontin sekä pidemmäksi että leveämmäksi kuin Audin vastaavan – A3 puolestaan petrasi tilan syvyydessä eli välimatkassa hattuhyllystä tavaratilan pohjaan.…mutta mataluus väistämättä mukanaJuuri tuo syvyys tulee kuitenkin vastaan, kun tarkastellaan nimenomaan ladattavan hybridimallin A 250 e:n tavaratilaa. Taka-akselin tuntumaan sijoitettu akusto komponentteineen ottaa väkisinkin oman osansa, joten tila on jonkin verran matalampi.Valmistajan ilmoituksen mukaan asia realisoituu 45 litraa pienempänä tilavuutena, kun verrokiksi otetaan nykyisen A 200:n tavaratila (310 vastaan 355 litraa). Virallisten mittojen mukaan A 250 e:n kontin pohja sijaitsee lisäksi 4 cm korkeammalla, mikä alleviivaa aiemmat testikokemuksemme tilan syvyydestä.Asiassa on toki hyvätkin puolensa. Se toinen tärkeä kuormauskynnyksen mittari eli kynnys tilasta ulos on olematon, koska A 250 e:ssä tavaratilan pohja sijaitsee tismalleen samalla korkeudella kuin puskurin yläpintakin. Painavien tavaroiden purkamiseen ei siis tarvitse käyttää ylimääräisiä ponnisteluja. Toisaalta testiauton Burmester-äänentoistoon liittyvä subwoofer vie viimeisenkin latauskaapelille varatun paikan välipohjan alta, kuten aiemmin kerroimme.Näin ollen latausjohto pitää sijoittaa tavaroiden kanssa samaan tilaan, mikä toisaalta on melko yksinkertainen toimenpide – ainahan putkikassien sun muun sälän joukkoon jää jonkin verran ylimääräistä ilmatilaa, johon joustavan johdon häiriönpoistajineen saa sullottua.Edellä mainittu kritiikki haittaisi selvästi enemmän, jos kyseessä olisi varsinaisesti perhekäyttöön tarkoitettu automalli. Viisiovisen pienehkön laatuluokan auton sen sijaan ei tarvitse venyä tällaisiin kuljetustarpeisiin kuin satunnaisesti, ja kuten kokemuksemme kertoo, siitäkin selvittiin loppujen lopuksi ongelmitta lävitse.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa