21.7.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e:n huippuäänentoisto on houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta kannattaako siitä maksaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parempi äänentoisto kohtuurahalla houkuttelee, mutta valinnalla on kääntöpuolensa. Kun päätös ajaa puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:llä oli tehty, oli edessä yksi projektin mieluisimmista vaiheista: auton varustelu. Kaikista autoon valikoiduista herkuista kirjoitimme jo aikaisemmin, joten tällä kertaa tarkastelemme lähemmin autoon valittua Burmester-äänentoistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänen eliittiäBurmester herätti mielenkiinnon, sillä maineikas saksalaisvalmistaja on jättänyt lähtemättömän vaikutelman Porschen ja Mercedes-Benzin arvokkaimpien mallien parissa – syystäkin, maksaahan Burmester 3D Surround Sound System esimerkiksi S-sarjaan noin kymppitonnin. Näin hyvää äänentoistoa tehdasvarusteluna harvoin saa – tietysti autohifiharrastajat varmasti tietävät huomattavasti edullisemman tien vieläkin vaikuttavampaan ääneen, mutta se on eri tarina.Koeajoautomme kaiutinpaketti ei ole ihan näin arvokas. Mercedes-Benziä maahantuova Veho toivoi varustelun pohjaksi kattavaa Premium Plus -pakettia, joka sisältää jo Soundsystem Premiumiksi nimitetyn keskitason äänentoiston, josta hyppy Burmesteriin pieni – tämän hetken hinnaston perusteella Burmester on jopa ilmainen vaihtoehto, mutta keväällä se taisi vielä maksaa viitisen sataa lisäeuroa.12 kaiutintaMercedes-Benzin A-sarjassa Burmesterin äänentoisto rakentuu 12 kaiuttimen ja erillisen vahvistimen varaan. Yksi kaiuttimista on tavaratilan välipohjan alle sijoitettu subwoofer. Ikimuodikkaita watteja valmistaja kertoo olevan tarjolla 590 kappaletta.Lopputulos soi kieltämättä hyvin – ei mitenkään sensaatiomaisesti, mutta autoluokan parhaista järjestelmistä totutulla tavalla. Ääni on kirkas ja bassot napakoita.Parhaimmillaan äänentoisto on taajamien täyssähköajossa: silloin A-sarja on varsin hiljainen ja hyvästä äänentoistosta nauttii.Melutaso latistaaValitettavasti vauhdin kasvaessa melutaso kasvaa melkoisesti ja äänentoiston laadun merkitys alkaa laskea. Rengasmelun, moottoriäänten ja etäisten tuulensuhinoiden muodostamien häiriöäänten keskellä paras kirkkaus ja napakimmat bassot käyvät vähän merkityksettömäksi. A 250 e tuntuu olevan varsin herkkä etenkin tienlaadulle, ja karkeammilla syrjäteillä melua on jo vähän liikaakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubbari vai tavaralokero?Lisäksi parempi äänentoisto ei tule ilman pientä lisähaittaa. A 250 e:ssä ei tavaratilan välipohjan alla muutenkaan ole liiaksi tilaa, ja Burmester-äänentoistoon kuuluva subwoofer vie sen viimeisenkin lokeron, johon yhden latauskaapelin voisi heittää katseilta piiloon. Luultavasti puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e jättäisikin itsestään aivan yhtä positiivisen kuvan, vaikkei yksilö olisikaan varustettu Burmesterin kaiutinpaketilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija