23.9.2017 Liikenne Pyöräilijä, poljetko pimeällä ilman valoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytätkö pyöräillessä pimeällä valoa? Liikenneturvan selvitys osoittaa, että pyöräilijöillä on tarvittava tieto pimeällä polkemisesta, mutta se ei näy liikenteessä. Pyöräilijän oma näkeminen ja näkyvyys muille on pimeällä tai huonolla kelillä on tärkeä turvallisuustekijä. Liikenneturvan viime talvena toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta tietää, että pimeällä on pyörässäkin oltava valo. Silti noin joka toinen pyöräilijä polkee ilman valoja, paljastavat Liikenneturvan seurannat.Kunnollinen valo auttaa pyöräilijää näkemään ja helpottaa myös muita havaitsemaan pyöräilevän. Kolme viidestä autoilijasta raportoi vaikeuksista havaita ilman valoja liikkuva pyöräilijä. Kävellen tai pyörällä liikkuvista lähes puolet kertoo vastaavista vaikeuksista.– Sitä voi tulla helposti ajatelleeksi, että näkyvyys on riittävä, jos polkee katuvalojen loisteessa. Se, että itse näkee polkea, ei kuitenkaan tarkoita, että muut liikkujat havaitsisivat pimeän pyöräilijän ajoissa. Myös nopeasti hämärtyvät illat voivat yllättää, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa pohtii valottomuuden syitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPunainen takavalo pakolliseksi?Piippa kannustaa pyöräileviä varautumaan pimeneviin syysiltoihin ottamalla pyöränvalo mukaan, vaikka satulaan hyppäisikin valoisalla. Vanhempien tehtävänä on tarkistaa, että lapsilla on pyörässä valot ja heijastimet kunnossa ja että niitä myös käytetään.– Pimeällä pyöräillessä on ajon aikana oltava eteenpäin vaaleaa valoa näyttävä valaisin. Valoja edellytetään myös silloin, kun näkyvyys on huono. Takana tulee olla vähintään punainen kissansilmä, mutta punainen valo on aina näkyvämpi. Valojen lisäksi pyörässä tulee olla etu- ja takaheijastin sekä sivuheijastimet, Piippa kertaa.Punaisen takavalon merkitys on huomioitu myös luonnoksessa ehdotuksesta uudeksi tieliikennelaiksi. Ehdotuksen mukaan pyöräilijän edellytettäisiin käyttävän punaista takavaloa pimeällä tai hämärässä samalla tavalla kuin nyt etuvaloa.Valon käytön lisäksi pimeällä pyöräilevän on hyvä suhteuttaa ajonopeus näkyvyyden mukaiseksi. Näin havaintojen tekoon jää enemmän aikaa, ja pyörän saa pysäytettyä nopeammin ja hallitummin tarvittaessa. Pimeällä näkyvyyttä edistää lisäksi pyöräilijän heijastin, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.Muistilista pimeässä polkijoille:Käytä ajovaloa pyöräillessäsi hämärällä ja pimeässä – näet itse minne menet ja autat muita liikkujia havaitsemaan sinut ajoissa. Tutustu valovaihtoehtoihin ja panosta hyvälaatuiseen lamppuun. Aseta nopeutesi tilanteen ja näkyvyyden mukaan – hidastamalla tahtia jää tarpeellisten havaintojen tekemiseen enemmän aikaa.Lähde ja kuva: LiikenneturvaLue lisää:Pyöräilykynnys laskee – kiitos sähköavustuksen Miehet ja iäkkäät ovat pyöräilyturmien riskiryhmiä Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti