23.9.2017 Liikenne Pyöräilijä, poljetko pimeällä ilman valoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käytätkö pyöräillessä pimeällä valoa? Liikenneturvan selvitys osoittaa, että pyöräilijöillä on tarvittava tieto pimeällä polkemisesta, mutta se ei näy liikenteessä. Pyöräilijän oma näkeminen ja näkyvyys muille on pimeällä tai huonolla kelillä on tärkeä turvallisuustekijä. Liikenneturvan viime talvena toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta tietää, että pimeällä on pyörässäkin oltava valo. Silti noin joka toinen pyöräilijä polkee ilman valoja, paljastavat Liikenneturvan seurannat.Kunnollinen valo auttaa pyöräilijää näkemään ja helpottaa myös muita havaitsemaan pyöräilevän. Kolme viidestä autoilijasta raportoi vaikeuksista havaita ilman valoja liikkuva pyöräilijä. Kävellen tai pyörällä liikkuvista lähes puolet kertoo vastaavista vaikeuksista.– Sitä voi tulla helposti ajatelleeksi, että näkyvyys on riittävä, jos polkee katuvalojen loisteessa. Se, että itse näkee polkea, ei kuitenkaan tarkoita, että muut liikkujat havaitsisivat pimeän pyöräilijän ajoissa. Myös nopeasti hämärtyvät illat voivat yllättää, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa pohtii valottomuuden syitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPunainen takavalo pakolliseksi?Piippa kannustaa pyöräileviä varautumaan pimeneviin syysiltoihin ottamalla pyöränvalo mukaan, vaikka satulaan hyppäisikin valoisalla. Vanhempien tehtävänä on tarkistaa, että lapsilla on pyörässä valot ja heijastimet kunnossa ja että niitä myös käytetään.– Pimeällä pyöräillessä on ajon aikana oltava eteenpäin vaaleaa valoa näyttävä valaisin. Valoja edellytetään myös silloin, kun näkyvyys on huono. Takana tulee olla vähintään punainen kissansilmä, mutta punainen valo on aina näkyvämpi. Valojen lisäksi pyörässä tulee olla etu- ja takaheijastin sekä sivuheijastimet, Piippa kertaa.Punaisen takavalon merkitys on huomioitu myös luonnoksessa ehdotuksesta uudeksi tieliikennelaiksi. Ehdotuksen mukaan pyöräilijän edellytettäisiin käyttävän punaista takavaloa pimeällä tai hämärässä samalla tavalla kuin nyt etuvaloa.Valon käytön lisäksi pimeällä pyöräilevän on hyvä suhteuttaa ajonopeus näkyvyyden mukaiseksi. Näin havaintojen tekoon jää enemmän aikaa, ja pyörän saa pysäytettyä nopeammin ja hallitummin tarvittaessa. Pimeällä näkyvyyttä edistää lisäksi pyöräilijän heijastin, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.Muistilista pimeässä polkijoille:Käytä ajovaloa pyöräillessäsi hämärällä ja pimeässä – näet itse minne menet ja autat muita liikkujia havaitsemaan sinut ajoissa. Tutustu valovaihtoehtoihin ja panosta hyvälaatuiseen lamppuun. Aseta nopeutesi tilanteen ja näkyvyyden mukaan – hidastamalla tahtia jää tarpeellisten havaintojen tekemiseen enemmän aikaa.Lähde ja kuva: LiikenneturvaLue lisää:Pyöräilykynnys laskee – kiitos sähköavustuksen Miehet ja iäkkäät ovat pyöräilyturmien riskiryhmiä Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa