7.8.2020

Racing Point F1 kopioi kaverilta: sakkoa 15 pistettä ja 400 000 euroa

Racing Point F1 kopioi

Formula 1 -talli Racing Point F1 kopioi kaverilta jarrujen jäähdytystä ja sakko on tuntuva. Talli menettää 15 pistettä ja 400 000 euroa.

Formula 1 -talli Racing Point F1 kopioi kaverilta ainakin jotakin jarrujen ilmanoton osalta ja tuomio on nyt langetettu. Tallin RP20 Formula 1 -auto on todettu sääntöjen vastaiseksi suunnittelun osalta. Racing Point menettää 15 maailmanmestaruussarjan pistettä ja joutuu maksamaan 400 000 euroa sakkoa FIA:lle.

Racing Point F1 RP20 herätti melkoisen myllerryksen jo kautta edeltäneissä testeissä Barcelonassa yhdennäköisyydestään viime vuoden mestaruuden voittaneeseen Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+ -kilpuriin. Itse asiassa RP20 sai lempinimen "pinkki Mersu". Racing Point käyttää yhteistyösopimuksella, täysin laillisesti, moottoria sekä joitakin muita osia kuten jousitusta tuosta Mercedes AMG:n mestaruusautosta.

Talli on myös avoimesti myöntänyt käyttäneensä sitä muutenkin inspiraationa, mutta suunnittelleensa uuden auton täysin sääntöjen mukaisesti. Kaikesta huolimatta Itävallan, Unkarin ja Ison-Britannian osakilpailuiden jälkeen Renault jätti protestin Racing Pointin jarrujen jäähdytyskanavista.

Racing Point F1 kopioi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä Racing Point F1 kopioi kaverilta?

Ongelma on moniulotteinen. Racing Point myöntää käyttäneensä jopa valokuvia yrittäessään saavuttaa joitakin samankaltaisia osia viime vuoden Mercedeksen mestaruusautoon, mutta RP20 -auton olevan täysin omaa suunnittelua – näin ollen sääntöjä ei olisi rikottu. Renault sen sijaan väittää Racing Pointin kopioineen etu- ja takajarrujen jäähdytyskanavat suoraan Mercedes AMG:n W10 -autosta ja aiheesta on siis myös protestoitu. Tänä vuonna, ensimmäistä kertaa Formuloissa, jarrujen jäähdytyskanavat kuuluvat osiin, jotka tallin tulee kehittää itse tai ostaa ulkopuolelta – jälkimmäinen kuitenkin kieltää hankinnan miltään muulta Formula 1 -tallilta.

Aihe on tärkeä, sillä nämä kanavat eivät ainoastaan jäähdytä jarruja. Kyseessä on kriittinen osa koko auton aerodynamiikkaa ilmavirtausten kannalta ja pahimmillaan väärä muoto pilaisi koko auton suorituskyvyn.

Koska käytännössä koko RP20 pohjautuu vähintäänkin pitkälti Mersun viime vuoden autoon, olisi äärimmäisen vaikeaa suunnitella erilaiset ja silti erinomaisesti toimivat jarrujen jäähdytyskanavat. Kaikki jäähdytyskanavat ja muut ilmanvirtaukseen vaikuttavat läpiviennit suunnitellaan yhdessä auton kanssa, joten kanavien muuttaminen kesken kauden olisi melkoinen katastrofi.

Kuitenkin perjantaina Silverstonessa tuomaristo hyväksyi Renaultin protestin. Tämän seurauksena Racing Point sai Itävallan osakilpailun osalta sakkoa 200 000 euroa per auto ja rangaistusta 7,5 maailmanmestaruussarjan pistettä autoa kohti. Unkarin ja Britannian osakilpailuiden osaltakin protesti hyväksyttiin, mutta näistä Racing Point selvisi nuhtelulla.

Lähde: Formula1 Kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat