8.12.2022 Ajoneuvot Rallin kuskiruletti päätökseen: M-Sport nappasi Tänakin riveihinsä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomaton diili on totta. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportin riveissä. Käveltyään syyskuussa ulos Hyundailta, jäi Ott Tänak tyhjän päälle useiksi viikoiksi. Kukaan ei osannut aavistaa, minne virolainen on matkalla, sillä ovet tuntuivat sulkeutuneen Tänakin edestä yksi kerrallaan.Hyundailla Tänak oli nauttinut noin viiden miljoonan euron peruspalkkaa, joten jätettyään tiimin, hän samalla hyvästeli melkoiset edut, jotka tehdastiimin resurssein olivat mahdollisia.On selvää, että M-Sport ei kykene vastaavaan kuin yli 60 miljoonan euron vuosibudjetilla operoiva Hyundai, mutta pakan sekoittamiseen he kykenevät. Kuten Sebastien Loeb osoitti kaudella 2022, on Puma Rally1:ssä yllättävän paljon potentiaalia osaavissa käsissä. Nyt auton ratin ympärille kietoutuvat Tänakin osaavat kädet, joten tuloksen tekeminen ei jää hänestä kiinni.Tiimin taloudellinen on tilanne on yhä kysymysmerkki. Ford of Europe:n johtajistoon kuuluva, ja aiemmin M-Sportin rallibudjetista vastannut Gerard Quinn esitti oman näkemyksensä siitä, miten rahat Tänakin palkkaamista varten saatiin kasaan.- Positiivisia uutisia kaudella 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta, ja heidän työntekijöilleen, joiden työt on uhrattu tai tullaan uhraamaan, jotta usean miljoonan dollarin rahoitus saatiin kasaan, irlantilainen kirjoitti Twitterissä.Pääasia faneille on tietysti se, että Tänakin, 35, ura jatkuu MM-tasolla. Mies ei ole varmuudella menettänyt otettaan lajin huipputasolla, vaikka vuodet Hyundailla tekivät hänestä puhtaasti tulosten valossa heikomman kuin hän todellisuudessa olikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu kasvattitiimiinTänakilla ja M-Sportilla on pitkä, yhteinen historia. Tänak sai tilaisuutensa M-Sportin riveissä kausina 2011 ja 2012, mutta ei kyennyt säilyttämään paikkaansa enää seuraavalle kaudelle. Hetken näytti siltä, että virolaisen ralliura lajin huipulla jäi lyhyeksi.Mies ei tästä lannistunut, vaan tuli takaisin kaudella 2014 rengasmerkki DMackin tuella. Vuosi sujui sen verran hyvin, että M-Sportin tallipäälliköllä Malcolm Wilsonilla oli jälleen luottamusta Tänakin kykyihin.Valitettavasti kausi 2015 oli Tänakille jälleen melkoista alamäkeä. Meksikossa hän oli hukkua autonsa mukana, tiputtuaan pieneen järveen. Tällä kertaa hän ei jäänyt tyhjän päälle, sillä DMack piti Tänakin yhä MM-sarjassa, ja juuri sen tilaisuuden Tänak hyödynsi.Oli lähellä, ettei hän voittanut Puolan MM-rallia kesällä 2016. DMackin renkaat tiedettiin altavastaajiksi, joten Tänakin vauhti oli niihin suhteutettuna erittäin hyvää. Rallin voitto suli kilpailun viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkoon, mutta näytöt tulivat annettua, ja paikka kaudelle 2017 varmistettua.Se on myös viimeisin vuosi, jolloin Tänak on tiimissä ajanut. Kausi toi kaksi osakilpailuvoittoa ja teki Tänakista niin kuuman nimen, että Toyota halusi hänet riveihinsä kausiksi 2018 ja 2019. Jälkimmäinen vuosi toi mestaruuden, mutta loikkaus Hyundaille ei tuonut enää lisää titteleitä, eikä oikein osakilpailuvoittojakaan.Rovanperän ykköshaastaja?Kuumin kysymys liittyy luonnollisesti siihen, pitääkö esimerkiksi Kalle Rovanperän olla huolissaan Tänakin iskukyvystä kaudella 2023.Kaudella 2022 Tänak oli ainut, joka rikkoi Toyotan menestyskulkua ja pystyi nakertamaan Rovanperän MM-johtoa loppukesän aikana merkittävästi, kun Hyundai vihdoin alkoi olla luotettavuudeltaan riittävällä tasolla.Mahdollisuus vähintään samanlaiseen haastamiseen on olemassa, mutta lähes varmaksi voi sanoa jo nyt sen, että kauden aikana Ford ei tule rajoitetusta budjetista johtuen kehittymään samaa tahtia Hyundain ja Toyotan kanssa.Näin ollen on siis liian aikaista todeta, onko Tänakin ja M-Sportin kohdalla kyse iloisesta jälleennäkemisestä, vai katkerasta ajanjaksosta, jonka aikana sanansäilällä huidotaan puolin ja toisin.Puhtaasti kilpailukykyä ajatellen Tänakin lähtöä Hyundailta ei voi järjellä perustella. Ulospäin teiden eroaminen vaikutti spontaanilta ja vahvasti tunnepitoiselta päätökseltä, mutta vain Tänak tietää totuuden. Ilmaiseksi mies ei hommia paiski, joten miljoonien eurojen palkalle on maksajansa, työt jatkuvat ja kaikki on ainakin paperilla hyvin.Mestaruustaistelussakin Tänak voi yhä olla, mutta se vaatisi pahimpien kilpakumppanien tiimeiltä melkoista alisuorittamista. Niinpä Tänakin ja Rovanperän välinen otatus mestaruudesta nähdään vain, mikäli syyt juontuvat selkeästi tiimin kilpailukyvystä. Ajotaidoiltaan molemmat ovat erittäin lähellä toisiaan, joten yllätyksen ainekset ovat olemassa.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”