8.12.2022 Ajoneuvot Rallin kuskiruletti päätökseen: M-Sport nappasi Tänakin riveihinsä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomaton diili on totta. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa uraansa M-Sportin riveissä. Käveltyään syyskuussa ulos Hyundailta, jäi Ott Tänak tyhjän päälle useiksi viikoiksi. Kukaan ei osannut aavistaa, minne virolainen on matkalla, sillä ovet tuntuivat sulkeutuneen Tänakin edestä yksi kerrallaan.Hyundailla Tänak oli nauttinut noin viiden miljoonan euron peruspalkkaa, joten jätettyään tiimin, hän samalla hyvästeli melkoiset edut, jotka tehdastiimin resurssein olivat mahdollisia.On selvää, että M-Sport ei kykene vastaavaan kuin yli 60 miljoonan euron vuosibudjetilla operoiva Hyundai, mutta pakan sekoittamiseen he kykenevät. Kuten Sebastien Loeb osoitti kaudella 2022, on Puma Rally1:ssä yllättävän paljon potentiaalia osaavissa käsissä. Nyt auton ratin ympärille kietoutuvat Tänakin osaavat kädet, joten tuloksen tekeminen ei jää hänestä kiinni.Tiimin taloudellinen on tilanne on yhä kysymysmerkki. Ford of Europe:n johtajistoon kuuluva, ja aiemmin M-Sportin rallibudjetista vastannut Gerard Quinn esitti oman näkemyksensä siitä, miten rahat Tänakin palkkaamista varten saatiin kasaan.- Positiivisia uutisia kaudella 2023. Iso kiitos Fordille rahoituksesta, ja heidän työntekijöilleen, joiden työt on uhrattu tai tullaan uhraamaan, jotta usean miljoonan dollarin rahoitus saatiin kasaan, irlantilainen kirjoitti Twitterissä.Pääasia faneille on tietysti se, että Tänakin, 35, ura jatkuu MM-tasolla. Mies ei ole varmuudella menettänyt otettaan lajin huipputasolla, vaikka vuodet Hyundailla tekivät hänestä puhtaasti tulosten valossa heikomman kuin hän todellisuudessa olikaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu kasvattitiimiinTänakilla ja M-Sportilla on pitkä, yhteinen historia. Tänak sai tilaisuutensa M-Sportin riveissä kausina 2011 ja 2012, mutta ei kyennyt säilyttämään paikkaansa enää seuraavalle kaudelle. Hetken näytti siltä, että virolaisen ralliura lajin huipulla jäi lyhyeksi.Mies ei tästä lannistunut, vaan tuli takaisin kaudella 2014 rengasmerkki DMackin tuella. Vuosi sujui sen verran hyvin, että M-Sportin tallipäälliköllä Malcolm Wilsonilla oli jälleen luottamusta Tänakin kykyihin.Valitettavasti kausi 2015 oli Tänakille jälleen melkoista alamäkeä. Meksikossa hän oli hukkua autonsa mukana, tiputtuaan pieneen järveen. Tällä kertaa hän ei jäänyt tyhjän päälle, sillä DMack piti Tänakin yhä MM-sarjassa, ja juuri sen tilaisuuden Tänak hyödynsi.Oli lähellä, ettei hän voittanut Puolan MM-rallia kesällä 2016. DMackin renkaat tiedettiin altavastaajiksi, joten Tänakin vauhti oli niihin suhteutettuna erittäin hyvää. Rallin voitto suli kilpailun viimeisellä erikoiskokeella rengasrikkoon, mutta näytöt tulivat annettua, ja paikka kaudelle 2017 varmistettua.Se on myös viimeisin vuosi, jolloin Tänak on tiimissä ajanut. Kausi toi kaksi osakilpailuvoittoa ja teki Tänakista niin kuuman nimen, että Toyota halusi hänet riveihinsä kausiksi 2018 ja 2019. Jälkimmäinen vuosi toi mestaruuden, mutta loikkaus Hyundaille ei tuonut enää lisää titteleitä, eikä oikein osakilpailuvoittojakaan.Rovanperän ykköshaastaja?Kuumin kysymys liittyy luonnollisesti siihen, pitääkö esimerkiksi Kalle Rovanperän olla huolissaan Tänakin iskukyvystä kaudella 2023.Kaudella 2022 Tänak oli ainut, joka rikkoi Toyotan menestyskulkua ja pystyi nakertamaan Rovanperän MM-johtoa loppukesän aikana merkittävästi, kun Hyundai vihdoin alkoi olla luotettavuudeltaan riittävällä tasolla.Mahdollisuus vähintään samanlaiseen haastamiseen on olemassa, mutta lähes varmaksi voi sanoa jo nyt sen, että kauden aikana Ford ei tule rajoitetusta budjetista johtuen kehittymään samaa tahtia Hyundain ja Toyotan kanssa.Näin ollen on siis liian aikaista todeta, onko Tänakin ja M-Sportin kohdalla kyse iloisesta jälleennäkemisestä, vai katkerasta ajanjaksosta, jonka aikana sanansäilällä huidotaan puolin ja toisin.Puhtaasti kilpailukykyä ajatellen Tänakin lähtöä Hyundailta ei voi järjellä perustella. Ulospäin teiden eroaminen vaikutti spontaanilta ja vahvasti tunnepitoiselta päätökseltä, mutta vain Tänak tietää totuuden. Ilmaiseksi mies ei hommia paiski, joten miljoonien eurojen palkalle on maksajansa, työt jatkuvat ja kaikki on ainakin paperilla hyvin.Mestaruustaistelussakin Tänak voi yhä olla, mutta se vaatisi pahimpien kilpakumppanien tiimeiltä melkoista alisuorittamista. Niinpä Tänakin ja Rovanperän välinen otatus mestaruudesta nähdään vain, mikäli syyt juontuvat selkeästi tiimin kilpailukyvystä. Ajotaidoiltaan molemmat ovat erittäin lähellä toisiaan, joten yllätyksen ainekset ovat olemassa.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa