22.12.2016 Ajoneuvot Rallisitruunan uudet kujeet – tällainen on Citroën C3 WRC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C3 WRC on ranskalaistiimin ase uusien sääntöjen rallikauteen. Rallin kuninkuusluokka loikkaa uuteen vauhtiin ensi vuodelle päivittyvien sääntöjen myötä. Lisätehon lisäksi kuvioon tulee entistä voimakkaammin aerodynamiikka. Myös aktiivinen keskitasauspyörästö suorittaa paluun kuuden vuoden kilpailutauon jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietenkin lisää tehoaMainiosti rallitaipaleilla Xsaralla, C4:llä ja DS3:lla menestynyt ranskalaistiimi palaa ensi kaudella sorvin ääreen uuden Citroën C3 WRC:n merkeissä. Voimanlähteenä autossa on 1,6-litrainen Citroën Racing GRE 2017 -turbomoottori. Kaudelle 2017 ilmankuristimen halkaisija on kasvatettu 36 milliin aiemmasta 33 millistä. Yhdessä 1,5 barin ahtopaineen kanssa moottoreist odotetaan vähintään 380 hevosvoiman tehoja merenpinnan tasolla ajettaessa. Tehomäärä on verrainnollinen A-ryhmän rajoittamattomiin voimanlähteisiin 1990-luvulta.Citroënin mukaan merkki voi hyödyntää WTCC-vakioautojen kokemustaan eniten juuri moottorin kehitystyössä, sillä uudet säännöt tuovat rallimaailman jo lähelle vakioautojen mestaruussarjaa. Kasvaneen moottoritehon lisäksi kilpailuetua on haettu entistä kevyemmillä ja aerodynaamisemmilla autoilla. Suurempi korileveys, merkittävästi kookkaammat ilmanohjaimet edessä ja takana sekä B-ryhmää kaikuvat sivulevikkeet tuovat uutta suorituskykyä erityisesti asvalttipätkillä.– Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi.Vahvuuksien kauttaVoimansiirrossa merkittävin muutos on aktiivisen keskitasauspyörästön paluu. Tietokoneohjattu tasauspyörästö muuttaa vääntömomentin jakosuhdetta etu- ja takatasauspyörästöille tilanteen ja kuljettajan toiminnan mukaan. Citroënin mukaan muutos suosii aggressiivisen ajotyylin kuljettajia, kuten Neste Rallin tänä vuonna voittanutta Kris Meekeä.Iskunvaimennuksen ja jousituksen osalta C3 WRC noudattaa kuitenkin Citroënin tuttua periaatetta: parasta tehdä itse. – Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikille talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa, Frégosi jatkaa.Neljä taistelijaparia, kolme autoaKolmen auton taktiikkaan luottava Citroën ajattaa ykkösautossa odotetusti Kris Meeke – Paul Nagle -kaksikkoa, brittiparin otettua kohuvoiton Suomen MM-rallista. Toisena vakioparina ajavat Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Kolmannen auton ajovuorot jaetaan Craig Breen – Scott Martin -tehoduon ja Sheikki Khalid Al Qassimi – Chris Patterson -voimaparin kesken.Citroën C3 WRC pähkinänkuoressa:Mitat: pituus 4,13 metriä, leveys 1,88 metriä, akseliväli 2,54 metriä Omamassa: 1 190 kg Moottori: Citroën Racing GRE 2017 (300 hv @ 6 000 kpm, 400 nm @ 4 500 kpm) Vaihteisto: Sadev 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto Vanteet: asvaltilla 8"x18", soralla/lumella 7"x15"Lähde ja kuvat: CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”