22.12.2016 Ajoneuvot Rallisitruunan uudet kujeet – tällainen on Citroën C3 WRC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Citroën C3 WRC on ranskalaistiimin ase uusien sääntöjen rallikauteen. Rallin kuninkuusluokka loikkaa uuteen vauhtiin ensi vuodelle päivittyvien sääntöjen myötä. Lisätehon lisäksi kuvioon tulee entistä voimakkaammin aerodynamiikka. Myös aktiivinen keskitasauspyörästö suorittaa paluun kuuden vuoden kilpailutauon jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietenkin lisää tehoaMainiosti rallitaipaleilla Xsaralla, C4:llä ja DS3:lla menestynyt ranskalaistiimi palaa ensi kaudella sorvin ääreen uuden Citroën C3 WRC:n merkeissä. Voimanlähteenä autossa on 1,6-litrainen Citroën Racing GRE 2017 -turbomoottori. Kaudelle 2017 ilmankuristimen halkaisija on kasvatettu 36 milliin aiemmasta 33 millistä. Yhdessä 1,5 barin ahtopaineen kanssa moottoreist odotetaan vähintään 380 hevosvoiman tehoja merenpinnan tasolla ajettaessa. Tehomäärä on verrainnollinen A-ryhmän rajoittamattomiin voimanlähteisiin 1990-luvulta.Citroënin mukaan merkki voi hyödyntää WTCC-vakioautojen kokemustaan eniten juuri moottorin kehitystyössä, sillä uudet säännöt tuovat rallimaailman jo lähelle vakioautojen mestaruussarjaa. Kasvaneen moottoritehon lisäksi kilpailuetua on haettu entistä kevyemmillä ja aerodynaamisemmilla autoilla. Suurempi korileveys, merkittävästi kookkaammat ilmanohjaimet edessä ja takana sekä B-ryhmää kaikuvat sivulevikkeet tuovat uutta suorituskykyä erityisesti asvalttipätkillä.– Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi.Vahvuuksien kauttaVoimansiirrossa merkittävin muutos on aktiivisen keskitasauspyörästön paluu. Tietokoneohjattu tasauspyörästö muuttaa vääntömomentin jakosuhdetta etu- ja takatasauspyörästöille tilanteen ja kuljettajan toiminnan mukaan. Citroënin mukaan muutos suosii aggressiivisen ajotyylin kuljettajia, kuten Neste Rallin tänä vuonna voittanutta Kris Meekeä.Iskunvaimennuksen ja jousituksen osalta C3 WRC noudattaa kuitenkin Citroënin tuttua periaatetta: parasta tehdä itse. – Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikille talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa, Frégosi jatkaa.Neljä taistelijaparia, kolme autoaKolmen auton taktiikkaan luottava Citroën ajattaa ykkösautossa odotetusti Kris Meeke – Paul Nagle -kaksikkoa, brittiparin otettua kohuvoiton Suomen MM-rallista. Toisena vakioparina ajavat Stéphane Lefebvre – Gabin Moreau. Kolmannen auton ajovuorot jaetaan Craig Breen – Scott Martin -tehoduon ja Sheikki Khalid Al Qassimi – Chris Patterson -voimaparin kesken.Citroën C3 WRC pähkinänkuoressa:Mitat: pituus 4,13 metriä, leveys 1,88 metriä, akseliväli 2,54 metriä Omamassa: 1 190 kg Moottori: Citroën Racing GRE 2017 (300 hv @ 6 000 kpm, 400 nm @ 4 500 kpm) Vaihteisto: Sadev 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto Vanteet: asvaltilla 8"x18", soralla/lumella 7"x15"Lähde ja kuvat: CitroënMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa