18.10.2022 Ajoneuvot Ranskalaismerkin DS 3 jo facelift-iässä – tulee Suomeen vain täyssähköisenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3:n hybridimalli jää Suomen maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois, tarjolla on enää vain täyssähkömalli. Ranskalaisen PSA-konsernin DS-merkin pienin automalli, DS 3 on jo siinä iässä, että siitä esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä kasvojenkohotuksen saanut facelift.Automallin selkeimmät muutokset löytyvät sen keulasta: uudelleen muotoiltu keulan ilme tuo mukanaan lisää dynaamisuutta, mutta samalla se säilyttää automerkille ominaisen eleganttisuuden.Uudistuneen DS 3:n uusi etumaski on myös aiempaa leveämpi. Auton maskin väri vaihtelee myös mallista riippuen. Maski on väritykseltään joko kiiltomusta tai kromisilla timanttikärjillä varustettu. Uudistuksessa maskin ja ajovalojen välissä olevia DS Wings -koristeita on myös hieman muutettu.Uudistuksen myötä autossa on myös uudistuneet ajovalot, jotka muodostuvat kolmesta erillisestä valomoduulista. DS 3:een saa lisävarusteena DS Matrix LED Vision -matriisiajovalot, joissa valikuvio säätyy älykkäästi. Päiväajovalot muodostuvat kahdesta pystysuuntaisesta led-viivasta auton kummallakin puolella.Uudistuneen DS 3:n perän puolella takaspoileri sekä maski on muotoiltu uusiksi aerodynamiikan näkökulmasta. Myös uudistuneen vannevalikoiman design on muuttunut automallin taloudellisuuden parantamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää hybridiäMerkittävä muutos on myös se, että Puretech-moottoriin perustuva hybridi jää Suomen maahantuojan maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois ja DS 3 nähdään jatkossa Suomessa vain täyssähköisenä versiona. Täyssähkömallin sähkömoottori, alennusvaihde sekä akusto ovat myös kokoneet muutoksen, joten auton toimintamatka ja teho ovat kasvaneet aiemmasta.DS 3:n sähkömoottorin teho on nyt 115 kilowattia (156 hv) ja suurin vääntö 260 newtonmetriä. Sähkövoimalinjan käyttöjännite on 400 V. Auton uusi akusto on kapasiteetiltaan 54 kilowattituntia (50,8 kWh netto) ja sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu. Nämä mahdollistavat yhdessä nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan. DS 3:n DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kilowattia, jolloin akuston lataus tyhjästä varaustasoon 80 prosenttia onnistuu 25 minuutissa. Auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kilowatin AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen viidessä tunnissa.DS 3:n akkuarkkitehtuuria parantamalla auton ajoakkuun on saatu myös parempi energiatiheys. Akku on sijoitettu jaetusti auton etu- ja takaistuimien alle sekä keskitunneliin.WLTP-syklin mukainen toimintamatka täydellä akullisella on jopa 402 kilometriä, kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä. Auton parantunut ilmanvastus pidentää myös toimintamatkaa, ilmanvastus DS 3:ssa on parantunut jopa 7,6 prosenttia.DS Automobiles sai alkunsa Citroënin luksusbrändinä, jolloin sen automalleissa pyritään antamaan paras mahdollinen laatuvaikutelma esimerkiksi sisätiloissa.DS 3:n ohjaamosta löytyy muun muassa nappanahkaverhoilu yhdistettynä kuluneeseen Art Leather -viimeistelyyn, Alcantaraan sekä helmiäistikkaukseen tai Clous de Paris -korostukseen. Malliston huipulla olevassa Opera-varustetasossa on tarjolla muun muassa Basalt Black -nappanahkasisustus, joka on saanut inspiraationsa rannekellojen hihnoista.Myös automallin ohjauspyörä on muuttunut, lisäksi ajoavustimien sekä tietoviihdejärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -tietoviihdejärjestelmä.Uuden DS 3:n istuimet ovat tyköistuvia ja niiden runkona on tiheä vaahtomuovi, mikä antaa hyvän istumamukavuuden. Etuistuimiin on normaalin lämmityksen ja ristiseläntuen säädön lisäksi tarjolla hierontatoiminto.Uudistuneen DS 3:n ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa