18.10.2022 Ajoneuvot Ranskalaismerkin DS 3 jo facelift-iässä – tulee Suomeen vain täyssähköisenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3:n hybridimalli jää Suomen maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois, tarjolla on enää vain täyssähkömalli. Ranskalaisen PSA-konsernin DS-merkin pienin automalli, DS 3 on jo siinä iässä, että siitä esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä kasvojenkohotuksen saanut facelift.Automallin selkeimmät muutokset löytyvät sen keulasta: uudelleen muotoiltu keulan ilme tuo mukanaan lisää dynaamisuutta, mutta samalla se säilyttää automerkille ominaisen eleganttisuuden.Uudistuneen DS 3:n uusi etumaski on myös aiempaa leveämpi. Auton maskin väri vaihtelee myös mallista riippuen. Maski on väritykseltään joko kiiltomusta tai kromisilla timanttikärjillä varustettu. Uudistuksessa maskin ja ajovalojen välissä olevia DS Wings -koristeita on myös hieman muutettu.Uudistuksen myötä autossa on myös uudistuneet ajovalot, jotka muodostuvat kolmesta erillisestä valomoduulista. DS 3:een saa lisävarusteena DS Matrix LED Vision -matriisiajovalot, joissa valikuvio säätyy älykkäästi. Päiväajovalot muodostuvat kahdesta pystysuuntaisesta led-viivasta auton kummallakin puolella.Uudistuneen DS 3:n perän puolella takaspoileri sekä maski on muotoiltu uusiksi aerodynamiikan näkökulmasta. Myös uudistuneen vannevalikoiman design on muuttunut automallin taloudellisuuden parantamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää hybridiäMerkittävä muutos on myös se, että Puretech-moottoriin perustuva hybridi jää Suomen maahantuojan maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois ja DS 3 nähdään jatkossa Suomessa vain täyssähköisenä versiona. Täyssähkömallin sähkömoottori, alennusvaihde sekä akusto ovat myös kokoneet muutoksen, joten auton toimintamatka ja teho ovat kasvaneet aiemmasta.DS 3:n sähkömoottorin teho on nyt 115 kilowattia (156 hv) ja suurin vääntö 260 newtonmetriä. Sähkövoimalinjan käyttöjännite on 400 V. Auton uusi akusto on kapasiteetiltaan 54 kilowattituntia (50,8 kWh netto) ja sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu. Nämä mahdollistavat yhdessä nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan. DS 3:n DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kilowattia, jolloin akuston lataus tyhjästä varaustasoon 80 prosenttia onnistuu 25 minuutissa. Auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kilowatin AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen viidessä tunnissa.DS 3:n akkuarkkitehtuuria parantamalla auton ajoakkuun on saatu myös parempi energiatiheys. Akku on sijoitettu jaetusti auton etu- ja takaistuimien alle sekä keskitunneliin.WLTP-syklin mukainen toimintamatka täydellä akullisella on jopa 402 kilometriä, kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä. Auton parantunut ilmanvastus pidentää myös toimintamatkaa, ilmanvastus DS 3:ssa on parantunut jopa 7,6 prosenttia.DS Automobiles sai alkunsa Citroënin luksusbrändinä, jolloin sen automalleissa pyritään antamaan paras mahdollinen laatuvaikutelma esimerkiksi sisätiloissa.DS 3:n ohjaamosta löytyy muun muassa nappanahkaverhoilu yhdistettynä kuluneeseen Art Leather -viimeistelyyn, Alcantaraan sekä helmiäistikkaukseen tai Clous de Paris -korostukseen. Malliston huipulla olevassa Opera-varustetasossa on tarjolla muun muassa Basalt Black -nappanahkasisustus, joka on saanut inspiraationsa rannekellojen hihnoista.Myös automallin ohjauspyörä on muuttunut, lisäksi ajoavustimien sekä tietoviihdejärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -tietoviihdejärjestelmä.Uuden DS 3:n istuimet ovat tyköistuvia ja niiden runkona on tiheä vaahtomuovi, mikä antaa hyvän istumamukavuuden. Etuistuimiin on normaalin lämmityksen ja ristiseläntuen säädön lisäksi tarjolla hierontatoiminto.Uudistuneen DS 3:n ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle