18.10.2022

Ranskalaismerkin DS 3 jo facelift-iässä – tulee Suomeen vain täyssähköisenä

DS 3 E-tense sähköauto Pariisi

DS 3:n hybridimalli jää Suomen maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois, tarjolla on enää vain täyssähkömalli.

Ranskalaisen PSA-konsernin DS-merkin pienin automalli, DS 3 on jo siinä iässä, että siitä esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä kasvojenkohotuksen saanut facelift.

Automallin selkeimmät muutokset löytyvät sen keulasta: uudelleen muotoiltu keulan ilme tuo mukanaan lisää dynaamisuutta, mutta samalla se säilyttää automerkille ominaisen eleganttisuuden.

Uudistuneen DS 3:n uusi etumaski on myös aiempaa leveämpi. Auton maskin väri vaihtelee myös mallista riippuen. Maski on väritykseltään joko kiiltomusta tai kromisilla timanttikärjillä varustettu. Uudistuksessa maskin ja ajovalojen välissä olevia DS Wings -koristeita on myös hieman muutettu.

DS 3 E-tense sähköauto Pariisi

Uudistuksen myötä autossa on myös uudistuneet ajovalot, jotka muodostuvat kolmesta erillisestä valomoduulista. DS 3:een saa lisävarusteena DS Matrix LED Vision -matriisiajovalot, joissa valikuvio säätyy älykkäästi. Päiväajovalot muodostuvat kahdesta pystysuuntaisesta led-viivasta auton kummallakin puolella.

Uudistuneen DS 3:n perän puolella takaspoileri sekä maski on muotoiltu uusiksi aerodynamiikan näkökulmasta. Myös uudistuneen vannevalikoiman design on muuttunut automallin taloudellisuuden parantamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei enää hybridiä

Merkittävä muutos on myös se, että Puretech-moottoriin perustuva hybridi jää Suomen maahantuojan maahantuontiohjelmistosta kokonaan pois ja DS 3 nähdään jatkossa Suomessa vain täyssähköisenä versiona. Täyssähkömallin sähkömoottori, alennusvaihde sekä akusto ovat myös kokoneet muutoksen, joten auton toimintamatka ja teho ovat kasvaneet aiemmasta.

DS 3 E-tense sähköauto Pariisi

DS 3:n sähkömoottorin teho on nyt 115 kilowattia (156 hv) ja suurin vääntö 260 newtonmetriä. Sähkövoimalinjan käyttöjännite on 400 V. Auton uusi akusto on kapasiteetiltaan 54 kilowattituntia (50,8 kWh netto) ja sähkövoimalinjassa on nestekiertoinen lämmönsäätö sekä lämpöpumppu. Nämä mahdollistavat yhdessä nopean pikalatauksen ja paremman toimintamatkan. DS 3:n DC-pikalatauksessa maksimiteho on 100 kilowattia, jolloin akuston lataus tyhjästä varaustasoon 80 prosenttia onnistuu 25 minuutissa. Auton sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kilowatin AC-latausta: tällöin akku voidaan ladata tyhjästä täyteen viidessä tunnissa.

DS 3:n akkuarkkitehtuuria parantamalla auton ajoakkuun on saatu myös parempi energiatiheys. Akku on sijoitettu jaetusti auton etu- ja takaistuimien alle sekä keskitunneliin.

WLTP-syklin mukainen toimintamatka täydellä akullisella on jopa 402 kilometriä, kaupunkiajossa toimintamatka on jopa yli 500 kilometriä. Auton parantunut ilmanvastus pidentää myös toimintamatkaa, ilmanvastus DS 3:ssa on parantunut jopa 7,6 prosenttia.

DS Automobiles sai alkunsa Citroënin luksusbrändinä, jolloin sen automalleissa pyritään antamaan paras mahdollinen laatuvaikutelma esimerkiksi sisätiloissa.

DS 3 E-tense sähköauto Pariisi

DS 3:n ohjaamosta löytyy muun muassa nappanahkaverhoilu yhdistettynä kuluneeseen Art Leather -viimeistelyyn, Alcantaraan sekä helmiäistikkaukseen tai Clous de Paris -korostukseen. Malliston huipulla olevassa Opera-varustetasossa on tarjolla muun muassa Basalt Black -nappanahkasisustus, joka on saanut inspiraationsa rannekellojen hihnoista.

Myös automallin ohjauspyörä on muuttunut, lisäksi ajoavustimien sekä tietoviihdejärjestelmän säätimet on sijoitettu uudelleen. Uusi 10,3-tuumainen teräväpiirtonäyttö on nyt vakiona, samoin uusi DS Iris -tietoviihdejärjestelmä.

Uuden DS 3:n istuimet ovat tyköistuvia ja niiden runkona on tiheä vaahtomuovi, mikä antaa hyvän istumamukavuuden. Etuistuimiin on normaalin lämmityksen ja ristiseläntuen säädön lisäksi tarjolla hierontatoiminto.

Uudistuneen DS 3:n ennakkomyynti alkaa loppuvuonna. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat