21.11.2023 Autoilu Raportti: Vähäpäästöisen liikkumisen pitää olla mahdollista kaikille, se edellyttää riittäviä tukia Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen kestävä siirtymä voidaan toteuttaa lisäämättä alueellista ja taloudellista eriarvoisuutta, linjaa Kalevi Sorsa -säätiön tuore raportti. Ilmastonmuutoksen vaikutukset ja sen estämiseksi tehtävät toimet kohdistuvat ihmisiin eriarvoisesti, tuodaan esiin Kalevi Sorsa -säätiön uudessa raportissa, jonka keskiössä on liikenteen tulevaisuus.”Esimerkiksi autoa arjessaan tarvitsevien pienituloisten toimeentulo heikkenee, jos fossiilisten polttoaineiden verotusta kiristetään eikä heillä ole mahdollisuutta vaihtaa vähäpäästöiseen liikkumiseen kohtuulliseen hintaan.”Tuore raportti tarkastelee sitä, miten fossiilittomaan liikenteeseen voidaan siirtyä siten, että samalla vähennetään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä. Se onnistuu raportin mukaan tunnistamalla ympäristötoimien vaikutukset eri ryhmille sekä tasaamalla muutoksen aiheuttamia hyötyjä ja haittoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästötavoitteita kohti liian hitaastiRaportissa nostetaan kissa pöydälle toteamalla, että Suomessa siirtymä fossiilittomaan liikenteeseen etenee, mutta liian hitaasti päästövähennystavoitteisiin nähden.– Kotimaan liikenteen päästöjen ennustetaan olevan vuonna 2030 noin 20 prosenttia liian korkeat, kun tavoitteena on saada päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa, että päästöjen vähentämiseksi tarvitaan uusia toimia. Ne tulevat lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä, jos vaikutuksia ei kompensoida, säätiön eriarvoisuuden vähentämisen hankevastaava, valtiotieteiden tohtori Anna Rajavuori arvioi.Eriarvoisuus haasteenaRaportin kirjoittanut Rajavuori tuo esiin, että teknologisia esteitä vähähiiliselle liikkumiselle ei enää juurikaan ole, mutta esimerkiksi sähköauton hankkiminen on edelleen kallista ja siten mahdollista vain hyvätuloisille.Toisaalta ennakoitavissa oleva fossiilisten polttoaineiden hintojen nousu asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan sen suhteen, miten ilmastonmuutoksen haitat ja hyödyt jakautuvat.– Olennaista on, että ilmastotoimien vaikutukset eri ryhmille tunnistetaan, jotta erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat voidaan ottaa huomioon päätöksissä, Rajavuori kiteyttää.Hänen mukaansa liikenteen siirtymän eli käyttövoimamurroksen vaikutuksia eri ryhmiin tulisi arvioida säännöllisesti samaan tapaan kuin julkista taloutta arvioidaan vuosittain julkisen talouden suunnitelmaa päivitettäessä.Vähäpäästöisyys taattava kaikilleRajavuori tähdentää raportin keskeistä sanomaa: jos päästötavoitteisiin halutaan päästä, vähäpäästöisen liikkumisen pitää olla mahdollista kaikille.– Se edellyttää riittäviä tukia. Vaikutuksia pienituloisiin ja syrjäseutujen asukkaisiin on kompensoitava. Se onnistuu muuttamalla tulonsiirtoja progressiivisemmiksi. Korotukset sosiaaliturvaan ja hiiliosingon kaltaiset täsmäratkaisut ovat esimerkkejä keinoista, joilla voidaan edistää reilua siirtymää, Rajavuori ehdottaa.Hänen mukaansa eri ilmastotoimien oikeudenmukaisuus on tärkeä tekijä, jotta ne ovat kansalaisten mielestä hyväksyttäviä.– Mikään alue tai väestöryhmä ei saisi joutua kärsimään muutoksesta kohtuuttomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukku eri keinojaRaportissa esitetään useita keinoja autoilun vähentämiseksi eli julkisen ja kevyen liikenteen edistämiseksi sekä ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi.– Olennainen tekijä kestävään liikkumiseen siirtymisessä on autoriippuvuuden vähentäminen. Jos olisimme vähemmän riippuvaisia auton omistamisesta, myös liikenteen siirtymä olisi helpompi toteuttaa oikeudenmukaisesti. Pienempi autoriippuvuus vähentää sekä liikenneköyhyyden riskiä että helpottaa ihmisten sopeutumista fossiilittomaan liikenteeseen, Rajavuori huomauttaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Kalevi Sorsa -säätiö / Anna Rajavuori: Vähemmän, reilummin, tehokkaammin – Miten fossiilittomaan tieliikenteeseen siirrytään oikeudenmukaisesti? Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa