6.10.2016 Ajoneuvot Renaultin muotoilussa on alkamassa uusi kierros – mitä on luvassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alusta alkava muotoilukierros lupaa tuovansa sähköautoilua ja autonomisuutta nykyisten muotojen kehittyessä edelleen. Kun Renaultin pääsuunnittelija Laurens van den Acker saapui taloon vuonna 2009, oli työsarkaa melkoisesti. Vaikka ranskalaismerkin muotoilu ei ollut varsinaisesti huonolla jamalla, ryhtyi van den Acker rakentamaan mallistoa uudestaan, inspiraation tullessa kukan terälehdistä ja erilaisista tunteista.DeZir (2010): rakkausVuonna 2010 esitelty konseptiauto DeZir leiskuvanpunaisine ulkoasuineen olikin ensimmäinen vihje tulevasta. Villi konseptiauto kertoi paljon muotokielestä, joka astui tuotantoon ensimmäisen kerran vuonna 2012 neljännen sukupolven Cliossa. Tämän jälkeen Renault on päättäväisesti uudistanut mallistoaan kohti yhtenäistä ja raikasta tyyliä. Samalla jokainen konseptiauto DeZiristä eteenpäin on esitellyt jonkin merkittävän tunteen: DeZir itse oli leiskuva rakkaus, vuoden 2011 Frendzy kertoi työnteosta ja perheestä kertova R-Space vihjaili siitä, miltä haastavaksi koetut Espace ja Scenic näyttivät lopulta saapuessaan tänä vuonna.R-Space (2011): perheFrendzy (2011): työVielä suoremmin Espacesta ja Scenicistä vihjattiin toki 2013 Renault Initiale Paris -konseptissa, jonka taustatunteena oli viisaus. Unohtaa ei sovi myöskään saman vuoden Twin'Run-konseptia, jolla esiteltiin nykyisen Twingon vitsikkäät muodot. Tuolloin teemana oli hauskuus.Initiale Paris (2013): viisausTwin'Run (2013): hauskuusSamalla van den Acker toi mukanaan muutoksen yhtiön ajattelutapaan: aiemmin Renaultin mainoksissa esiintyivät karsitut hinnat alkaen -mallit, sillä yhtiö kävi aktiivista hintasotaa kilpailijoidensa kanssa. Nyt mainoksissa esiintyvät näyttävät, hyvin varustellut yksilöt ja muotoilutiimi juhlii erävoittoa saatuaan Scéniciin peräti 20-tuumaiset näyttävät vakiovanteet.Renault Trezor vihjailee siitä, mitä Renaultin muotoiluosaston toinen kierros pitää sisällään.Mutta seitsämän vuoden jälkeen on aika aloittaa uudelleen alusta. Miltä tulevaisuuden Renaultit sitten näyttävät? Pariisin autonäyttelyssä esitelty Trezor on ensimmäinen vastaus tähän kysymykseen. 18 kuukauden työn tuloksena oli pitkä ja komea kaksipaikkainen grand tourer, joka nykyvisioiden mukaisesti luotti sähkövoimaan. Tavallaan Trezor oli kuin Renaultin vastine naapurihallissa olleelle Vision Mercedes-Maybach 6:lle, ranskalaismuotoilijan katsellessa lempeämmin tulevaisuuteen saksalaisten nostalgian sijaan.Pitkien sähköautokonseptien luokassa ero on selvä: siinä missä Vision Mercedes-Maybach 6 haikailee 1930-luvulle, Trezorin keskittyminen on 2020-luvussa.Trezorin tuoma viesti Renaultin muotoilun seuraavasta kierroksesta kertoo enemmän kehityksestä kuin vallankumouksesta. Yksinkertaisuus, sensuaalisuus ja lämpö ovat haettuja teemoja, joita ilmennetään muun muassa auton pinnan heksakuvioinnilla. Kuusikulmainen pintakuvio voidaan toteuttaa parhaiten hiilikuituisena tai muovisena, mutta teräs käyttäytyy valmistajan mukaan epätoivotusti. Muita Renaultin tyylikirjan tuttuja keinoja ovat tunnistettava keulailme sekä C-kirjaimen muotoiset valot.Keulailme ja C-valaistus pysyvät merkin tunnuksina jatkossakin. Huomioi kuusikulmaisen pinnan aiheuttama "väreily".Trezor kertoo samalla Renaultin tulevista haasteista: sähköautot ja autonominen ajaminen tuovat uusia haasteita myös suunnitteluun. Mikäli sähköautoja halutaan myydä todellisella volyymillä, muotoilu ei saa olla pähkähullua tieteiselokuvaa, mutta rohkeus ei ole silti poissuljettua.Van den Ackerin mukaan myös autonomisuus asettaa haasteita: Trezor pyrkii kommunikoimaan valojen avulla ympäristölleen milloin auto on autonomisessa tilassa ja monet muut valmistajat pohtivat, miten saada autonominen auto ilmaisemaan esimerkiksi jalankulkijoille, että heidät on huomattu. Lisäksi autonomisuus vaatii muotoilijoilta pitkää pinnaa, sillä järjestelmien tarvitsemat lukemattomat sensorit täytyy sijoittaa autoon jo muotoiluvaiheessa.Jos vuonna 2010 DeZirin muotoilussa voimakkaimmin vaikuttanut tunne oli rakkaus, viime viikolla esitelty Trezor jatkaa samaa linjaa: tällä kertaa tunne on vaihtunut kypsyyteen ja sitoutumiseen. Van den Acker tiimeineen on aloittamassa muotoilukierroksen uudelleen alusta, sillä autoteollisuudessa aika todellakin on syklistä.Lähteet: Renault, Autocar, Car Kuvat: Renault, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa