4.7.2023 Ajoneuvot Retro on umpikuja – Volkswagenin toimitusjohtaja tyrmää sähkö-Kuplan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenia luotsaava Thomas Schäfer sanoo jälleen suoraan: hän ei usko Kuplan paluuseen sähköisenä. Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer ottaa tiukkaa pesäeroa edeltäjänsä linjauksiin. Herbert Diessin tavoitteena oli tuoda enemmän tunnetta herättäviä autoja valmistajan mallistoon. Tästä osoituksena markkinoille saapui esimerkiksi retrohenkisesti tyylitelty sähköpaku ID. Buzz. Yksittäinen auto ei kuitenkaan Schäferin mukaan merkitse hinkua tuoda muita historiasta heräteltyjä malleja sähköaikaan.Brittiläiselle Autocarille puhuneen toimitusjohtajan mukaan Volkswagenilla on kuitenkin useita hyviä mallinimiä, joista kannattaa pitää huolta myös sähköistymisen edetessä. Esimerkiksi Golfia ja Tiguania on hänen mukaansa turha heittää pois. Myös GTI kuuluu samaan ryhmään.– Päätimme, että emme heitä pois perinteisiä ja menestyneitä nimiä, joihin olemme nojanneet pitkään ja joihin olemme panostaneet niin pitkään. Kuten Golf ja Tiguan. Miksi antaisimme niiden mennä?Kaikki mallinimet eivät ole kuitenkaan jatkamassa täyssähkön aikakaudelle, joten esimerkiksi Scirocco tai Arteon tuskin selviävät polttomoottorivaihetta pidemmälle. Paluun avainasemassa on, että auto noudattaa sähköisenäkin alkuperäisen henkeä, eikä sitä voi noin vain nimetä vanhan mallin nimellä.– On joitain esimerkkejä autoteollisuudessa tällä hetkellä, jossa on otettu klassikkonimi ja pistetty se autoon, joka ei ole yhtään sellainen... Mutta en mainitse nimiä, Schäfer ivailee.Thomas Schäfer näkee, että Kuplan aika on ollut ja mennyt, eikä siihen ole paluuta lähivuosien henkiinherätyksen jälkeen.Kuplasta kysyttäessä Schäferin vastaus on selvä.– En usko siihen [paluuseen], sillä on tiettyjä autoja, joilla oli hetkensä. Ei olisi järkeä tuoda sitä takaisin.Täysin varmaa vastausta tyrmäystä ei tule, mutta Schäfer on selvästi skeptinen ajatuksesta, että jo kertaalleen mallistoon kaivettu Beetle tekisin vielä kerran. Tilanne on sama myös Sciroccon kohdalla.– Brändin täytyy aina keksiä itsensä uudelleen ja julkistaa uusia asioita. Se on samantyyppistä kuin silloin, kun Kuplan aika oli ohi ja Golf saapui tilalle.– Olemme ylpeitä perinnöstämme, siinä ei ole mitään väärää. Ja kun katsoo taakse, se on jotain mistä voi olla ylpeä. Mutta se ei ole ainoa, mikä meitä määrittää, Schäfer linjaa.Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen, Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä