4.7.2023

Retro on umpikuja – Volkswagenin toimitusjohtaja tyrmää sähkö-Kuplan

Volkswagen Kupla paluu sähkö Golf Tiguan nimi herätys

Volkswagenia luotsaava Thomas Schäfer sanoo jälleen suoraan: hän ei usko Kuplan paluuseen sähköisenä.

Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer ottaa tiukkaa pesäeroa edeltäjänsä linjauksiin. Herbert Diessin tavoitteena oli tuoda enemmän tunnetta herättäviä autoja valmistajan mallistoon. Tästä osoituksena markkinoille saapui esimerkiksi retrohenkisesti tyylitelty sähköpaku ID. Buzz. Yksittäinen auto ei kuitenkaan Schäferin mukaan merkitse hinkua tuoda muita historiasta heräteltyjä malleja sähköaikaan.

Brittiläiselle Autocarille puhuneen toimitusjohtajan mukaan Volkswagenilla on kuitenkin useita hyviä mallinimiä, joista kannattaa pitää huolta myös sähköistymisen edetessä. Esimerkiksi Golfia ja Tiguania on hänen mukaansa turha heittää pois. Myös GTI kuuluu samaan ryhmään.

– Päätimme, että emme heitä pois perinteisiä ja menestyneitä nimiä, joihin olemme nojanneet pitkään ja joihin olemme panostaneet niin pitkään. Kuten Golf ja Tiguan. Miksi antaisimme niiden mennä?

Kaikki mallinimet eivät ole kuitenkaan jatkamassa täyssähkön aikakaudelle, joten esimerkiksi Scirocco tai Arteon tuskin selviävät polttomoottorivaihetta pidemmälle. Paluun avainasemassa on, että auto noudattaa sähköisenäkin alkuperäisen henkeä, eikä sitä voi noin vain nimetä vanhan mallin nimellä.

– On joitain esimerkkejä autoteollisuudessa tällä hetkellä, jossa on otettu klassikkonimi ja pistetty se autoon, joka ei ole yhtään sellainen... Mutta en mainitse nimiä, Schäfer ivailee.

Volkswagen ID.2all tilaisuus VW nostalgia
Thomas Schäfer näkee, että Kuplan aika on ollut ja mennyt, eikä siihen ole paluuta lähivuosien henkiinherätyksen jälkeen.

Kuplasta kysyttäessä Schäferin vastaus on selvä.

– En usko siihen [paluuseen], sillä on tiettyjä autoja, joilla oli hetkensä. Ei olisi järkeä tuoda sitä takaisin.

Täysin varmaa vastausta tyrmäystä ei tule, mutta Schäfer on selvästi skeptinen ajatuksesta, että jo kertaalleen mallistoon kaivettu Beetle tekisin vielä kerran. Tilanne on sama myös Sciroccon kohdalla.

– Brändin täytyy aina keksiä itsensä uudelleen ja julkistaa uusia asioita. Se on samantyyppistä kuin silloin, kun Kuplan aika oli ohi ja Golf saapui tilalle.

– Olemme ylpeitä perinnöstämme, siinä ei ole mitään väärää. Ja kun katsoo taakse, se on jotain mistä voi olla ylpeä. Mutta se ei ole ainoa, mikä meitä määrittää, Schäfer linjaa.

Lähde: Autocar Kuvat: Volkswagen, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy