28.8.2023

Rolls-Royce lanseerasi kaksipaikkaisen roadsterin – kilpailijoiden ei kuitenkaan kannata olla Droptailista huolissaan, sillä niitä ei ole

Todennäköisesti maailman paras kaksipaikkainen roadster on tuotannossa ainoastaan neljän kappaleen vahvuudella. Ensimmäinen niistä kulkee nimellä La Rose Noire, toinen puolestaan Amethyst. Molemmat heijastelevat vahvoja persoonia.

Pääsääntöisesti on niin, että mitä tahansa Rolls-Royce Goodwoodin tehtaastaan ulos päästää, saa se jollain konstilla leiman "maailman paras lajissaan". Rolls-Royce Droptail on Spirit of Ecstacyn pääsylippu kaksipaikkaisten roadstereiden maailmaan. Droptail seuraa erikoismallien sarjassa huimaa Sweptailia sekä suunnatonta Boat Tailia.

Onko kyseessä sitten maailman paras kaksipaikkainen roadster, vaikea sanoa, mutta ainakaan puhtain se ei lajissaan ole. Näin ollen esimerkiksi Mazda MX-5:n tai BMW Z4:n ei tarvitse Droptailista huolestua: auto on iso ja painava, sitä pitää käsitellä paremmin kuin kukkaa, se maksaa vähintäänkin kymmeniä miljoonia ja sitä valmistetaan ainoastaan neljä kappaletta. On Droptaililla kuitenkin pari ässää hihassaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensi luokan yksilöllisyyttä

Droptailit - joissa on sanallinen viittaus sekä mainittuun "tail-sarjaan" että Rolls-Roycen avokattoisiin Drophead-malleihin - ovat neljä täysin ostajiensa toiveiden mukaan räätälöityä autoa. Autoista kahden ensimmäisen eli La Rose Noiren ja Amethystin ostajia ei julkisuuteen paljastettu, mutta heidän automaustaan saatiin vahvaa vihiä. Onnistuukohan henkilöllisyyden määritys automaun perusteella?

La Rose Noirea on lähdetty tunnelmoimaan tietyn, hyvin tumman ruusulajikkeen, black Baccaran, kautta. Lähes mustanpunaisen ruusulajikkeen on kerrottu olevan onnellisen omistajan suosikkikukka. Reilu annos miestyövuosia on käytetty auton korissa nähtävän tummanpunaisen, valaistukseen reagoivan maalin kehittämiseen, kuten myös sen saattamiseen auton pintaan.

Sisätilojen nahkasisustuksessa väri on vaaleampi, mutta kojelaudan puusomistekokonaisuudessa tummanpunaisen Baccara-ruusun terälehtiä on kaikkiaan 1 603 kappaletta.

Amethyst puolestaan heijastelee luovutetuista Droptaileista toisen ostajan persoonaa. Amethyst verhoutuu vähintään yhtä kauan kehitettyyn, upeaan syvänviolettiin ulkoväriin.

Sisätiloissa sävy on tummempi, mutta aitoa jalokiven hohtoa sinne, kuten myös keulan Spirit of Ecstacyn ympärille tuovat mitkäpä muutkaan kuin ametistit.

Kaikkia Droptaileja yhdistävät seikat löytyvät tietysti tekniikasta ja korista, siis kaikista suuremmista linjoista. Yksi näistä suurista linjoista on takakannen valtava puusomistepaneeli, joka on suurin Rolls-Roycen koskaan valmistama puupaneeli. Se koottiin aidon puun paloista, jotka piti valita sävyltään sopiviksi kunkin Droptailin ulkomaaliin. Puupaneelia varten erikseen suunniteltu sääsuojaus patentoitiin muuten vain Droptailiin.

Droptail ei ole suoraa sukua muille Rolls-Royce -malleille, vaan auto rakentuu monokokin varaan. Siinä yhdistellään alumiinia, terästä ja hiilikuitua.

V12 laulaa vielä sointuisasti

Vaikka Droptail muistuttaa keulastaan Wraithia ja Dawnia enemmän täyssähkömalli Spectreä, kehrää konepellin alla todellisuudessa V12, joista Rolls-Royce jo virallisesti luopui kaksiovimalleissaan Wraith Black Arrow'n myötä viime keväänä.

Pituudeltaan Wraithin ja Ghostin väliin osuvasta ja oletettavasti painoltaan kahden tonnin tuolle puolen asettuvasta Droptailista on saatu teho-painosuhteeltaan keskimääräistäkin Rollssia etevämpi, sillä autossa 6,7-litrainen V12 on viritetty 600-hevosvoimaiseksi ja 840-newtonmetriseksi - täten Phantomiakin järeämmäksi.

Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat