19.10.2022 Ajoneuvot Rolls-Royce Spectre on 122 vuotta vanhan ennustuksen täyttymys – onko tässä maailman paras sähköauto? Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On jälleen aika kaivaa sanavarastosta ne superlatiivisimmat ilmaukset esille. Rolls-Roycen retoriikassa Spectre näyttäytyy täysin uuden aikakauden alkuna. Ulkoinen olemus voi siis tältä osin pettää. Rolls, Royce, Rolls-Royce ja Rolls-Royce Spectre. Siinäpä lyhykäisyydessään brittivalmistajan vaiheet kolmen eri vuosisadan puolelta, mikäli tiedostamme, kuinka tärkeästä mallista Spectressä on valmistajansa mukaan kyse. Spectre aloittaa Rolls-Roycen mallistokehityksen kohti sitä tavoitetta, että vuonna 2030 sen koko mallisto kulkee sähköllä.Noin 122 vuotta ennen Spectreä - ja ennen ensimmäisenkään Rolls-Royce -merkkisen auton valmistamista - herra nimeltä Charles Stewart Rolls ajoi amerikkalaisvalmisteista Columbia Electric Carriage -sähköautoa, ja tuli vakuuttuneeksi.– Sähköinen auto on täydellisen äänetön ja puhdas. Ei ole hajuja tai värinöitä. Autoista tullee erittäin käytännöllisiä, kunhan saamme järjestettyä kiinteitä latausasemia. Tällä hetkellä en odota niiden olevan erityisen käytännöllisiä, ainakaan vielä moneen vuoteen, hän muotoili vuonna 1900.Neljä vuotta myöhemmin Rolls tapasi Sir Henry Roycen, ja he päättivät luoda maailman parhaan auton. 122 vuotta on "ainakin monta vuotta", missä ajassa kiinteitä latausasemia on ilmeisesti järjestetty tarpeeksi, ja kaikki on valmista hajuttoman ja värinättömän, muttei missään nimessä mauttoman sähköisen Rolls-Roycen esiinmarssiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi tarvetta keksiä Rollssia uudelleenYhtä ja toista Spectrestä on tiedetty jo hyvän aikaa ennen nyt tapahtunutta virallista maailmanensi-iltaa. Loppuun asti viedyt yksityiskohdat, joita Rolls-Roycet ovat poikkeuksetta pullollaan, ovatkin sitä suurinta antia, jota saamme tässä vaiheessa todistaa. Spectre on puettu alumiiniseen coupé-koriin, jonka mittasuhteet eivät jätä toivomisen varaa. 5,453 metriä pitkänä, 2,080 metriä leveänä ja akseliväliltäänkin 3,2-metrisenä auto on hyvinkin miellettävissä vuonna 2016 tuotannosta väistyneen Phantom Coupén seuraajaksi. Rolls-Roycen sarjatuotantomalleista siis vain Phantom pysyy arvoasteikossa Spectren yläpuolella.Spectren ajatusta voisi varmasti teoriassa laajentaa myös drophead coupé -tyyliseen avomalliin, mutta ainakaan toistaiseksi tällaista ei ole näköpiirissä.Spectren massiivinen kori on Wraithin tapaan fastback-muotoinen, ja sulautuu olemuksellaan Rolls-Roycen mallistoon täysin luontevasti. Rollssia ei ole tarvinnut keksiä uudelleen, vaikka käyttövoima olisi kuinka vallankumouksellinen. Takatilojen lisäksi muodolla on Spectressä erityistä aerodynaamista merkitystä. Kuten muistamme, Spectren nokalta löytyy aerodynamiikan nimissä uudelleenmuotoiltu Spirit of Ecstacy, joka yhdessä muun tuulitunnelityön ansiosta pitää auton ilmanvastuskertoimen hyvinkin alhaalla, 0,25:ssä - tässäkin parasta Rollssia. Keulalta löytyy myös kaikkien aikojen levein Rolls-Royce -maski, joka on valaistu 22 ledillä. Spectressä nähdään myös kaikkien aikojen leveimmät kaappariovet, osapuilleen puolitoistametriset.On siinä ajovalojen kohdalla jotain kumman tutunkin näköistä. Aivan kuin emomerkki BMW:n 7-sarjalaisten rohkeat, jaetut ajovalot olisivat löytäneet tiensä nyt myös Rolls-Roycen tietä valaisemaan. Spectre tuo 23-tuumaiset vanteet kaksioviseen coupéhen ensimmäistä kertaa miltei 100 vuoteen. Normaalisti vain ökyimmissä katumaastureissa nähtävät vanteet istuvat kuitenkin Spectren kokoiseen autoon niin luontevasti, että alle olisi vaikea kuvitella pienempiäkään.Onko Spectre maailman paras sähköauto?2,5 miljoonaa kilometriä lukuisissa eri olosuhteissa testatun ensimmäisen sähkö-Rollssin voimalinjalta oli lupa odottaa melkein mitä vain, etenkin kun vertailukohtaa ei maailman parhaiksi tituleerattujen joukosta vielä löytynyt. Nyt on kuitenkin huomattava, että Rolls-Roycea koskevat luonnonlait aivan kuten kaikkia muitakin. Spectressä on löydetty jonkinlainen tasapaino koon, akkukapasiteetin ja suorituskyvyn välillä. Valtava sähköauto tarvitsee ison akkupaketin. Rolls-Roycen täytyy kuitenkin olla myös tilava, ja sen täytyy kulkea. Spectren lattian alta löytyy peräti 700 kilon akusto (mahdollisesti BMW i7:sta, tarkentuu myöhemmin), joka nostaa auton omamassan 25 kiloa vajaaseen kolmeen tonniin, ja koko ajan puhutaan kaksiovisesta, alumiinikorisesta coupésta.Mainituilla spekseillä on saavutettu 418 kilometrin toimintamatka, joka on, pakko todeta, konteksti huomioiden jokseenkin vaatimaton. 430 kilowattia ja 900 newtonmetriä ulosmittaava sähköinen voimalinja mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 4,5 sekunnissa.Rolls-Royce Spectre etenee markkinoille vasta vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Siihen mennessä selviävät auton loputkin tekniset yksityiskohdat.Spectren omamassasta puheen ollen, nyt ollaan sen asian äärellä, josta kilpailijamerkki Bentley on kertonut olevansa huolissaan. Hyperluksussähköautot kun takuuvarmasti painavat jatkossakin vähintään tämän verran, alkavat eurooppalaisten ajokorttiluokkien painorajat pikku hiljaa tulla vastaan. Jos ajatellaan, että Spectressä matkustaisi neljä kookasta aikuista matkatavaroineen, oltaisiin varmasti jo hyvin lähellä B-ajokortin 3 500 kilon kokonaispainorajaa. Ja edelleen on siis kyse kaksiovisesta coupésta, ei järkälemäisestä katumaasturista.Siihen perimmäiseen kysymykseen auton parhaudesta on tunnetun vaikea löytää vastausta, mittareita kun on niin monia. Suhteellisen helppo on kuitenkin todeta, ettei Spectre ole maailman paras sähköauto, paino nimenomaan sanalla sähköauto. Moni yli kymmenen kertaa edullisempi malli pääsee esimerkiksi toimintamatkassa helposti 200 kilometriä pidemmälle, kiihtyy paremmin, on tilavampi tai edelleen helpompi parkkeerata. Mutta onhan toki silti niin sähköautojen kuin minkä tahansa muidenkin autojen joukosta vaikea löytää autoa, joka olisi Spectreä parempi. Näin se vain menee.Kuin pilven päällä - ja tähtien allaKuten Charles Rolls jo ammoisina aikoina viisaasti totesi, sähköauto on todellakin melusta ja värinöistä vapaa. Jos viimeisimmässä Phantomissa oli pikkiriikkistäkään melua tai tärinöitä, niiden pitäisi olla nyt viimeistään kunnossa. Ja sähkövoimalinjallahan nopeudenmuutokset toteutuvat puhtaammin kuin hienoimmallakaan automaattivaihteistolla.Phantomin kanssa jaettava alusta ja uusi Planar-jousitus varmistavat satelliittipaikannuksella, kallistuksenvakainten poiskytkennällä ynnä muilla työkalupakkinsa antimilla, että meno on luvatun kaltaista, kuin lentävällä matolla. Sisällä koetaan muun muassa Phantomista erillään suunnitellut uudet istuimet sekä edistyneempää teknologiaa, kuin missään Rolls-Roycessa tähän päivään asti.Ja jos Phantomissa oli tähtitaivas katossa, jatkaa Spectre tähtiloistettaan ovissa asti. "Starlight Doors" -toiminto pitää sisällään tasan 4 796 valopistettä, jotka mukailevat tähtien pehmeää valoa. 5 500 pistettä käsittävä tähtijoukko löytyy myös kojelaudasta, etumatkustajan puolelta. Tämän "Illuminated Fascian" luomiseen käytettiin vaatimattomat kaksi vuotta ja 10 000 työtuntia.Heitetäänpä vielä ilmoille yksi tärkeä kysymys: Voikohan tällaisella nimellä ristitty auto ikinä toimia James Bondin ajokkina?Lähde ja kuvat: Rolls-RoyceMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?