20.11.2023 Ajoneuvot Rovanperältä yllätyspäätös: ajaa ensi kaudella vain 7 kilpailua, ei taistele mestaruudesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallimaailmassa loksahti suut auki, kun Toyota julkisti Kalle Rovanperän päätöksen. Suomalaisässä nähdään ensi kaudella vain harvakseltaan rallin MM-sarjassa. Se, että Kalle Rovanperä teki 23-vuotiaana odottamattoman peliliikkeen ja jätti mestaruuden tavoittelemisen toisille, oli monien asioiden summa.Mutta miksi juuri nyt - miksi sillä hetkellä, kun palkkashekin numerot olivat tuplaantumassa nelivuotisen "junnusopimuksen" jälkeen?Rallikuljettajan motivaation loppuminen ei katso aikaa eikä paikkaa. On muistettava, että vaikka Rovanperän ura lajin huipputasolla kilpailemisessa on kestänyt vasta neljä vuotta, aloitti hän ajoharjoittelun ja autojen kanssa kaveeraamisen jo nappulana.Sieltä ajanlaskun on lähdettävä liikkeelle, sillä vuodet ralliammattilaisena olivat joka tapauksessa pitkän tien päätepiste. Rovanperä ei katso motivaatiotaan kalenterista, eikä liioin kuuntele liiaksi muiden mielipiteitä. Kun kilometrit tulivat täyteen, oli aika luopua kaiken vaativasta, täyden MM-sarjan kiertämisestä.Päätöstä saattoi myös helpottaa se, että rallin MM-sarjan yleinen kiinnostavuus on kokenut pahan takaiskun parin viime vuoden aikana. Tekniset säännöt, turvallisuusseikat ja vain kaksi mestaruudesta ajavaa tiimiä eivät ainakaan ole lisänneet motivaatiota.Rovanperä sai rallista sen mitä halusikin, ja kenties vähän enemmän. Hän ei jätä lajia kokonaan, saati sitten autourheilua, jonka parissa hän jatkaa myös harrastajana, Rovanperälle rakkaan driftingin parissa.Muutos vapauttaa Rovanperälle aikaa saattaa vuonna 2019 aloitettu asepalvelusta eteenpäin, jos ei vielä aivan loppuun asti. Samoin on muun ajankäytön kanssa; nyt ei tarvitse elää enää pelkästään rallin ehdoilla. Mestaruus tai kaksi lisää ei olisi muuttanut Rovanperän elämää ratkaisevasti, vaan kyse olisi ollut saman toistosta.Tyytyväinen mies. Kalle Rovanperä halusi vaihtelua ja tyytyy vain seitsemään MM-osakilpailuun kaudella 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotipäätös?Merkillepantavaa on se, että Rovanperä ei ole lainkaan ainut vajaata kisaohjelmaa haluava. Esapekka Lapin kohdalla vajaa MM-kausi tuli tutuksi jo Toyotalla, ja sama meno jatkuu miehen omasta toiveesta myös ensi kaudella Hyundain ratissa.Sébastien Ogier starttaa kaudella 2024 jo kolmanteen kauteensa osa-aikaisena rallikuljettajana. Ranskalainen ei halunnut kahdeksan maailmanmestaruuden jälkeen jättää lajia kokonaan, mutta jatkuva kilpailurumba ei sekään liioin houkutellut.Osa kuljettajista on perustanut koko uransa osa-aikaisuuteen, kuten esimerkiksi 18 kautta MM-sarjassa viihtynyt Dani Sordo. Hän haaveilee yhä ajopaikasta Hyundailla, yhden tai useamman rallin verran, eikä espanjalaisen suorituskyky ole vielä liiaksi laantunut. Näin hän syrjäyttää yhä monta nuorempaa kilpakumppaniaan tiimin suunnitelmissa.Trendi on kuitenkin huolestuttava. Onko 13 rallin MM-kausi yksinkertaisesti liian pitkä ja uuvuttava, jotta kuljettajat jaksaisivat tahkota sarjaa vuosi toisensa jälkeen?Jotain rallin gloriasta alkaa selvästi uupua, koska Rovanperäkin päätyi ratkaisuunsa varsin nuorella iällä, ja tilanteessa, jossa monenmoista hyvää olisi vielä odottanut kulman takana.Nuoriin kuljettajiin panostaminen on hyvästä, mutta väkisin hommasta ei tule mitään. Kuljettajasampo ei ole kyennyt tuottamaan uusia tähtiä sitä tahtia, kun kokeneet kuljettajat jäävät eläkkeelle tai vuorotteluvapaalle.Luonnollisista syistä monen konkarin matka tulee päätepisteeseensä seuraavan vuoden tai kahden sisään. Se pakottaa tiimit luovaan ajatteluun, ja mahdollisesti tilanteeseen, jossa yhä useampi päättää jättää henkilökohtaisen mestaruuden tavoittelun sikseen ja kuittaa lisääntyneen vapaa-ajan kiitollisuudella.Tarkka sihti. Rovanperä on osunut napakymppiin kahdesti, voittaen rallin maailmanmestaruuden kausina 2022 ja 2023. Ensi vuonna mestaruuteen ei ole mahdollisuutta.Historian havinaaMerkittävä tilastofakta on se, että kausi 2024 on ensimmäinen rallin MM-sarjan historiassa, kun suomalaiskuljettaja ei taistele kuljettajien maailmanmestaruudesta.Vuodesta 1979 jaossa ollut titteli jää näin varmuudella suomalaisten ulottumattomiin.Täyteen MM-sarjaan sitoutuminen tuli pakolliseksi vasta vuonna 1997. Sitä ennen kalenterissa oli kilpailuja suunnilleen sama määrä kuin tälläkin hetkellä, mutta yhdeksään tai kymmeneen ralliin osallistuminen riitti mestaruustaisteluun.Rovanperä myötäilee jollain tavalla kilpailuohjelmansa valinnassa edesmennyttä Hannu Mikkolaa, jonka ainut täysi MM-kausi osui vuoteen 1983, jolloin hänet kruunattiin mestariksi. Kaikki muut aktiivivuodet Mikkola tyytyi osa-aikaiseen ohjelmaan. Rovanperä ei siis itsepäisesti tahkoa täyttä sarjaa, koska "niin kuuluu tehdä".Rovanperän päätös aiheuttaa hetkeksi ison loven sinivalkoiseen autourheiluun.Kausi 2025 onkin sitten jo oma juttunsa, sillä silloin monivuotisen sopimuksen Toyotan kanssa tehnyt Rovanperä palaa jälleen täyden sarjan kuljettajaksi.Paluu mestaruusjahtiin 2025. Monivuotinen sopimus Toyotan kanssa takaa Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle paluun MM-jahtiin yhden osa-aikaisen kauden jälkeen.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaManageri Timo Jouhki summaa Rovanperän täydellisen rallikauden – ja kommentoi tuoreita välivuosihuhuja Näin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”