14.5.2021 Liikenne Saako sähköpyörää ladata pyöräkellarissa? – aihe puhuttaa taloyhtiöissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien akkujen lataus puhuttaa taloyhtiöissä. Kaikkialla ei ole sovittu kuka maksaa lataussähkön – myös palovaara pohdituttaa. Sähköavusteisten polkupyörien eli sähköpyörien suosio kasvaa nopeasti.Sähköpyörien yleistyminen aiheuttaa monissa taloyhtiöissä uusia tilanteita ja parranpärinääkin – juuri nyt olisi hyvä tehdä taloyhtiöissä yhteisiä päätöksiä sähköpyörien säilytyksen ja latauskäytäntöjen suhteen.Taloyhtiöissä sähköpyöriin liittyy monia kysymyksiä, jotka puhuttavat asukkaita. Tämä artikkeli vastaa niihin!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpyörien säilytys pyörävarastossaSähköpyörää kuten muitakin polkupyöriä saa säilyttää ja pitää ensisijaisesti säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa, kun sähköpyörän akku irrotetaan, säilytetään ja ladataan asuinhuoneistossa.Asemakaavamääräykset voivat velvoittaa yhtiötä järjestämään lukollisen polkupyörävaraston. Taloyhtiön hallituksella on toimivalta päättää yhtiön yhteisten ja yleisten tilojen käytöstä lain, yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokouksen päätösten asettamissa rajoissa.Sähköpyörän säilyttäminen pyörävarastossa ei poikkea tavallisesta polkupyörästä, kun akkua säilytetään asuinhuoneistossa. Paloturvallisuusriski liittyy pääosin akun lataamiseen.Missä sähköpyörän akkua saa ladata?Turvallisin tapa on ladata akku käyttöohjeen mukaisesti valvotusti huoneistossa kotona valveilla ollessa. Yöaikaan tapahtuvaa latausta tulee välttää kotonakin. Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia. Mikä tahansa sähkölaite voi vaurioitua sisäisesti ja sytyttää tulipalon vikatilanteessa.Valvotulla lataamisella tarkoitetaan sitä, että asukas on hereillä ja huomaa, mikäli kotona huoneistossa latauksessa oleva akku syttyy. Akku on hyvä ladata paikassa, jossa ei ole syttyvää materiaalia lähellä eikä etenkään latauksessa olevan akun yläpuolella. Kun taloudessa on monia litiumioniakuilla varustettuja sähkölaitteita aina kännykästä sähköpyörien akkuun asti, turvallisuuden kannalta olisi suositeltavaa hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumakkupalon sammuttamiseen.Voiko taloyhtiö kieltää latauksen yhteisissä tiloissa?Pääsääntö on, että sähköpyörän akkua ei saa ladata taloyhtiön pyörävarastossa – taloyhtiön ei siis tarvitse erikseen kieltää sitä. Sähköpyörissä käytetään yleensä tehokkaita litiumioniakkuja, jotka palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa.Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia, joten ne on varsin vaivatonta irrottaa sähköpyörän rungosta ja kantaa lataamista varten sisälle kotiin.Näin ollen on suositeltavaa, että akkuja ei jätetä latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastoon, vaan akku otetaan pyörästä irti ja ladataan valvotusti asunnon sisätiloissa. Tällöin ei myöskään tarvitse miettiä sähkönkulutuksesta taloyhtiölle aiheutuneita kustannuksia, kun asukas maksaa lataussähkönsä itse asuinhuoneiston sähkömittarin mukaan.Mikäli taloyhtiö kuitenkin sallii sähköpyörän latauksen pyörävarastossa jostakin syystä, esim. pyörässä ei ole irrotettavaa akkua tai jostakin muusta syystä, tulee pyörävarastossa tapahtuvan latauksen osalta ottaa huomioon seuraavat turvallisuusasiat.Pyörävarastossa pitää olla toimiva palovaroitin, sammutusvälineet ja mahdollisimman vähän palokuormaa. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumioniakkupalon sammuttamiseen. Pyörävarastoon on hyvä hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Kun ladataan akkua pyörävarastossa, on suositeltavaa keskeyttää lataus yöksi irrottamalla laturi, esimerkiksi siten, että laittaa pyörän lataukseen iltapäivällä töistä tullessa ja sitten muutaman tunnin kuluttua irrottaa laturin yöksi samalla kun vaikkapa vie roskapussin jätehuoneeseen. Edellä mainitusta huolimatta akku pitäisi ensisijaisesti säilyttää ja ladata kotona huoneistoissa, jossa lataaminen tapahtuu valvotusti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka maksaa sähköpyörän lataussähkön?Vuositasolla sähköpyörän lataamisesta aiheutuvat kustannukset ovat edullisia. Motivan julkaiseman pyöräpysäköintioppaan mukaan puhutaan korkeintaan noin 10 euron kustannuksesta vuodessa. Tekniikan Maailman käyttötestissä laskettiin sähköpyöräilyn lisäävän sähkölaskua noin viidellä eurolla vuodessa ajomatkan ollessa 3 000 km. (TM 1B/2021).Mikäli yhtiössä päätetään sallia sähköpyörien lataus pyörävarastossa, tulisi yhtiökokouksessa sopia sähkönkäytöstä perittävästä pienestä lataussähkömaksusta asukkaiden oikeudenmukaisen kohtelun vuoksi. Yhtiökokous voi päättää akkujen lataajille pienen käyttökorvauksen, jossa huomioidaan pyörävarastossa ladattavan sähköpyörän kuluttama sähkö. Mikä on sähköpyörä? Katukielellä sähköpyörällä tarkoitetaan useimmiten sähköavusteista polkupyörää, jossa on akusta energiansa ottava sähkömoottori auttamassa pyöräilijää etenemisessä. Liikenteessä sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa erillistä liikennevakuutusta. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W ja moottorin avustus saa toimia vain poljettaessa ja avustuksen on kytkeydyttävä pois pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Sähköavusteisilla ja sähkökäyttöisillä polkupyörillä on eroja, joilla on merkittäviä vaikutuksia vakuutuksiin, ajoneuvon paikkaan ajoradalla, rekisteröintiin, ajokorttivaatimuksiin, jokamiehen oikeuksien voimassaoloon ja liikennejuopumusrangaistuksiin. Sähköpyörien luokittelu lain mukaan: Sähköavusteinen polkupyörä (sähkömoottori avustaa vain poljettaessa, enintään 250 W teholla enintään 25 km/h nopeuteen saakka). Ei tarvitse liikennevakuutusta. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 1 kW ja 25 km/h) L1e-A kevyt kaksipyöräinen moottoriajoneuvo. ”Pienitehoinen mopo”. Tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 4 kW ja 45 km/h) L1e-B. ”Kaksipyöräinen mopo”. Rekisteröidään mopoksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (yli 4 kW–11 kW, yli 45 km/h) L3e-A1. ”Pienitehoinen moottoripyörä”. Rekisteröidään moottoripyöräksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähköpyörissä ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa (esimerkiksi tasapainoskootterit eli leijulaudat sekä sähköpotkulaudat) käytetään suhteellisen kookkaita (useamman kilon painoisia) litiumioniakkuja. Sähköpyörien tehokkaiden ja kookkaiden litiumioniakkujen latausaika (80 prosentin lataukseen) on tyypillisesti 3–6 tuntia. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kiinteistöliitto, Motiva, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, kanditaatintyö 2020, Tukes, STEK, TA.fi, Realia isännöinti Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin