14.5.2021 Liikenne Saako sähköpyörää ladata pyöräkellarissa? – aihe puhuttaa taloyhtiöissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien akkujen lataus puhuttaa taloyhtiöissä. Kaikkialla ei ole sovittu kuka maksaa lataussähkön – myös palovaara pohdituttaa. Sähköavusteisten polkupyörien eli sähköpyörien suosio kasvaa nopeasti.Sähköpyörien yleistyminen aiheuttaa monissa taloyhtiöissä uusia tilanteita ja parranpärinääkin – juuri nyt olisi hyvä tehdä taloyhtiöissä yhteisiä päätöksiä sähköpyörien säilytyksen ja latauskäytäntöjen suhteen.Taloyhtiöissä sähköpyöriin liittyy monia kysymyksiä, jotka puhuttavat asukkaita. Tämä artikkeli vastaa niihin!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpyörien säilytys pyörävarastossaSähköpyörää kuten muitakin polkupyöriä saa säilyttää ja pitää ensisijaisesti säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa, kun sähköpyörän akku irrotetaan, säilytetään ja ladataan asuinhuoneistossa.Asemakaavamääräykset voivat velvoittaa yhtiötä järjestämään lukollisen polkupyörävaraston. Taloyhtiön hallituksella on toimivalta päättää yhtiön yhteisten ja yleisten tilojen käytöstä lain, yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokouksen päätösten asettamissa rajoissa.Sähköpyörän säilyttäminen pyörävarastossa ei poikkea tavallisesta polkupyörästä, kun akkua säilytetään asuinhuoneistossa. Paloturvallisuusriski liittyy pääosin akun lataamiseen.Missä sähköpyörän akkua saa ladata?Turvallisin tapa on ladata akku käyttöohjeen mukaisesti valvotusti huoneistossa kotona valveilla ollessa. Yöaikaan tapahtuvaa latausta tulee välttää kotonakin. Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia. Mikä tahansa sähkölaite voi vaurioitua sisäisesti ja sytyttää tulipalon vikatilanteessa.Valvotulla lataamisella tarkoitetaan sitä, että asukas on hereillä ja huomaa, mikäli kotona huoneistossa latauksessa oleva akku syttyy. Akku on hyvä ladata paikassa, jossa ei ole syttyvää materiaalia lähellä eikä etenkään latauksessa olevan akun yläpuolella. Kun taloudessa on monia litiumioniakuilla varustettuja sähkölaitteita aina kännykästä sähköpyörien akkuun asti, turvallisuuden kannalta olisi suositeltavaa hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumakkupalon sammuttamiseen.Voiko taloyhtiö kieltää latauksen yhteisissä tiloissa?Pääsääntö on, että sähköpyörän akkua ei saa ladata taloyhtiön pyörävarastossa – taloyhtiön ei siis tarvitse erikseen kieltää sitä. Sähköpyörissä käytetään yleensä tehokkaita litiumioniakkuja, jotka palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa.Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia, joten ne on varsin vaivatonta irrottaa sähköpyörän rungosta ja kantaa lataamista varten sisälle kotiin.Näin ollen on suositeltavaa, että akkuja ei jätetä latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastoon, vaan akku otetaan pyörästä irti ja ladataan valvotusti asunnon sisätiloissa. Tällöin ei myöskään tarvitse miettiä sähkönkulutuksesta taloyhtiölle aiheutuneita kustannuksia, kun asukas maksaa lataussähkönsä itse asuinhuoneiston sähkömittarin mukaan.Mikäli taloyhtiö kuitenkin sallii sähköpyörän latauksen pyörävarastossa jostakin syystä, esim. pyörässä ei ole irrotettavaa akkua tai jostakin muusta syystä, tulee pyörävarastossa tapahtuvan latauksen osalta ottaa huomioon seuraavat turvallisuusasiat.Pyörävarastossa pitää olla toimiva palovaroitin, sammutusvälineet ja mahdollisimman vähän palokuormaa. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumioniakkupalon sammuttamiseen. Pyörävarastoon on hyvä hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Kun ladataan akkua pyörävarastossa, on suositeltavaa keskeyttää lataus yöksi irrottamalla laturi, esimerkiksi siten, että laittaa pyörän lataukseen iltapäivällä töistä tullessa ja sitten muutaman tunnin kuluttua irrottaa laturin yöksi samalla kun vaikkapa vie roskapussin jätehuoneeseen. Edellä mainitusta huolimatta akku pitäisi ensisijaisesti säilyttää ja ladata kotona huoneistoissa, jossa lataaminen tapahtuu valvotusti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka maksaa sähköpyörän lataussähkön?Vuositasolla sähköpyörän lataamisesta aiheutuvat kustannukset ovat edullisia. Motivan julkaiseman pyöräpysäköintioppaan mukaan puhutaan korkeintaan noin 10 euron kustannuksesta vuodessa. Tekniikan Maailman käyttötestissä laskettiin sähköpyöräilyn lisäävän sähkölaskua noin viidellä eurolla vuodessa ajomatkan ollessa 3 000 km. (TM 1B/2021).Mikäli yhtiössä päätetään sallia sähköpyörien lataus pyörävarastossa, tulisi yhtiökokouksessa sopia sähkönkäytöstä perittävästä pienestä lataussähkömaksusta asukkaiden oikeudenmukaisen kohtelun vuoksi. Yhtiökokous voi päättää akkujen lataajille pienen käyttökorvauksen, jossa huomioidaan pyörävarastossa ladattavan sähköpyörän kuluttama sähkö. Mikä on sähköpyörä? Katukielellä sähköpyörällä tarkoitetaan useimmiten sähköavusteista polkupyörää, jossa on akusta energiansa ottava sähkömoottori auttamassa pyöräilijää etenemisessä. Liikenteessä sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa erillistä liikennevakuutusta. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W ja moottorin avustus saa toimia vain poljettaessa ja avustuksen on kytkeydyttävä pois pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Sähköavusteisilla ja sähkökäyttöisillä polkupyörillä on eroja, joilla on merkittäviä vaikutuksia vakuutuksiin, ajoneuvon paikkaan ajoradalla, rekisteröintiin, ajokorttivaatimuksiin, jokamiehen oikeuksien voimassaoloon ja liikennejuopumusrangaistuksiin. Sähköpyörien luokittelu lain mukaan: Sähköavusteinen polkupyörä (sähkömoottori avustaa vain poljettaessa, enintään 250 W teholla enintään 25 km/h nopeuteen saakka). Ei tarvitse liikennevakuutusta. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 1 kW ja 25 km/h) L1e-A kevyt kaksipyöräinen moottoriajoneuvo. ”Pienitehoinen mopo”. Tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 4 kW ja 45 km/h) L1e-B. ”Kaksipyöräinen mopo”. Rekisteröidään mopoksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (yli 4 kW–11 kW, yli 45 km/h) L3e-A1. ”Pienitehoinen moottoripyörä”. Rekisteröidään moottoripyöräksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähköpyörissä ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa (esimerkiksi tasapainoskootterit eli leijulaudat sekä sähköpotkulaudat) käytetään suhteellisen kookkaita (useamman kilon painoisia) litiumioniakkuja. Sähköpyörien tehokkaiden ja kookkaiden litiumioniakkujen latausaika (80 prosentin lataukseen) on tyypillisesti 3–6 tuntia. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kiinteistöliitto, Motiva, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, kanditaatintyö 2020, Tukes, STEK, TA.fi, Realia isännöinti Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!