14.5.2021 Liikenne Saako sähköpyörää ladata pyöräkellarissa? – aihe puhuttaa taloyhtiöissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien akkujen lataus puhuttaa taloyhtiöissä. Kaikkialla ei ole sovittu kuka maksaa lataussähkön – myös palovaara pohdituttaa. Sähköavusteisten polkupyörien eli sähköpyörien suosio kasvaa nopeasti.Sähköpyörien yleistyminen aiheuttaa monissa taloyhtiöissä uusia tilanteita ja parranpärinääkin – juuri nyt olisi hyvä tehdä taloyhtiöissä yhteisiä päätöksiä sähköpyörien säilytyksen ja latauskäytäntöjen suhteen.Taloyhtiöissä sähköpyöriin liittyy monia kysymyksiä, jotka puhuttavat asukkaita. Tämä artikkeli vastaa niihin!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköpyörien säilytys pyörävarastossaSähköpyörää kuten muitakin polkupyöriä saa säilyttää ja pitää ensisijaisesti säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa, kun sähköpyörän akku irrotetaan, säilytetään ja ladataan asuinhuoneistossa.Asemakaavamääräykset voivat velvoittaa yhtiötä järjestämään lukollisen polkupyörävaraston. Taloyhtiön hallituksella on toimivalta päättää yhtiön yhteisten ja yleisten tilojen käytöstä lain, yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokouksen päätösten asettamissa rajoissa.Sähköpyörän säilyttäminen pyörävarastossa ei poikkea tavallisesta polkupyörästä, kun akkua säilytetään asuinhuoneistossa. Paloturvallisuusriski liittyy pääosin akun lataamiseen.Missä sähköpyörän akkua saa ladata?Turvallisin tapa on ladata akku käyttöohjeen mukaisesti valvotusti huoneistossa kotona valveilla ollessa. Yöaikaan tapahtuvaa latausta tulee välttää kotonakin. Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia. Mikä tahansa sähkölaite voi vaurioitua sisäisesti ja sytyttää tulipalon vikatilanteessa.Valvotulla lataamisella tarkoitetaan sitä, että asukas on hereillä ja huomaa, mikäli kotona huoneistossa latauksessa oleva akku syttyy. Akku on hyvä ladata paikassa, jossa ei ole syttyvää materiaalia lähellä eikä etenkään latauksessa olevan akun yläpuolella. Kun taloudessa on monia litiumioniakuilla varustettuja sähkölaitteita aina kännykästä sähköpyörien akkuun asti, turvallisuuden kannalta olisi suositeltavaa hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumakkupalon sammuttamiseen.Voiko taloyhtiö kieltää latauksen yhteisissä tiloissa?Pääsääntö on, että sähköpyörän akkua ei saa ladata taloyhtiön pyörävarastossa – taloyhtiön ei siis tarvitse erikseen kieltää sitä. Sähköpyörissä käytetään yleensä tehokkaita litiumioniakkuja, jotka palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa.Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia, joten ne on varsin vaivatonta irrottaa sähköpyörän rungosta ja kantaa lataamista varten sisälle kotiin.Näin ollen on suositeltavaa, että akkuja ei jätetä latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastoon, vaan akku otetaan pyörästä irti ja ladataan valvotusti asunnon sisätiloissa. Tällöin ei myöskään tarvitse miettiä sähkönkulutuksesta taloyhtiölle aiheutuneita kustannuksia, kun asukas maksaa lataussähkönsä itse asuinhuoneiston sähkömittarin mukaan.Mikäli taloyhtiö kuitenkin sallii sähköpyörän latauksen pyörävarastossa jostakin syystä, esim. pyörässä ei ole irrotettavaa akkua tai jostakin muusta syystä, tulee pyörävarastossa tapahtuvan latauksen osalta ottaa huomioon seuraavat turvallisuusasiat.Pyörävarastossa pitää olla toimiva palovaroitin, sammutusvälineet ja mahdollisimman vähän palokuormaa. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumioniakkupalon sammuttamiseen. Pyörävarastoon on hyvä hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Kun ladataan akkua pyörävarastossa, on suositeltavaa keskeyttää lataus yöksi irrottamalla laturi, esimerkiksi siten, että laittaa pyörän lataukseen iltapäivällä töistä tullessa ja sitten muutaman tunnin kuluttua irrottaa laturin yöksi samalla kun vaikkapa vie roskapussin jätehuoneeseen. Edellä mainitusta huolimatta akku pitäisi ensisijaisesti säilyttää ja ladata kotona huoneistoissa, jossa lataaminen tapahtuu valvotusti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka maksaa sähköpyörän lataussähkön?Vuositasolla sähköpyörän lataamisesta aiheutuvat kustannukset ovat edullisia. Motivan julkaiseman pyöräpysäköintioppaan mukaan puhutaan korkeintaan noin 10 euron kustannuksesta vuodessa. Tekniikan Maailman käyttötestissä laskettiin sähköpyöräilyn lisäävän sähkölaskua noin viidellä eurolla vuodessa ajomatkan ollessa 3 000 km. (TM 1B/2021).Mikäli yhtiössä päätetään sallia sähköpyörien lataus pyörävarastossa, tulisi yhtiökokouksessa sopia sähkönkäytöstä perittävästä pienestä lataussähkömaksusta asukkaiden oikeudenmukaisen kohtelun vuoksi. Yhtiökokous voi päättää akkujen lataajille pienen käyttökorvauksen, jossa huomioidaan pyörävarastossa ladattavan sähköpyörän kuluttama sähkö. Mikä on sähköpyörä? Katukielellä sähköpyörällä tarkoitetaan useimmiten sähköavusteista polkupyörää, jossa on akusta energiansa ottava sähkömoottori auttamassa pyöräilijää etenemisessä. Liikenteessä sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa erillistä liikennevakuutusta. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W ja moottorin avustus saa toimia vain poljettaessa ja avustuksen on kytkeydyttävä pois pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Sähköavusteisilla ja sähkökäyttöisillä polkupyörillä on eroja, joilla on merkittäviä vaikutuksia vakuutuksiin, ajoneuvon paikkaan ajoradalla, rekisteröintiin, ajokorttivaatimuksiin, jokamiehen oikeuksien voimassaoloon ja liikennejuopumusrangaistuksiin. Sähköpyörien luokittelu lain mukaan: Sähköavusteinen polkupyörä (sähkömoottori avustaa vain poljettaessa, enintään 250 W teholla enintään 25 km/h nopeuteen saakka). Ei tarvitse liikennevakuutusta. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 1 kW ja 25 km/h) L1e-A kevyt kaksipyöräinen moottoriajoneuvo. ”Pienitehoinen mopo”. Tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 4 kW ja 45 km/h) L1e-B. ”Kaksipyöräinen mopo”. Rekisteröidään mopoksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (yli 4 kW–11 kW, yli 45 km/h) L3e-A1. ”Pienitehoinen moottoripyörä”. Rekisteröidään moottoripyöräksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähköpyörissä ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa (esimerkiksi tasapainoskootterit eli leijulaudat sekä sähköpotkulaudat) käytetään suhteellisen kookkaita (useamman kilon painoisia) litiumioniakkuja. Sähköpyörien tehokkaiden ja kookkaiden litiumioniakkujen latausaika (80 prosentin lataukseen) on tyypillisesti 3–6 tuntia. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kiinteistöliitto, Motiva, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, kanditaatintyö 2020, Tukes, STEK, TA.fi, Realia isännöinti Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja