3.2.2023

Saatavuushaasteet vaivaavat myös moottoripyöriä – rekisteröinneissä silti viides kasvun vuosi

moottoripyörät bussikaistoille

Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit kasvoivat viime vuonna 2,9 prosenttia. Moottoripyörien ensirekisteröinnit ovat kasvaneet viitenä vuonna peräkkäin.

Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit ovat kasvaneet viitenä viimeisenä vuotena. Viime vuonna moottoripyörien ensirekisteröinnit nousivat 2,9 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kaikkein eniten ensirekisteröinnit kasvoivat pienemmissä kuutioluokissa, jotka nousivat 12 prosenttia viime vuonna edellisvuoteen nähden.

– Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla, sanoo Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.

Isojen 756-kuutioisten ja sitä suurempien moottoripyörien kysynnässä nähtiin suurin nousu pari vuotta sitten. Vuonna 2020 rekisteröinneissä tehtiin peräti 28 prosentin harppaus, ja vuosina 2021 ja 2022 palattiin kohti normaalitasoa.

– Suuremmissa pyörissä painopiste on ollut monikäyttöisissä Adventure-pyörissä, tämä trendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan, Tuomisto kertoo.

Toteutuneet rekisteröinnit eivät kerro koko totuutta alasta, sen kysynnästä ja trendeistä, sillä lähes kaikki moottoripyörävalmistajat ovat kertoneet kärsineensä edelleen autoalan tavoin saatavuushaasteita. Autoalan tapaan alkaneelle vuodelle ennustetaan parempaa ja saatavuus näyttää paremmalta sekä uusien mallien tuotannon että jälleenmyyjien varastosta löytyvien pyörien osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaismarkkina kasvanut usean vuoden ajan

Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut peräti 30 prosenttia vuodesta 2017.

– Moottoripyöräilyn suosiosta kertoo se, että inflaation laukkaamisesta huolimatta uusille moottoripyörille on kysyntää. Kiinnostus kohdistuu nyt edullisempiin laitteisiin. Viime vuosien komeiden myyntilukujen myötä moottoroitujen kaksipyöräisten satulaan on löytänyt vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi joukko uusia kuskeja, ja nähtäväksi jää, siirtyvätkö he kokemuksen karttuessa isompiin ja tehokkaampiin pyöriin, vai peräti sähköpyöriin, Jarkko Tuomisto sanoo.

Verotus ei kannusta sähkömoottoripyörän hankintaa

Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto uskoo, että lähivuosina sähkömoottoripyörien tarjonta kasvaa valtavasti, jos kaikki edellytykset niille toteutuvat.

– Näemme sähkömoottoripyörät alan seuraavana merkittävänä kehitysaskeleena. Teemme töitä, että niiden tarjonta ja kysyntä saataisiin kasvuun. Toistaiseksi aika ei ole vielä ollut kypsä. Alan tuotanto- ja materiaalikustannukset ovat olleet nousussa, ja tärkeistä komponenteista on ollut pulaa. Lisäksi mikään laki tai määräys ei toistaiseksi ohjaa valmistajia sähköpyörien suuntaan, Jarkko Tuomisto kertoo.

Yksi alan sähköistymistä jarruttava voima liiton mukaan on moottoripyörien epätasa-arvoinen verotus. Moottoripyörien autoveron taso on korkea henkilöautoihin verrattuna ja erittäin korkea (2,4-kertainen) suhteessa niiden CO2-päästöihin (lähde Suomen Motoristit ry).

– Verotus ei toistaiseksi kannusta sähkömoottoripyörän ostamiseen. Hankinnan yhteydessä perittävä autovero poistettiin sähköautoilta, mutta ei sähkömoottoripyöriltä. Olemme käynnistäneet edunvalvontatyön nopeuttaaksemme sähkömoottoripyörien markkinoille tuloa verotusta tasapäistämällä, Tuomisto sanoo.

Alalla pulaa myös osaajista

Monella toimialalla on tällä hetkellä pulaa erityisesti ammatillisen peruskoulutuksen saaneista osaajista, niin myös moottoripyöräalalla.

– Erityisesti asentaja- ja huoltohenkilöstöstä on pulaa. Sähköistyminen ja lisääntyvä elektroniikka tuovat uusia vaatimuksia työtehtäviin, mutta toisaalta tarjoavat toimialalle laajat mahdollisuudet houkutella mielenkiintoisiin tehtäviin uusia osaajia , Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Lauri Leskinen sanoo.

Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto aikoo tutkia eri keinoja, jotta alan yrityksiin saataisi uusia osaajia.

– Tulemme selvittämään mm. teknisiin tehtäviin johtavien koulutusten sisällön ja niiden vastaavuuden tosielämän työhön, täydennyskoulutuksen tarpeita, oppilaitosyhteistyön mahdollisuuksia ja aktivoidumme edelleen eri viestintäkanavissa, Leskinen sanoo.

Lähde Teknisen kaupan liitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat