17.1.2023

Autoala ennustaa kasvua tälle vuodelle – ”Saatavuusongelmat jatkuvat ainakin alkuvuoden”

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2022 vähemmän autoja kuin vuosikausiin. Tästä vuodesta on tulossa myös hankala, vaikka autoala ennustaakin jo parempaa.

Autoala ennustaa tälle vuodelle selkeää kasvua ja parempia näkymiä. Paljon se ei tosin tarvitse, sillä vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröitiin ennätysvähän uusia autoja.

Uusien autojen tuotannossa oli viime vuonna paljon erilaisia pullonkauloja, jotka pandemia ja Ukrainan sota aiheuttivat. Autoala on kärsinyt nyt pitkään uusien autojen saatavuusongelmista. Vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröitiin yhteensä 81 698 henkilöautoa ja 11 192 pakettiautoa.

– Saatavuusongelmat jatkuvat ainakin alkuvuoden, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

– Mutta valoa on tunnelin päässä, jonain päivänä se helpottaa. Vuoden jälkimmäisenä puoliskolla se aukeaa, eikä tässä ole kysymyksessä pelkkä Suomen tilanne ja siksi se ei purkaudu hetkessä. Siellä on miljoonia autoja tilauskannassa, Kallio sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes 100 000 henkilöautoa tänä vuonna

Autoalan tiedotuskeskuksen maanantaina julkaisema autoalan ennusteryhmän tekemä markkina-ennuste tälle vuodelle on 98 000 henkilöautoa ja 13 000 pakettiautoa. Vaikka kasvua viime vuoteen on, vielä ollaan kaukana siitä, että se vaikuttaisi esimerkiksi siihen, että Suomen vuodelle 2030 asettamat päästötavoitteet täyttyisivät.

Viime vuonna ensirekisteröidyistä uusista autoista sähköautoja oli 17,8 prosenttia. Nyt autoala ennustaa, että tänä vuonna ensirekisteröityjen henkilöautojen kokonaismäärästä sähköautoja olisi vuoden lopussa noin 25 prosenttia. Uusista autoista ladattavien hybridien sekä kevythybridien osuus kasvanee myös hieman, kun samalla perinteiset käyttövoimat, bensiini ja diesel käyttövoimina laskevat.

Dieselautot kuolevat todennäköisesti ensimmäisenä pois, ja monet autovalmistajat ovat jo jättäneetkin dieselit pois mallistoistaan. Viime vuonna uusista henkilöautoista enää 6,6 prosenttia oli dieselautoja. Vuonna 2021 dieselautojen osuus oli 8,5 prosenttia ja vuonna 2020 vielä 13,3 prosenttia.

Tavoite saavutetaan

Autoala uskoo, että kokonaistavoite, kuten myös sähköautojen tavoite saavutetaan. Tavoitetta tukevia seikkoja on lukuisia, kuten esimerkiksi se, että poikkeuksellisen korkea tilauskanta alkaa purkautua ja autoja saadaan enemmän toimitukseen. Lisäksi pandemiarajoitukset poistuvat kokonaan ja korkea työllisyys pitää yllä ihmisten ostovoimaa.

Mutta koska tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, myös ennustusta laskevat indikaattorit kuuluvat asiaan. Niitä ovat muun muassa talouden lyhytaikainen taantuma, kuluttajien alhainen luottamus talouteen sekä inflaation syömä ostovoima. Lisäksi energiamarkkinat ovat tällä hetkellä poikkeukselllisen epävarmat ja aihettavat energian hintavaihteluita. Tämä puolestaan vaikuttaa siihen, että kuluttajille tulee epävarmuutta siitä, mikä käyttövoima autoonsa tulisi valita. Komponenttipulakaan ei ole vielä kokonaan voitettu ja on mahdollista, että se muodostuu pitkäaikaiseksi. Autojen pitkät toimitusajat voivat puolestaan vähentää uusien autojen kysyntää. Poissuljettua ei ole sekään, että geopoliittinen tilanne kiristyy entisestään ja sotatilanne laajenee. Tämä puolestaan vaikuttaa voimakkaasti talouteen ja kotitalouksien hankintoihin.

Vaikka ladattavien hybridien ja sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on suuri, koko autokantaa uusien autojen ensirekisteröinnit muuttavat hitaasti. Täyssähköautoja koko autokannasta tällä hetkellä on noin 1,6 prosenttia ja ladattavia hybridejä 3,8 prosenttia. Suomen koko henkilöautokannasta dieselmoottorilla kulkee tällä hetkellä 26 prosenttia ja bensiinimoottorilla 63 prosenttia.

Kun autojen saatavuus on ollut huono ja romutukseen on päätynyt vähemmän autoja, autokannan keski-ikä Suomessa on jälleen noussut eikä päästötavoitteita nykymenolla mahdollisesti saavuteta.

Teksti Manu Tuppurainen Lähde Autoalan tilastokeskus

Luetuimmat