29.8.2018 Ajoneuvot Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihjeiden jälkeen paljastettu Opel GT X Experimental on kristallipallo saksalaismerkin uuteen tulevaisuuteen. Lyhyen kiusoittelukampanjan jälkeen esitelty Opel GT X Experimental on vihjaus saksalaismerkin uudesta tulevaisuudesta PSA-konsernissa. Viime syksynä julkistettu PACE!-strategia näkyy nyt konkreettisesti myös tulevien mallien muotoilussa.– PACE!-suunnitelmamme mukaisesti meillä on hyvin selkeä näkemys, miten Opelin tulevaisuudesta tehdään menestyksellinen. Arvojemme – German, approachable, exciting – määrittämän vahvan identiteetin painottaminen on kiinteä osa palatessamme kestävän menestyksen polulle. Konseptimallimme näyttää, miten nämä arvot heräävät eloon tulevissa tuotteissamme. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat toteuttaneet tämän uudessa Opel GT X Experimentalissa hienosti. Se tarjoaa selkeän käsityksen siitä, mikä on Opelin näkemys liikkumisen tulevaisuudesta, sanoi Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptilla tulevaisuuteenItse Opel GT X Experimental on kompakti katumaasturi (tai crossover, jos tykkää sellaisesta). Lyhyehköstä 4 063 millimetrin pituudesta huolimatta autossa on tilaa viidelle, joskin konseptiauto on varustettu vain neljällä varsinaisella istuimella. Pituudesta akselivälin osuus on 2 625 mm. Konseptiauton leveys on 1 830 mm ja korkeus antennia myöten on 1 528 mm, antaen autolle jämäkän olemuksen. Oman osansa ilmeeseen tekevät nykymittapuulla maltilliset 17-tuumaiset vanteet, joita on kuitenkin suurennettu visuaalisesti kumisilla kapseleilla ja pelaavat yhteen tummansinisten(!) renkaiden kanssa. Vanteissa näkyvä keltainen korostusraita toistaa korin makeaa värilinjaa, joka nähtiin jo Opelin edellisessä GT-konseptissa muutama vuosi sitten. Koristeraita on myös omiaan auttamaan ovien ja takaluukun vaatimien korisaumojen piilottamisessa.Huomiota on kiinnitetty painonsäästöön, Opelin mainitessa koko arkkitehtuurin olevan kevyt. Akusto on 50 kilowattitunnin litiumionitapaus, joka voidaan ladata langattomasti induktiolla. Akun varaustila voidaan tarkistaa auton ulkopuolelta kuljettajan takaoven kynnyksestä, sillä pienet koristekaiverretut kolmiot sisältävät näytön varaustilan näyttämiseksi.Keulalla merkittävin uudistus on Opel Vizoriksi nimetty uusi keulailme, joka käsittää niin tutun Blitz-logon kuin siivenmuotoiset huomiovalot. Sen lisäksi maski kätkee taakseen Matrix-lediajovalot sekä autonomisten järjestelmien ja ajoavustimien vaatimat kamerat ja sensorit. Vizor tulee olemaan Opel-mallien tunnus myöhemmin 2020-luvulla.Ulkoisesti Vizorilla on mielenkiintoien rooli myös uudessa muotokielessä. Opel Compassiksi nimetty muotokieli ankkuroituu keulalla juuri Vizorin jakamiin muotoihin pysty- ja vaakasuunnassa. Linjat toistuvat myöhemmin auton takaosassa, jolloin esimerkiksi etuvaloista alkanut vaakalinja kohtaa takavalot.GT X Experimental on Opelin mukaan varustettu kolmostason autonomialla, eli se kykenee selviytymään itsenäisesti useimmista ajotilanteista, mutta kuljettajan on oltava valmiina ohjaamaan tietyllä varoitusajalla. Sisustassa vallitseva idea on ollut yksinkertaistaminen, jota on höystetty viehkeillä graafisilla elementeillä. Jännittävien kuusikulmaisten kolmioiden käyttö istuimissa ja polkimissa muistuttaa hiukan Renault Trezorin kuusikulmatrendeistä.Konseptiauton mittaristoratkaisu on nimeltään Opel Pure Panel, jota on höystetty muutamalla pienemmällä apunäytöllä. Pure Panel ja uuden yksinkertaisemman ohjauspyörän keskiö muistuttavat tarkoituksella keulan uudesta maskista, Opel Vizorista. Yksinkertaisuutta on haettu myös tuuletussuulakkeiden kanssa, sillä muotoilun ansiosta kojelaudan pinta on sileä.Sisustassa on tosin muitakin pieniä ideoita. Istuinten pääntukien alle sijoitetut kaiuttimet ovat irroitettavat, joten ne voidaan ottaa mukaan auton ulkopuolelle. Vanteiden ja ohjauspyörän keskiössä oleva Opel Blitz -logo pysyy aina oikeassa asennossa. Onko Opelin ohjauspyörään siis haettu inspiraatiota takavuosien Citroën C4:stä?Ja sitten se nimiOpelille GT on ikoninen mallinimi myös myyntimallistossa, mutta vielä useammin kirjainyhdistelmä on nähty konseptiautojen kanssa. Vuonna 1965 esitelty Experimental GT oli ensimmäinen eurooppalaisen valmistama konseptiauto. Kaksi vuotta sitten nähtiin upea Opel GT Concept, joka toi jo monia tässäkin konseptiautossa nähtyjä ideoita esille.Nimessä oleva X taasen muistuttaa siitä, että katumaasturit kasvattavat Opelin arvioissa osuuttaan entisestään. Vuodelle 2021 arvio on jo, että 40% myydyistä Opeleista on korkeita malleja.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa