29.11.2021 Liikenne Sähköauto tulee – havahduttavatko auton keinoäänet? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien sähköauton keinoäänet ovat muuttuneet pakollisiksi ja heinäkuusta 2023 alkaen ne eivät ole enää kytkettävissä pois päältä. Hiljaa hiipivät sähköautot vaativat malttia, ennakointia ja uudenlaista liikennesilmää – kaikilta liikkujilta. Liikenne sähköistyy kiihtyvällä tahdilla. Kuukausi kuukaudelta vahvistuva käyttövoimamurros tuo liikenteeseen lisää täyssähköautoja – ja uudenlaisia haasteita.Se mikä on ajomukavuuden kannalta miellyttävää, voi olla kanssaliikkujien turvallisuuden näkökulmasta myös ongelmallista. Haasteena on täyssähköautojen ajonaikainen hiljaisuus.Äänettömyys on mukavaa paitsi sähköautossa matkaaville, myös muille: sähkömoottorin voimin ajaminen aiheuttaa vähemmän ajomelua ympäristöön.Sähköauton matkustamossa on yleensä vaivatonta keskustella matkakumppanien kanssa tai antaa lempimusiikin hersytellä fiiliksiä. Matkaseuralaisena ei ole renkaiden rallatusta ja tuulen suhinoita kummempia hälyääniä.Kaupunki- ja taajamanopeuksissa – etenkin hyvillä tienpinnoilla – sähköauto etenee parhaimmillaan kuin sukkasillaan: liki tyystin äänettömästi. Alhaisissa nopeuksissa esimerkiksi kävelijät eivät äänihavaintojen perusteella välttämättä havahdu sähköauton tuloon.Liikennevakuutuskeskuksen teettämä taannoinen selvitys (joulukuu 2019) huomioi sekin tuoreen haasteen liikenteessä: ”Uusi vaaratyyppi sähköautoissa on niiden äänettömyydestä johtuva alttius kevyen liikenteen kanssa tapahtuville törmäyksille.”Moottorin vuonna 2018 koeajamassa Hyundai Ioniq Electric Style -sähköautossa oli kytkin, jonka VESS-lyhenne (Virtual Engine Sound System) tarkoittaa keinoääntä. Kuljettaja saattoi tässä automallissa kytkeä keinoäänen pois käytöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä sähköauton ääni syntyy?Yksi sähköauto ujeltaa vienosti, toinen vinkuu väkevämmin, ja äänekkäämmin kiihdytettäessä. Jarrujen toiminnasta mahdollisesti kuuluvat äänet yhtyvät ajoittain kuoroon.Sähköauton tyypilliset äänilähteet ovat sähkömoottorit ja taajuusmuuttajat. On tietty hyvä muistaa, että sähköautotkin ovat ominaisuuksiltaan yksilöitä, eikä täyssähköinen voimalinjakaan ole äänetön, vaikka hiljainen onkin. Eri sähköautomallien äänimaailmoissa on eroja.Sähköautoilijat ovat tottuneet siihenkin, että polttomoottoriautoille tyypillisen äänimaailman puuttuminen havahduttaa tunnistamaan uusia ajonaikaisia ääniä, joita tuottavat esimerkiksi töyssyissä suhahtelevat iskunvaimentimet.Varoitusäänestä pakollinenÄänettömyyden ongelma on havaittu päätöspöydissäkin, sillä aiempaan ja väljempään käytäntöön on muokattu uusi pakottavampi EU-tasoinen linjaus. Kaiken keskiössä on varoitusäänijärjestelmä AVAS, joka tulee sanoista Acoustic Vehicle Alerting System eli akustinen ajoneuvon varoitusjärjestelmä.Keinoääni on ollut pakollinen vuoden 2019 heinäkuun ensimmäisen päivän jälkeen julkaistavissa uusissa sähkö- ja hybridiautomalleissa, mutta vuoden 2021 heinäkuusta alkaen kaikki myytävät sähkö- ja hybridiautomallit on tullut varustaa AVAS-järjestelmällä. Miten keinoääni toimii?AVAS-järjestelmä toimii siten, että autossa on keinotekoinen moottoriääni ajettaessa alle 20 kilometrin tuntinopeudella ja aina peruutettaessa. Hybridiautoissa moottorin keinotekoista ääntä ei edellytetä käytettävän polttomoottorin käydessä.Keinoäänen käyttö tiukentuu, sillä heinäkuusta 2023 alkaen keinoääniominaisuus ei ole enää kytkettävissä pois päältä. Toistaiseksi tämä poiskytkentä on mahdollista, mikäli kuljettaja haluaa näin toimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMillainen ääni havahduttaa?EU-asetus ei määritä tarkoin millainen sähköauton tai hybridiauton varoitusäänen täytyy olla.– Äänen tulisi muistuttaa etenevän auton tyypillistä ääntä, Destiassa johtavana asiantuntijana työskentelevä Tapio Heiskanen pohtii.Liikenneturvallisuus on ollut Heiskasen sydäntä lähellä jo pitkään, sillä hän työskenteli aiemmin Liikenneturvassa yhteyspäällikkönä. Heiskasen nykytyöt painottuvat liikennesuunnitteluun näkökulmana liikenneturvallisuus. Myös sähköautojen lataushankkeet työllistävät. Heiskanen toimi edelleen myös Onnettomuustietoinstituutin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa.Jalankulkijoille ja pyöräilijöille sähköauton äänettömyys heikentää auton havaittavuutta, mikä pahimmillaan johtaa yllättäviin kohtaamisiin ja vaaratilanteisiin. Keinoäänen avulla sähköauto elämöi edetessään sen verran, että auton vierellä tai sen editse kulkevat jalankulkijat tai pyöräilijät havaitsevat auton olemassaolon.– Autojen äänet ovat tärkeä turvallisuustekijä myös kaikille näköongelmista kärsiville, Heiskanen toteaa.Äänitiedosto: Volkswagen ID.3 kiihdyttää 0-30+ km/h nopeuteen ja hidastaa sen jälkeen pysähdyksiin.Uudenlaista liikennesilmääHeiskanen perää sähköautoilijoilta valveutuneisuutta.– Liikenneturvallisuuden kannalta voimakkaasti kiihtyvät ja toisaalta ajoittain erittäin hiljaisesti etenevät sähköautot vaativat käyttäjiltään malttia ja liikennesilmää, Heiskanen kiteyttää.Heiskasen mukaan liikenteessä on oltava keskiössä se, että kukin viestii liikkumisaikeistaan ajoissa ja ennakoitavasti kaikille kanssakulkijoille.– Liikenneympäristössä täytyy minimoida väärinymmärrysten vaara.Tunnistettava ja jatkuva keinoääniHeiskasen näkemyksen mukaan ja yleisen liikenneturvallisuuden näkökulmasta on merkittävää, että sähköautojen ja sähköisesti etenevien hybridiautojen ajoäänet ovat tunnistettavia, jatkuvia ja kertovat kanssaliikkujille, että auto lähestyy.– Voi olla, että sähköautojen valmistajat haluavat erottautua kilpailijoistaan myös äänimaailman kautta, mutta erottautuminen ei saa heikentää autojen havaittavuutta.Omat kokemukset liikenteessä ovat vakuuttaneet keinoäänen tarpeesta. Tyypillisen ajoviikon aikana sähköauton ratissa käy useaan otteeseen niin, että jalankulkija tai pyöräilijä hoksaavat takaviistosta tai kulman takaa tulevan sähköauton vasta aivan viime tingassa.Oman kokemukseni mukaan erityisen hankalia ovat taajamissa sijaitsevilta asuintalojen pysäköintipihoilta tai liityntäpysäköintipaikoilta poistumiset, jolloin sähköautolla tai hybridillä ylitetään kevyen liikenteen väylä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto Video- ja ääniliitteet: Jaguar, Volkswagen Lähde: Liikennevakuutuskeskus / Gaia Consulting Oy: Loppuraportti: Sähköisten ajoneuvojen vakuuttamisen toimintaympäristö – nykytila ja lähitulevaisuusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”