2.8.2023 Liikenne Sähköautoilija, tunnetko latauksen aiempaa tiukemmat suositukset? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Sähköauton lataus on oikein toteutettuna hyvin turvallista”, asiantuntija muistuttaa. Asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä avaa tuoreimpia sähköajoneuvojen lataukseen liittyviä suosituksia. Ne on valmisteltu SESKO ry:n komiteassa, johon kuuluu 30 asiantuntijajäsentä eri tahoilta.Autoilun sähköistymiskehitystä seuraava Heikkilä työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.Uudessa suosituksessa on otettu huomioon asennusstandardien kiristyneet turvallisuusvaatimukset. Esimerkiksi vähäisen savunmuodostuksen kaapeleiden käyttö riskikohteissa ei ole enää suositus vaan vaatimus.Myös latausjärjestelmän säännöllisestä kunnossapidosta muistutetaan. Kuluttajille suunnattu osa suosituksesta on kirjoitettu kokonaan uudestaan. Tavoitteena on entistä selvempi ymmärrettävyys etenkin paloturvallisuuden kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea toteutus tuo turvaaHeikkilä korostaa, että sähköauton lataus on oikein toteutettuna hyvin turvallista.– Sähköalan ammattilaisen tekemä asennus on keino varmistua myös latauslaitetta syöttävän sähköverkon kunnosta.Heikkilä tuo esiin muitakin näkökohtia.– Sähköauton latausmahdollisuus nostaa asunnon arvoa siinä missä auton lämmitystolppakin. Monissa ratkaisuissa nämä saadaan samalla kertaa, jolloin kaikki autoilijat hyötyvät.SESKOn komitean sihteerinä suosituksen valmistelusta vastannut Vesa Linja-aho tuo esiin latauksen keskeiset ominaispiirteet.– Sähköautojen latauspisteiden asennuksista käytävässä keskustelussa keskitytään liikaa siihen, mitä mittauksia vaaditaan ja liian vähän työn huolelliseen jälkeen, Linja-aho huomauttaa.– Sähköauton lataamiseen liittyy suuri, toistuva, pitkäkestoinen ja ympärivuotinen sähkövirta ja huono liitos keskuksessa tai rasiassa voi johtaa tulipaloon.Suosituksen takana oleva SESKOn komitea vastaa sähköautojen latausjärjestelmiin liittyvästä standardoinnista Suomessa ja edustaa Suomea alan kansainvälisessä standardoinnissa.Standardeja riittää!Sähköajoneuvojen liittämiseen sähköverkkoon tarvitaan lukuisia standardeja, jotka koskevat esimerkiksi kiinteän sähköasennuksen vaatimuksia, mekaanisen, sähköisen ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden ja turvallisuuden varmistavia kytkentätarvike-, ohjaus- ja suojalaitestandardeja sekä sähköajoneuvojen latausjärjestelmästandardeja.SESKOsta kerrotaan, että sähköajoneuvojen akkujen varaamista ja ajoneuvon liittämistä sähköverkkoon käsitteleviä standardeja on lähes viisikymmentä.SESKOn tiedotteen mukaan ei riitä, että ”sähköajoneuvoon voidaan pelkästään siirtää sähköä sähköverkosta sen akkujen varaamiseksi, vaan latausjärjestelmän on kyettävä myös kommunikoimaan sähköverkon ja eri taustajärjestelmien kanssa, jotta mahdollistetaan sähköajoneuvojen älykäs lataus ja sähköverkon kuormitusten hallinta sekä käytetyn sähköenergian mittaus ja laskutus.”Yhteenveto sähköajoneuvojen turvallista lataamista käsittelevistä standardeista löytyy täältä. Mikä ihmeen SESKO ry? SESKO ry on sähköteknisen alan kansallinen standardointijärjestö. SESKOn asiantuntijaryhmien välityksellä suomalaiset teknologiaosaajat voivat osallistua standardien laadintaan, luoda uusia ratkaisuja sekä ennakoida tulevia käytäntöjä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: SESKO ry a:5:{i:0;s:6:"130970";i:1;s:6:"134014";i:2;s:6:"103929";i:3;s:6:"126269";i:4;s:6:"110953";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa