21.8.2023 Autoilu Sähköautojen latauspaikkojen toimintavarmuus puhuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori kysyi asiantuntijoilta millä tasolla Suomen julkiset latauspaikat ovat ja mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi voidaan tehdä. Julkisten sähköautojen latauspaikkojen ajoittaiset toimintahäiriöt kismittävät autoilijoita. Mutta mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi olisi tehtävissä ja millä tasolla Suomen latauspaikkojen tilanne Suomessa on toimintavarmuuden suhteen? Lähestymme asiaa latausalaa tarkoin seuraavien asiantuntijoiden voimin.Moottori kertoi kesäkuussa, että Suomessa on liikenteessä yli 53 000 täyssähköautoa ja 1 700 CCS-standardin mukaista latauspistettä. Yhtä täyssähköä kohden on siten 31 latauspistettä.Briteissä julkisten latausasemien pitää olla käytännössä aina toiminnassa, velvoittaa lakiluonnos, joka koskee pika- ja suurteholatausasemia eli latauspisteitä, joista sähköautoilija tai ladattavalla hybridillä liikkuva autoilija saa ladattua virtaa yli 22 kilowatin teholla.Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä seuraa Energiateollisuus ry:ssä liikenteen sähköistymiskehitystä – ja tuntee hyvin latausarjen haasteet.Heikkilän kokemuksen mukaan Suomessa julkiset latausasemat toimivat varsin hyvin.– Kyllä toimivat.Heikkilä nostaa esiin vähäisen käytännön harmin.– Jonkin verran on ollut latausliittimen väljästä standardoinnista johtuvia latauksen aloitusvaikeuksia. Näistä pääsee yli siten, että hieman painaa latausliitintä autoa vasten, kunnes lataus on alkanut. Kyse on yksinkertaisesti auton mekaanisen lukitussalvan osumisesta latausliittimessä olevaan koloon, Heikkilä arvioi.– Ajan kanssa tämä tulee kuntoon.Lataussovellusten toimivuudessa on kuitenkin toivomisen varaa.– Lataussovelluksista on raportoitu myös jonkin verran ongelmia. Itse käytän pääasiassa RFID-tunnisteita, jotka ovat toimineet luotettavasti viimeiset kuusi vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonen tahon yhteistyölläAutoilija ei tule ehkä ajatelleeksi, että latausaseman toteuttaminen ja toimintakuntoisena ylläpitäminen vaativat monen eri tahon yhteistyötä ja osaamista. Latausasemaverkoston rakentajan näkökulmasta toimintavarmuuden takaaminen on haaste, sillä toteuttavia osapuolia on useita.– Uudemmat latausasemat tuppaavat olemaan suhteellisen luotettavia, AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala arvioi.Autoliitto on rakentamassa valtakunnallista latausasemien verkostoa, kuten Moottori on uutisoinut esimerkiksi otsikolla Autoliiton ensimmäinen sähköautojen latausasema avattiin Iittalassa.Latausasemat syntyvät eri toimijoiden yhteistyöllä.– Osapuolia on kuitenkin monta eli paikallinen sähköyhtiö (liittymä), kiinteistön sähkökeskus, asennus/ylläpitoyhtiö, latauslaitteiston valmistaja ja taho, joka hoitaa tunnistautumisen ja maksutapahtumat, Rajala luettelee.– Kun ongelma syntyy, sen selvittämiseen ja ratkomiseen menee aina hieman (eri osapuolien kesken) aikaa. Laitteisto täytyy myös useimmiten käydä buuttaamassa paikan päällä.– Laitteistot tulee myös aika-ajoin huoltaa mikä tarkoittaa toimintakunnon läpikäyntiä, flektien imurointia, suodatinten vaihtoa ja mahdollista softapäivitystä, jotta toimintakyky pysyy korkeana, Rajala taustoittaa.Tarvitaanko lain voimaa?Energiateollisuus ry:n Tuukka Heikkilä ei ihan heti lähtisi säätämään uusia lakipykäliä latausasemien toimintavarmuuden takaamiseksi.– Jos asiasta jotain päätetään säätää, niin se kannattaa tehdä EU-tasoisesti. Suomen ei kannata lähteä tässä sooloilemaan, sillä olemme pieni markkina-alue, Heikkilä linjaa.Autoliiton Niila Rajala ei myöskään näe julkisen latauksen korkeatasoisen toimintavarmuuden vaativan lakitarpeita.– Minusta tarpeetonta. On luonnollisesti latausoperaattoreiden intresseissä pitää yllä korkeaa käytettävyyttä ja toisaalta pian myös kuluttajalla alkaa olla riittävästi vaihtoehtoja, Rajala toteaa.Hänellä on kuitenkin yksi latauksen hintaa koskeva toive.– Pikemminkin voisi säädellä latauksen roaming-vierailuiden hinnoittelua ympäri Eurooppaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:9:{i:0;s:6:"130867";i:1;s:6:"138863";i:2;s:6:"119933";i:3;s:6:"138713";i:4;s:5:"91972";i:5;s:6:"142071";i:6;s:6:"132048";i:7;s:6:"123616";i:8;s:6:"140097";} Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?