21.8.2023 Autoilu Sähköautojen latauspaikkojen toimintavarmuus puhuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori kysyi asiantuntijoilta millä tasolla Suomen julkiset latauspaikat ovat ja mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi voidaan tehdä. Julkisten sähköautojen latauspaikkojen ajoittaiset toimintahäiriöt kismittävät autoilijoita. Mutta mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi olisi tehtävissä ja millä tasolla Suomen latauspaikkojen tilanne Suomessa on toimintavarmuuden suhteen? Lähestymme asiaa latausalaa tarkoin seuraavien asiantuntijoiden voimin.Moottori kertoi kesäkuussa, että Suomessa on liikenteessä yli 53 000 täyssähköautoa ja 1 700 CCS-standardin mukaista latauspistettä. Yhtä täyssähköä kohden on siten 31 latauspistettä.Briteissä julkisten latausasemien pitää olla käytännössä aina toiminnassa, velvoittaa lakiluonnos, joka koskee pika- ja suurteholatausasemia eli latauspisteitä, joista sähköautoilija tai ladattavalla hybridillä liikkuva autoilija saa ladattua virtaa yli 22 kilowatin teholla.Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä seuraa Energiateollisuus ry:ssä liikenteen sähköistymiskehitystä – ja tuntee hyvin latausarjen haasteet.Heikkilän kokemuksen mukaan Suomessa julkiset latausasemat toimivat varsin hyvin.– Kyllä toimivat.Heikkilä nostaa esiin vähäisen käytännön harmin.– Jonkin verran on ollut latausliittimen väljästä standardoinnista johtuvia latauksen aloitusvaikeuksia. Näistä pääsee yli siten, että hieman painaa latausliitintä autoa vasten, kunnes lataus on alkanut. Kyse on yksinkertaisesti auton mekaanisen lukitussalvan osumisesta latausliittimessä olevaan koloon, Heikkilä arvioi.– Ajan kanssa tämä tulee kuntoon.Lataussovellusten toimivuudessa on kuitenkin toivomisen varaa.– Lataussovelluksista on raportoitu myös jonkin verran ongelmia. Itse käytän pääasiassa RFID-tunnisteita, jotka ovat toimineet luotettavasti viimeiset kuusi vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonen tahon yhteistyölläAutoilija ei tule ehkä ajatelleeksi, että latausaseman toteuttaminen ja toimintakuntoisena ylläpitäminen vaativat monen eri tahon yhteistyötä ja osaamista. Latausasemaverkoston rakentajan näkökulmasta toimintavarmuuden takaaminen on haaste, sillä toteuttavia osapuolia on useita.– Uudemmat latausasemat tuppaavat olemaan suhteellisen luotettavia, AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala arvioi.Autoliitto on rakentamassa valtakunnallista latausasemien verkostoa, kuten Moottori on uutisoinut esimerkiksi otsikolla Autoliiton ensimmäinen sähköautojen latausasema avattiin Iittalassa.Latausasemat syntyvät eri toimijoiden yhteistyöllä.– Osapuolia on kuitenkin monta eli paikallinen sähköyhtiö (liittymä), kiinteistön sähkökeskus, asennus/ylläpitoyhtiö, latauslaitteiston valmistaja ja taho, joka hoitaa tunnistautumisen ja maksutapahtumat, Rajala luettelee.– Kun ongelma syntyy, sen selvittämiseen ja ratkomiseen menee aina hieman (eri osapuolien kesken) aikaa. Laitteisto täytyy myös useimmiten käydä buuttaamassa paikan päällä.– Laitteistot tulee myös aika-ajoin huoltaa mikä tarkoittaa toimintakunnon läpikäyntiä, flektien imurointia, suodatinten vaihtoa ja mahdollista softapäivitystä, jotta toimintakyky pysyy korkeana, Rajala taustoittaa.Tarvitaanko lain voimaa?Energiateollisuus ry:n Tuukka Heikkilä ei ihan heti lähtisi säätämään uusia lakipykäliä latausasemien toimintavarmuuden takaamiseksi.– Jos asiasta jotain päätetään säätää, niin se kannattaa tehdä EU-tasoisesti. Suomen ei kannata lähteä tässä sooloilemaan, sillä olemme pieni markkina-alue, Heikkilä linjaa.Autoliiton Niila Rajala ei myöskään näe julkisen latauksen korkeatasoisen toimintavarmuuden vaativan lakitarpeita.– Minusta tarpeetonta. On luonnollisesti latausoperaattoreiden intresseissä pitää yllä korkeaa käytettävyyttä ja toisaalta pian myös kuluttajalla alkaa olla riittävästi vaihtoehtoja, Rajala toteaa.Hänellä on kuitenkin yksi latauksen hintaa koskeva toive.– Pikemminkin voisi säädellä latauksen roaming-vierailuiden hinnoittelua ympäri Eurooppaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:9:{i:0;s:6:"130867";i:1;s:6:"138863";i:2;s:6:"119933";i:3;s:6:"138713";i:4;s:5:"91972";i:5;s:6:"142071";i:6;s:6:"132048";i:7;s:6:"123616";i:8;s:6:"140097";} Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 8.12.2024 Liikenneturvallisuus Autoilija – toimi näin onnettomuuspaikalla! 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä