7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelastusalan ohjeistus sähköautojen latauspaikkojen turvallisista järjestelyistä tuo esiin sähköautopalojen taltuttamisen moninaiset haasteet. Latauksessa olevien ja/tai pysäköityjen sähköautojen palot ovat olleet harvinaisia, mutta uhkiin on varauduttu. Pelastusala on laatinut ohjeistuksen sähköautojen latauspaikkojen turvallisista järjestelyistä. Taustalla ovat sähköautopalojen taltuttamisen haasteet.Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston näkemykset on koottu raporttiin nimeltä Sähköajoneuvojen latauspisteet kiinteistöissä ja pelastustoiminnan edellytysten huomioiminen.Raportin johdannossa todetaan, että sähköautojen akkupalot ovat tavanomaiseen autopaloon verraten haasteellisempia ja pitkäkestoisempia tilanteita pelastuslaitokselle.Raportissa tähdennetään, että mahdollisten sähköautopalojen luonteen vuoksi on tärkeää, että ”pelastustoiminnan näkökulmat otetaan huomioon” sähköautojen latauspisteitä suunniteltaessa. Näiden näkökulmien huomioiminen parantaa raportin mukaan myös henkilöturvallisuutta ja mahdollistaa pysäköintitilojen nopeamman käyttöönoton tulipalon jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySavukaasuja ja uudelleen syttymistä”Akkupalon tiedetään muodostavan merkittävän uudelleensyttymisriskin, mikäli paloa ei saada jäähdytettyä riittävästi. Tämä johtuu siitä, että kuumentuneet akut muodostavat kemiallisten reaktioiden myötä itsessään kaikkia palamiseen tarvittavia elementtejä (happi, lämpö, palava aine ja katkeamaton ketjureaktio). Litiumioniakkupalon tiedetään myös muodostavan palo- ja savukaasuja, joista osa on myrkyllisempiä perinteiseen autopaloon verrattuna”, raportissa todetaan.Raportin mukaan sähköautopalossa pelastustoiminnalle suurimman haasteen muodostaa sammutusveden kohdistaminen suoraan akkuihin.”Tämän vuoksi on oletettavaa, että sähköauton palo on pitkäkestoisempi tapahtuma kuin tavanomaisen polttomoottoriauton palo.”Sähköasennukset kuntoonKaiken pohjana latauspisteille on tietty se, että ne on asennettu oikein. Siitä määrää laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020).Latauspoisteiden suunnitteluvaiheessa tulisi pelastusalan ohjeistuksen mukaan selvittää syöttävän sähköjärjestelmän kuormitus. Selvityksessä tulisi huomioida olemassa olevan sähköjärjestelmän kulutuskapasiteetti ja mahdollinen kiinteistön sähköliittymän muutostarve.Ulkolataus jos mahdollistaRaportin perusohjeena on, että sähköajoneuvojen latauspaikaksi valitaan ulkoalue.Jos latauspisteet sijaitsevat sisätiloissa pysäköintilaitoksessa, on suositeltavaa sijoittaa latauspisteet ”maantasokerrokseen tai kerroksissa ulos- ja sisäänajoreittien läheisyyteen.”Latauspisteen sijainnilla on merkitystä, mikäli sähköajoneuvo on tarpeen hinata ulos. Jyrkät ajoluiskat, matalat kerroskorkeudet, hidasteet ja ahtaat tilat vaikeuttavat uloshinausta.Jos tilassa ei ole automaattista sammutuslaitteistoa, suosittaa raportti, ettei latauspisteitä sijoiteta vierekkäin, jottei ole vaaraa usean sähköauton samanaikaisesta palosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkusammutus ammattilaisilleMoniin tavanomaisiin palotyyppeihin verrattuna sähköautopalossa on syytä käyttäytyä totutusta poikkeavasti.”Akkupalossa muodostuvien myrkyllisten kaasujen vuoksi muiden kuin pelastuslaitoksen riittävillä suojavarusteilla varustetun henkilöstön ei tule pyrkiä rajoittamaan tai sammuttamaan sähköauton akkupaloa”, ohjeistaa raportti.Tästä syystä sähköautojen latauspisteiden läheisyyteen ei ole tarpeellista sijoittaa erityisesti akkupaloa varten tarkoitettuja alkusammutusvälineitä. Lämpimät pysäköintilaitosten mahdolliset pikapalopostit ovat sitä vastoin hyödyllisiä, sillä pelastushenkilöstö voi käyttää niitä hyväkseen nopeaa jäähdytystä ajatellen.Sammutusveden saanti turvattavaSähköautojen sammuttaminen vaatii runsaasti jäähdytysvettä. Tämän takaamiseksi raportissa suositellaan pysäköintilaitoksiin asennettavaksi kiinteät sammutusvesiputkistot ”mikäli etäisyys (pelastuslaitoksen letkujen selvitysmatka) sammutusreitin maanpinnan tasosta kauimmaiseen sähköauton latauspisteeseen on yli 70 metriä.”Pelastusalan huolena on myös savunpoisto toimivuus eritoten maanalaisissa pysäköintitiloissa. Raportti suosittaa pelastustoimen edellytysten takaamiseksi savunpoiston mitoituksen kasvattamista.Sammutusreitit kuntoonRaportin ohjeistus on kattava, joten sähköautojen latauspisteiden suunnittelussa on otettava useita asioita huomioon.Esimerkiksi sammutusreitit pelastustoimille tulisi järjestää siten, että mahdollista palokohdetta pystytään lähestymään vähintään kahdesta eri suunnasta.Ja mikäli latauspistetilassa on pelkästään yksi savunpoiston imupiste, tulisi ainakin yksi sammutusreitti olla käytettävissä siten, että mahdollista palokohdetta pystyttäisiin lähestymään ilmavirtauksen yläpuolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka jännitteettömäksi?Ohjeistus suosittaa järjestelmäksi ns. hätäseis-painiketta tai turvakytkin. Kaikkien latauspisteiden jännitteettömäksi tekeminen tulisi siis olla mahdollista yhdestä keskitetystä paikasta ilman, että joudutaan kytkemään sähköt pois kiinteistön pääkatkaisijasta.Laajemmissa pysäköintilaitoksissa latauspisteiden jännitteettömäksi tekeminen voi olla järjestetty esimerkiksi kerroksittain.Luontevaa ja turvallista olisi, jos paikka, josta latauspisteet tehdään jännitteettömäksi, on sijoitettu siten, että sinne voidaan kulkea menemättä pysäköintitilaan, jossa latauspisteet sijaitsevat. Paikakan tulisi olla myös selkeä opastus.Mikä kumppanuusverkosto?Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston toiminta alkoi jo vuonna 2008. Verkosto on Suomen kaikkien 21 pelastuslaitoksen vapaaehtoinen yhteenliittymä. Sen tavoitteena on kehittää pelastuslaitosten toimintaa siten, että palvelut kansalaisille ovat laadukkaita, tehokkaita, taloudellisia ja perustuvat yhdenmukaiseen tulkintaan voimassa olevista säädöksistä ja määräyksistä. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”