5.9.2023 Ajoneuvot Sähköautojen pikalatauksen vaikutuksesta akun kapasiteettiin ristiriitaista tietoa – ainakaan Tesloissa ei olisi ehkä niin suurta vaikutusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori uutisoi aiemmin, että sähköautojen pikalataus heikentäisi sähköautojen akkujen kapasiteettia. Teslan kohdalla kapasiteetti saattaa heikentyä vähemmän kuin muilla autoilla. Sähköautojen akun kunto on kysymys, mikä mietityttää sähköautoilijaa. Käytetyn sähköauton ostaja miettii, että millainen sähköauton akun kunto mahtaa olla – ja sähköautoilija miettii, että miten pitkään sähköauton akku pysyy hyvässä kunnossa ja onko edessä kenties kallis remontti.Moottori uutisoi aiemmin, että sähköautojen akkujen kapasiteetti heikkeneejonkin verran, mikäli autoja pikaladataan paljon. Itävaltalaisen Aviloon sähköautojen akkutesteistä keräämän datan perusteella 200 000 kilometriä ajettujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin vielä 90 prosentin tasolla, jos auton akkua oli ladattu pääsääntöisesti hidaslatauksessa. Pikaladattujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin 17 prosenttia hidasladattuja autoja pienempi, kun sähköautoja oli ladattu pääasiassa pikalatauksessa. Tähän johtopäätökseen Aviloo tuli 22 testatun auton perusteella.Recurrent on myös kerännyt dataa sähköautojen akuista. Recurrent keskittyi tutkimuksessaan nimenomaan siihen, että miten pikalataus vaikuttaa akun kuntoon ja kapasiteetin heikkenemiseen. Tutkimuksen kohteena oli peräti 12 500 Teslaa, joista Model 3 -mallia 6 300 autoa ja Model Y -mallia 4 400 autoa.Recurrent on tullut siihen johtopäätökseen, että pikalataus ei merkittävästi heikennä Tesla-merkkisten akkujen kapasiteettiä.Recurrent vertasi autoja, joita ladataan vähintään 90 prosenttia ajasta pikalatauksella, autoihin, joita pikaladataan alle 10 prosenttia latausajasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKylmän akun pikalatausta syytä välttääMyös Aviloon Nikolaus Mayerhofer mainitsi, kun hän kertoi akkutesteistään suomalaiselle toimittajajoukolle, että heidän havaintonsa on, että Teslan kohdalla akun kapasiteetin vähenemisessä on hajontaa vähemmän, vaikka Tesloja olisi lähes yksinomaan pikaladattu.Recurrentin mukaan autojen lämpö-, jännite- ja akunhallintajärjestelmät ovat niin vahvat, että ne suojaavat akkujaan vaurioilta pikalatauksessa.Recurrent muistuttaa kuitenkin, että sähköautojen pikalatausta tulisi välttää äärimmäisessä kuumuudessa, jollei sähköauton akkua ole esivalmisteltu oikeaan lämpötilaan esimerkiksi siten, että autolla navigoidaan latauspisteelle. Monissa sähköautoissa akun esivalmisteltu lataustapahtumaa varten käynnistyy tällä tavalla.Sama koskee kylmässä lataamista. Auton akun esivalmistelu lataukseen kylmässä toimii samoin, että autolla, missä kyseinen ominaisuus on, navigoidaan latauslaitteelle tai autolla ajetaan sen verran, että akku ehtii lämmetä.Kun sähköautokanta ympäri maailmaa kasvaa, samalla niiden akkujen kestävyydestä saadaan yhä enemmän luotettavaa tietoa. Recurrentin tekemässä tutkimuksessa tutkittujen sähköautojen määrä oli erittäin suuri, peräti 12 500 ajoneuvoa.Lähde Recurrent Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää