5.9.2023

Sähköautojen pikalatauksen vaikutuksesta akun kapasiteettiin ristiriitaista tietoa – ainakaan Tesloissa ei olisi ehkä niin suurta vaikutusta

Moottori uutisoi aiemmin, että sähköautojen pikalataus heikentäisi sähköautojen akkujen kapasiteettia. Teslan kohdalla kapasiteetti saattaa heikentyä vähemmän kuin muilla autoilla.

Sähköautojen akun kunto on kysymys, mikä mietityttää sähköautoilijaa. Käytetyn sähköauton ostaja miettii, että millainen sähköauton akun kunto mahtaa olla – ja sähköautoilija miettii, että miten pitkään sähköauton akku pysyy hyvässä kunnossa ja onko edessä kenties kallis remontti.

Moottori uutisoi aiemmin, että sähköautojen akkujen kapasiteetti heikkeneejonkin verran, mikäli autoja pikaladataan paljon. Itävaltalaisen Aviloon sähköautojen akkutesteistä keräämän datan perusteella 200 000 kilometriä ajettujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin vielä 90 prosentin tasolla, jos auton akkua oli ladattu pääsääntöisesti hidaslatauksessa. Pikaladattujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin 17 prosenttia hidasladattuja autoja pienempi, kun sähköautoja oli ladattu pääasiassa pikalatauksessa. Tähän johtopäätökseen Aviloo tuli 22 testatun auton perusteella.

Recurrent on myös kerännyt dataa sähköautojen akuista. Recurrent keskittyi tutkimuksessaan nimenomaan siihen, että miten pikalataus vaikuttaa akun kuntoon ja kapasiteetin heikkenemiseen. Tutkimuksen kohteena oli peräti 12 500 Teslaa, joista Model 3 -mallia 6 300 autoa ja Model Y -mallia 4 400 autoa.

Recurrent on tullut siihen johtopäätökseen, että pikalataus ei merkittävästi heikennä Tesla-merkkisten akkujen kapasiteettiä.

Recurrent vertasi autoja, joita ladataan vähintään 90 prosenttia ajasta pikalatauksella, autoihin, joita pikaladataan alle 10 prosenttia latausajasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylmän akun pikalatausta syytä välttää

Myös Aviloon Nikolaus Mayerhofer mainitsi, kun hän kertoi akkutesteistään suomalaiselle toimittajajoukolle, että heidän havaintonsa on, että Teslan kohdalla akun kapasiteetin vähenemisessä on hajontaa vähemmän, vaikka Tesloja olisi lähes yksinomaan pikaladattu.

Recurrentin mukaan autojen lämpö-, jännite- ja akunhallintajärjestelmät ovat niin vahvat, että ne suojaavat akkujaan vaurioilta pikalatauksessa.

Recurrent muistuttaa kuitenkin, että sähköautojen pikalatausta tulisi välttää äärimmäisessä kuumuudessa, jollei sähköauton akkua ole esivalmisteltu oikeaan lämpötilaan esimerkiksi siten, että autolla navigoidaan latauspisteelle. Monissa sähköautoissa akun esivalmisteltu lataustapahtumaa varten käynnistyy tällä tavalla.

Sama koskee kylmässä lataamista. Auton akun esivalmistelu lataukseen kylmässä toimii samoin, että autolla, missä kyseinen ominaisuus on, navigoidaan latauslaitteelle tai autolla ajetaan sen verran, että akku ehtii lämmetä.

Kun sähköautokanta ympäri maailmaa kasvaa, samalla niiden akkujen kestävyydestä saadaan yhä enemmän luotettavaa tietoa. Recurrentin tekemässä tutkimuksessa tutkittujen sähköautojen määrä oli erittäin suuri, peräti 12 500 ajoneuvoa.

Lähde Recurrent

Kommentoi artikkelia