21.2.2020 Ajoneuvot Ranskalainen ratkaisu pienen toimintasäteen sähköautolla matkailuun: akkutraileri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun akun kapasiteetti ei riitä suunniteltuun roadtrippiin, ranskalainen EP Tender tarjoaa perässä raahattavaa akkupakettia. Markkinoilla on jo useampia edullisen luokan sähköautoja. Monen yhdistävä tekijä on niiden pienet ajoakut, jotka tarkoittavat tiuhempaa lataustarvetta pitkillä matkoilla.Ranskalainen yritys EP Tender uskoo keksineensä ratkaisun, jonka avulla hinnan ja toimintamatkan väliset kompromissit saadaan tasoitettua. Ei, ratkaisu ei ole perässä vedettävä dieselkäyttöinen generaattori, vaan perässä vedettävä akkupaketti.Yrityksen alkuperäinen idea tosin oli laittaa pieneen perävaunuun akkujen sijaan aggregaatti, tällaisia sähköauton sarjahybridiksi muuttavia keksintöjä on heillä yhä vuokrattavissa noin 20 kappaletta. Akkujen hintojen laskettua yritys päätti kuitenkin siirtyä suoraan akkuihin.EP Tender haluaa saada vuokrattavia perävaunujaan suosituimpien lomareittien varrelle sähköautoilla lomailevien elämän helpottamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisesti yhteistyöhön autonvalmistajien kanssaTarkoituksena on, että tulevaisuudessa sähköautoilijoiden täytyy vain ajaa kärryn eteen, odottaa sen itsenäistä autoon kytkeytymistä ja sen jälkeen nauttia ylimääräisen 60 kilowattitunnin tuomasta toimintamatkasta. Tämänhetkisen prototyypin kapasiteetti on 38 kWh, mutta valmistaja tähtää saamaan tuotantomalleihin 60 kWh.Yrityksen mukaan pyörillä kulkevan akuston vuokrahinta olisi noin 34 euroa.EP Tenderin toimitusjohtaja Jean-Babtiste Segard kertoi käyvänsä neuvotteluita ranskalaisten autonvalmistajien Renaultin ja PSA-ryhmän kanssa tehdasasennetuista vetokoukuista ja perävaunuihin sopivista liittimistä heidän sähköautoihin. EP Tenderin on tarkoitus toimia tulevaisuudessa ylläolevan videon näyttämällä tavalla.Tällä hetkellä moni täyssähköauto ei sovellu peräkärryn vetämiseen, mutta EP Tenderin mukaan tämä tulee muuttumaan vuonna 2022. Sitä ennen koukun ja liittimet voi asennuttaa 600 eurolla.Renault olikin yksi pioneereistä ratkaisemassa sähköautojen pitkän matkan ajamisen ongelmia. Vuonna 2008 autonvalmistaja teki yhteistyössä israelilaisen Better Placen kanssa vaihdettavia akkuja täyssähköautoihinsa. Yritysidea ei kuitenkaan kantanut pitkälle, Better Place ajautui konkurssiin vuonna 2013.Aerodynamiikkaa ja madallustaEP Tender painii tällä hetkellä akkutrailereidensa heikkojen kohtien parissa. Perävaunuja muun muassa suunnitellaan uusiksi paremman aerodynamiikan saavuttamiseksi. Lisäksi perävaunuihin sisällytetään toinen sarja pienempiä renkaita, jotka ohjaavat perävaunua peruutettaessa.Valmistaja tähtää yhden akkutrailerin kustannuksien olevan 10 000 euroa ja voittoa yritys tavoittelee vuodelle 2024, joka edellyttäisi 60 000 asiakasta vuokraamaan yhteensä 4 150 eri traileria.Lähde: Automotive News Europe, EP Tender Kuva ja video: EP Tender Lue lisää: Aerovanteilla 10 km lisää toimintamatkaa: BMW iX3 esittelee säästöpyöränsä Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Toimintamatka kasvaa: uusi Renault Zoe Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa