19.5.2021 Ajoneuvot Sähköauton lataaminen kotona: mitä eri tapoja siihen on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kotilataamiseen on monta eri tapaa. Yksinkertaisimmillaan se käy normaalin kotitalouspistorasian kautta, mutta paljon ajava saattaa haluta virtaa akkuun tätä tapaa nopeammin. Sähköautoilu on parhaimmillaan, kun autoa voi ladata kotona. Jos käytössä on vielä auton mukana tulevan suko-latauslaitteen sijaan suurempitehoinen latausasema,pelkällä yksinkertaisella latauskaapelin kytkemisellä autoon voi varmistaa, että akku on aina aamuisin täynnä. Lisäksi nimenomaan kotilatauksella sähköautoilu muodostuu edulliseksi – karkeasti voidaan puhua sadan kilometrin energian kustantavan siirtomaksuineen parisen euroa.Kun ladattavien autojen myynti kasvaa kaiken aikaa, kotilatausaseman hankkiminen on yhä useammalle ajankohtaista. Markkinoilla on jo nyt hurja määrä erilaisia latauslaitteita, joista omaan käyttöön parhaiten soveltuvan valitseminen voi olla vaikeaa – etenkin ensimmäistä ladattavaa autoa harkitsevalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuko: päivitettävä päivittäiskäyttöönAlkuun pääsee yleensä auton mukana joko vakio- tai lisävarusteena tulevalla latauslaitteella, joka liitetään normaaliin suko-kotitalouspistorasiaan. Tällaisen laturin teho on kuitenkin varsin heikko: useimmat niistä on rajoitettu toimimaan enimmilläänkin kahdeksan ampeerin virralla, mikä tarkoittaa vain noin 1,8 kilowatin lataustehoa. Tällä teholla esimerkiksi käyttötestiautomme Volkswagen ID.3:n tyhjästä täyteen lataaminen vie reilusti yli 30 tuntia. Vertailun vuoksi: kolmivaiheisella latausasemalla (latausteho 11 kilowattia) akku täyttyy noin viidessä ja puolessa tunnissa.Heikon lataustehon lisäksi suko-latauslaitteita kutsutaan usein tilapäislatauslaitteiksi, eli niitä ei suositella jatkuvaan käyttöön. Vaikka laki ei sitä kielläkään, esimerkiksi Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK:n mukaan kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään suuria ja jatkuvia virtamääriä, joten kiinteän latausaseman hankkiminen on suositeltavaa.Pienillä muutoksilla suko-latauslaitteitakin voi tosin käyttää huolettomammin. Etenkin taloyhtiöissä kätevä ensiaskel autojen lataamiseen on päivittää vanha lämmitystolppa paremmin latauskäyttöön soveltuvaan malliin, jossa on laadukkaammat pistokkeet ja ajastin myös lataukselle. Eräät tuotteet mahdollistavat myös erillisen energiamittauksen latauspistokkeille, jolloin sähköautoilijaa voidaan veloittaa ladatun energiamäärän mukaan.Auton latausnopeus ratkaiseeKiinteiden latausasemien hyvänä puolena on turvallisuuden lisäksi suurempi latausteho, joka monesti perustuu suurempien virtojen lisäksi useamman vaiheen hyödyntämiseen. Täytyy kuitenkin muistaa, että esimerkiksi kolmivaihelatausaseman huipputehon saa käyttöön ainoastaan, jos ladattava auto tukee kolmen vaiheen latausta. Auton latauksessa käyttämien vaiheiden määrän voi tarkistaa esimerkiksi Moottorin koeajojen tekniikkaboksista.Etenkin muutaman vuoden takaiset lataushybridit ja jopa osa täyssähköautoista tukee ainoastaan yhtä vaihetta, jolloin autolle ilmoitettu suurin AC-latausteho ei pidä suurimmassa osassa suomalaisia kotitalouksia paikkaansa.Esimerkiksi jos autolle ilmoitetaan lataustehoksi 7,3 kilowattia 1 x 32 A -virralla, siitä saa irti 16 A -sulakkeen kautta ainoastaan puolet, vaikka kodin latausasema tukisi kolmea vaihetta.Vain yhtä vaihetta pitkin lataavien autojen omistajillekin on mahdollista saada 16 A -sulakkeen takaa yli 3,6 kW:n latausteho muuntajatyyppisten asemien kautta. Tällaiset laitteet ottavat verkosta vastaan kolme vaihetta (3 x 16 A), mutta syöttävät autolle yhtä vaihetta pitkin 32 ampeerin virtaa, eli 7,3 kilowattia.Tällaisia laitteita ei kuitenkaan voi myöhemmin muuttaa lataamaan autoa kolmea vaihetta pitkin, joten auton vaihtuessa 11 kilowatin lataustehoa hamuavan täytyy vaihtaa myös latausasema. Tällä hetkellä kehitys näyttää siltä, että suurin osa ladattavista autoista tulee hyödyntämään latauksessa kolmea vaihetta, joten tällaisen muuntajalaturin hankintaa kannattaa harkita ainakin kahdesti.Kolme vaihetta ilman sähkömiestäKolmea vaihetta voi kuitenkin päästä hyödyntämään ilman kiinteästi asennettavia laitteita. Markkinoilla on jo joitakin voimavirtapistokkeeseen kytkettäviä latauslaitteita, jotka saat-tavat kulkea myös matkalaturin nimellä. Voimavirtapistokkeesta voidaan hyödyntää kolmea vaihetta, ja toisin kuin suko-pistokkeet, se on suunniteltu korkeisiin virtoihin.Voimavirtalaturin etuna kiinteään asemaan verrattuna on liikuteltavuus. Matkalaturi ei juuri vie tilaa auton tavaratilasta, joten se kulkee kätevästi mukana vaikkapa kesämökille tai vierailulle sukulaisten luokse. Lisäksi tällainen laite voi korvata kiinteän aseman kotikäytössäkin, jos voimavirtapistoke löytyy lataamisen kannalta otollisesta paikasta – tällöin säästyy rahaa, kun sähkömiestä ei tarvita asennuksen tekoon.Kannattaa pitää kuitenkin mielessä, että myös voimavirtapistokkeet voivat olla suko-pistokkeen tapaan ikääntyneitä. Jos pistorasiassa näkyy tummentumaa tai se tuntuu väljältä, sitä ei tule käyttää ainakaan sähköauton lataamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinteä laite: helpoin ja varmaSuositeltavin keino ladattavan auton kotilataukseen on kiinteästi asennettu laite, etenkin turvallisuuden puolesta. Kiinteää latausasemaa ei oikeastaan voi käyttää väärin, eikä käyttäjän tarvitse miettiä esimerkiksi voimavirtapistokkeen kuntoa.Tällaisia sähkömiehen asennusta vaativia latausasemia on markkinoilla runsaasti, mikä johtuu laitteen yksinkertaisesta perusperiaatteesta. Latausasema ei nimittäin ole varsinainen laturi kuten nimestä voisi päätellä, vaan se ainoastaan siirtää virtaa sähköverkosta latauspistokkeen kautta auton sisäiselle laturille, joka muuttaa vaihtosähkön akulle kelpaavaksi tasasähköksi.Lähtökohtaisesti kiinteä latausasema kannattaa asentaa kolmeen vaiheeseen, vaikka taloudessa olisi vain yhtä vaihetta hyödyntävä ladattava hybridiauto. Tällöin asemaa tai sen kytkentöjä ei tarvitse ruveta muuttamaan, vaikka myöhemmin perheeseen saapuisi kaikista vaiheista virtaa imevä täyssähköauto.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster